[KINO.LAB] CZERWIEC: 10. FFLA - Woody Allen - Jean Cocteau - Future Shorts - Cuske/Sauter

KINO.LAB snieg w csw.art.pl
Pon, 25 Maj 2009, 15:37:35 CEST


10. FESTIWAL FILMÓW LATYNOAMERYKAŃSKICH
do 4 czerwca

CZERWIEC Z WOODYM ALLENEM / 5-29 czerwca

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: JEAN COCTEAU
ORFEUSZ: 9 i 23 czerwca (wtorki), godz. 19.00
PIĘKNA I BESTIA: 16 i 30 czerwca (wtorki), godz. 19.00 
  
ART IN CINEMA TOUR
12 czerwca (piątek), godz. 18.00

CUSKE/SAUTER / 19-21 czerwca
filmy Macieja Cuske i Marcina Sautera

VIDEONOW: Brooklyn DYI
19 czerwca (piątek), godz. 18.00

FUTURE SHORTS EXTRA
24 czerwca (środa), godz. 20.30

ALL & NOW: video art i eksperymenty z Kaukazu
25 czerwca, g. 20.30 + 28 czerwca, g. 17.30

--------------------------------------------------------------------------------
KINO.LAB 
CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
tel. (22) 628 12 71-73 w.160, e-mail: prokino w csw.art.pl
www.kinolab.art.pl

--------------------------------------------------------------------------------

10. FESTIWAL FILMÓW LATYNOAMERYKAŃSKICH / do 4 czerwca
Tegoroczny 10. Festiwal Filmów Latynoamerykańskich jest szóstą ogólnopolską edycją imprezy. Celem Festiwalu jest prezentowanie wszystkich wartościowych form filmowych powstających w Ameryce Łacińskiej, od kasowego kina rozrywkowego po dzieła autorskie i eksperymentalne. 
Główną część festiwalowego programu stanowi sekcja konkursowa Nowe Kino Ameryki Łacińskiej. Składają się na nią najciekawsze filmy z ostatnich lat, w większości niepokazywane wcześniej w Polsce. Podobnie jak w ubiegłych latach filmy te konkurować będą o Nagrodę Publiczności oraz o Nagrodę Krytyki przyznawaną przez dziennikarzy miesięcznika KINO. 
Inne cykle festiwalu to: Klasyczne Filmy Latynoamerykańskie (prezentujący uznane arcydzieła wielkich mistrzów, które zrewolucjonizowały kino latynoskie), retrospektywa (w tym roku filmy kubańskiego dokumentalisty Santiago Álvareza) oraz filmy pełnometrażowe o muzyce latynoskiej. 
Wydarzeniem Festiwalu będzie pokaz specjalny znakomitego niemego filmu brazylijskiego "Limite" (1931) w reżyserii Mária Peixoto z muzyką na żywo. Pokaz podczas 10. FFLA będzie polską premierą tego filmu. 

Program filmowy w KINO.LABie: http://www.kinolab.art.pl 

--------------------------------------------------------------------------------

CZERWIEC Z WOODYM ALLENEM / 5-29 czerwca
W czerwcu przypomnimy kilka ważnych filmów z bogatego dorobku filmowego Allena - od jednej z jego pierwszych produkcji - "Jak się masz koteczku?" z 1966 roku, przez klasyki takie jak "Wszystko co chcielibyście wiedzieć o seksie, ale baliście się zapytać", "Annie Hall" i "Zagraj to jeszcze raz, Sam" aż po najnowsze filmy - m.in. "Sen Kasandry" i "Vicky Cristina Barcelona". 

WOODY ALLEN
Uznawany za jednego z najważniejszych i najoryginalniejszych reżyserów współczesnego kina autorskiego. Karierę artystyczną rozpoczął w latach 50. od pisania tekstów dla programu "Your Show of Shows" i dla takich gwiazd jak Ed Sullivan, Sid Caesar, Art Carney. Wtedy to narodził się jego pseudonim artystyczny - Woody Allen.
Od 1960 występował z własnym show na żywo. Również w tym roku odbył się jego pierwszy występ na scenie Blue Angel na Manhattanie. Allen zyskał rozgłos poprzez występy w wielu programach telewizyjnych m.in. The Tonight Show. Jego dowcipy były tak popularne, że do końca dekady wydał trzy płyty z ich nagraniami. 
Na dużym ekranie zadebiutował w 1965 r. filmem "Co słychać koteczku?" - jako aktor i scenarzysta. W latach 70. powstało wiele z jego najbardziej cenionych filmów - "Bananowy czubek" (1971) oraz "Wszystko, co zawsze chcieliście wiedzieć o seksie, ale baliście się zapytać" (1972). Razem z Diane Keaton, swoją następną partnerką, a później przyjaciółką i jedną z nielicznych osób, od których jest w stanie przyjąć krytykę, Allen zaadoptował na ekran własną sztukę "Zagraj to jeszcze raz, Sam" (1972). 
W latach 90. Allen powrócił do lżejszego, komediowego repertuaru. Wtedy powstały m.in. "Jej wysokość Afrodyta" czy "Wszyscy mówią: kocham cię". 
W swoich ostatnich filmach (takich jak "Wszystko gra" czy "Vicky, Cristina, Barcelona") Allen zwraca się najczęściej w stronę dramatów, nie rezygnując jednak z nadawania im odcienia komediowego, niosącego w sobie czasem znaczną dawkę ironii, tak charakterystycznej dla jego twórczości. 

Pełny program filmowy: http://www.kinolab.art.pl 

--------------------------------------------------------------------------------

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: JEAN COCTEAU
W ramach wtorkowego cyklu Francuskie Rendez-Vous w czerwcu w KINO.LABie zaprezentujemy filmy jednego z największych indywidualistów kina francuskiego - Jeana Cocteau.

ORFEUSZ/ Orphée, Francja 1950, 112': 9 i 23 czerwca (wtorki), godz. 19.00
Film jest uwspółcześnioną, autorską wersją greckiego mitu, opartą na wcześniejszej sztuce reżysera. Orfeusz jest tu wziętym francuskim poetą, który spotyka na swej drodze Śmierć w postaci wytwornej, tajemniczej Księżniczki. Zafascynowany nią, zaniedbuje swą kochającą i wierną żonę, Eurydykę. Zderzenie współczesnych rekwizytów z mitem o greckim bohaterze nadaje filmowi tajemniczy, poetycki klimat. Orfeusz jest jednym z najlepszych przykładów wykorzystania techniki filmowej do przełożenia na język obrazów świata wyobraźni, jest kolejną wypowiedzią Cocteau na temat osobistych przeżyć i własnego przeznaczenia jako artysty. 

PIĘKNA I BESTIA/ La Belle et la bete, Francja 1946, 96': 16 i 30 czerwca (wtorki), godz. 19.00 
Zubożały magnat mieszka w swojej wiejskiej posiadłości z synem Ludovicem i trzema córkami - Félicią, Adélaidą i Bellą. Félicia i Adélaida poniżają najmłodszą Bellę, wykorzystując ją jako swoją służącą. Pewnego dnia wracając z podróży ojciec gubi się w lesie i dociera do dziwnego zamku. Kiedy zrywa różę dla Belli, pojawia się właściciel - pół-człowiek pół-bestia - posiadający magiczną moc. Obiecuje darować mu życie pod warunkiem podarowania mu jednej z jego córek. Bella poświęca się dla ojca i przybywa do zamku, odkrywając że wbrew pozorom Bestia nie jest dzikim zwierzęciem pozbawionych ludzkich uczuć. 

--------------------------------------------------------------------------------

ART IN CINEMA TOUR / 12 czerwca (piątek), godz. 18.00
Pokaz prac wideo polskich artystów w kuratorskim wyborze Fundacji No Local, które były prezentowane w Krakowie od maja do listopada 2008, w ramach siedmiu monograficznych pokazów Karoliny Kowalskiej, Wilhelma Sasnala, Anny Niesterowicz, Oli i Doroty Buczkowskich, Tomka Kozaka i Agnieszki Brzeżańskiej.
Na pokaz składa się 12 filmów video autorstwa siedmiu polskich artystów roczników 70. Pokazuje on różnorodność polskiego video, odmienne podejście do medium filmowego, różne techniki (np. Agnieszka Brzeżańska kręci telefonem komórkowym, Wilhelm Sasnal kamerą 16 mm, Tomek Kozak pracuje z techniką found footage). 
Kuratorski wybór pokazuje jakie tematy poruszają artyści o podobnych doświadczeniach pokoleniowych, w czym ich wizje są zbieżne, albo czym się różnią, a także w jaki sposób można opowiadać o swoim otoczeniu, o swoim środowisku.
Program filmowy: http://www.kinolab.art.pl/film.php?id=2726 
--------------------------------------------------------------------------------

CUSKE/SAUTER - filmy Macieja Cuske i Marcina Sautera / 19-21 czerwca
Macieja Cuske i Marcina Sautera łączą co najmniej trzy rzeczy: obaj są z Bydgoszczy, należą do zespołu filmowego Paladino i są świetnymi dokumentalistami. 
Tadeusz Sobolewski tak analizuje twórczość Cuskego i Sautera: "Filmowcy z zespołu Paladino szukają przykuwającej formy, by uchwycić współczesny marazm ukryty pod pozorami barwności życia. Ale w ich postawie jest coś przeciwnego - energia, ciekawość świata, życzliwość dla ludzi, chęć zabawy. (...) W filmach Cuskego i Sautera jest humor godny wczesnego Piwowskiego". Cuske charakteryzując to, co wspólne dla twórców zespołu mówił w wywiadzie: "My nie szukamy tak zwanych tematów atrakcyjnych. (...) Szukamy uniwersalności, sytuacji, które mogą dotyczyć każdego widza". 

Program filmowy: http://www.kinolab.art.pl 

--------------------------------------------------------------------------------

VIDEONOW: Brooklyn DYI / 19 czerwca (piątek), godz. 18.00
Film jest od dawna wyczekiwanym podsumowaniem twórczego renesansu mającego miejsce w Williamsburgu na Brooklynie. Dzielnica jest ojczyzną undergroundowych imprez w opuszczonych magazynach, anarchistycznej kreatywności ulicznej, galerii prowadzonych przez artystów i przestrzeni dla działań performatywnych. Dzięki Williamsburgowi w latach 80-tych narodziła się jedna z najbardziej buntowniczych i pełnych życia społeczności artystycznych, na zawsze zmieniając kulturalny pejzaż miasta.
Pełen wywiadów z artystami i osobowościami z sąsiedztwa, film Ramockiego stara się uchwycić życie w utopijnym świecie, tworzone przez artystów dla artystów, wraz z ukazaniem jego nieuchronnego upadku w zderzeniu z postępującą urbanizacją, gentryfikacją i upadkiem rynku po 11 września.
Film miał swoją światową premierę 25 lutego 2009 roku w nowojorskiej MoMie (The Museum of Modern Art), w jednym z najznakomitszych muzeów sztuki współczesnej na świecie. W tym samym miejscu, w październiku 2006 roku, miało również premierę jego wcześniejsze dzieło "8 bit", które znalazło się wśród 10 najlepszych filmów 2006 roku ogłoszonych przez amerykańskie czasopismo Artforum.

--------------------------------------------------------------------------------

FUTURE SHORTS EXTRA - 24 czerwca (środa), godz. 20.30
Druga edycja Future Shorts Extra to pokazy krótkiego metrażu z całego świata w wersji jeszcze mniej tradycyjnej, jeszcze bardziej zaskakującej. W wyborze znalazły się filmy niejako poza głównym nurtem - takie, które trudno jest sklasyfikować, zaszufladkować. 
W programie czerwcowego Future Shorts Extra znalazły się między innymi dwa filmy Erica Lernera: "Gong" - teledysk do piosenki Sigur Ros oraz nieco dłuższy "A Day In a Life" - historia dwóch ulicznych punków, którym marzy się napad na bank. Potrzebują jednak kierowcy, a wybór pada na młodego Turka Emina, który po licznych wahaniach zjawia się w dniu napadu w pięknym, wielkim czerwonym Cadillacu. 
Z kolei teledysk "Thunderheist - Jerk It" Noela Paula i Stefana Moore'a został zrealizowany za pomocą najbardziej zaawansowanych technicznie kamer, które rejestrują do 6 tysięcy klatek na sekundę, w efekcie nawet drgnięcia mięśni stają się doskonale widoczne dla ludzkiego oka.

--------------------------------------------------------------------------------

ALL & NOW: video art i eksperymenty z Kaukazu / wstęp wolny
Pokazy video artu i filmów eksperymantalnych artystów z krajów kaukaskich w KINO.LABie będą towarzyszyć szerokiej prezentacji współczesnej kaukaskiej sztuki audiowizualnej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (28 czerwca - koniec lipca) w ramach festiwalu Transkaukazja 2009. 
Przegląd video artu i eksperymentów w KINO.LABie ujęty będzie w dwa bloki filmowe: Moving Reality (25 czerwca) oraz Towards Reality (28 czerwca). W filmach artyści poruszają tematy ściśle związane ze sztuką i procesem tworzenia oraz postrzegania rzeczywistości, ale także wypowiadają się na tematy związane z kulturą, społeczeństwem, nie omijają tamtu wpływu historii czy polityki. 

PROGRAM I: MOVING REALITY - video art i filmy eksperymentalne z Gruzji, czas łączny: 71'
25 czerwca, czwartek, godz. 20.30 

PROGRAM II: TOWARDS REALITY - video art i filmy eksperymantalne z Azerbejdżanu, Armenii, Gruzji, czas łączny: ok. 60'
28 czerwca, niedziela, godz. 17.30, pokaz towarzyszący wernisażowi wystawy w CSW 

Więcej o festiwalu Transkaukazja: www.transkaukazja.pl 

--------------------------------------------------------------------------------

BILETY (poza Kinoterpią i 10. Festiwalem Filmów Latynoamerykańskich): 10 zł (ulgowe) i 12 zł (normalne).
Bilety na Kinoterapię: 10 zł (seans filmowy).
Bilety na 10. FFLA: 18 zł.
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090525/52bd6dfd/attachment-0001.html 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 22102 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090525/52bd6dfd/attachment-0007.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 64992 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090525/52bd6dfd/attachment-0008.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 82234 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090525/52bd6dfd/attachment-0009.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 79313 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090525/52bd6dfd/attachment-0010.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 49196 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090525/52bd6dfd/attachment-0011.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 37885 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090525/52bd6dfd/attachment-0012.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 28372 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090525/52bd6dfd/attachment-0013.jpe 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB