[KINO.LAB] 22-28 maja: Lubitsch w drodze do Hollywood - Ekran Otwarty - Western Union:small boats - Jean Cocteau - Future Shorts

KINO.LAB snieg w csw.art.pl
Czw, 21 Maj 2009, 13:53:12 CEST


LUBITSCH W DRODZE DO HOLLYWOOD
filmy Ernsta Lubitscha (m.in. z Polą Negri i Ossi Oswalda)
22-27 maja, piątek-środa

EKRAN OTWARTY
22 maja, piątek, 20:30 / wstęp wolny

WESTERN UNION: small boats
filmy towarzyszące wystawie Isaaca Juliena
od 23 maja (sobota)

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: JEAN COCTEAU
PIĘKNA I BESTIA: 26 maja, wtorek, godz. 19.00

FUTURE SHORTS FESTIWAL
najlepsze krótkie metraże z całego świata
28 maja, czwartek, godz. 20.30

--------------------------------------------------------------------------------

KINO.LAB 
CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
tel. (22) 628 12 71-73 w.160, e-mail: prokino w csw.art.pl
www.kinolab.art.pl

--------------------------------------------------------------------------------

LUBITSCH W DRODZE DO HOLLYWOOD / 22-27 maja, piątek-środa

Ernst Lubitsch
Urodził się w Berlinie w 1892 roku. W młodości występował w zespole Maxa Reinhardta i grał w krótkich filmach komediowych. Od 1914 roku sam zajął się reżyserią. Jego pierwszymi filmowymi sukcesami były komedia "Ostrygowa księżniczka" (1919) i kostiumowy film "Madame Dubary" (1919) z Polą Negri.
W ciągu kilku kolejnych lat nakręcił jeszcze kilka filmów, w których wystąpiła Pola Negri: "Carmen" (1918), "Oczy mumii" (1918), "Samurun" (1920), "Dzika kotka" (1921). Szybko został dostrzeżony W Stanach Zjednoczonych i zaangażowany do Hollywood, gdzie zrealizował wkrótce kolejne filmy: "Rositę, śpiewaczkę ulicy" (1923) z Mary Pickford, "Cesarzową" (1924) z Polą Negri.
Udźwiękowienie filmu umożliwiło mu zajęcie się musicalem. Zrealizował wówczas "Paradę miłości" (1929), "Monte Carlo" (1930), "Wesołą wdówkę" (1934). Tworzył również kolejne komedie: "Sztukę życia" (1933), "Ninoczkę" (1939) z Gretą Garbo, "Być albo nie być" (1942) z Carol Lombard.
Jego charakterystyczny styl filmowy określano jako Lubitsh Touch. 
W 1946 otrzymał Oscara za całokształt twórczości. Rok później zmarł w Hollywood na zawał serca.

W KINO.LABie między 22 a 27 maja pokażemy pięć długometrażowych filmów Lubitscha oraz dokument życiu i twórczości reżysera.

22 maja, piątek, godz.19.00: Dzika kotka/ Die Bergkatze, wyst. Pola Negri, Niemcy 1921, 82'
Pewien porucznik, prawdziwy pożeracz serc wyrzucony dyscyplinarnie z wojska, zakochuje się w córce herszta bandy...
Na ekranie króluje Pola Negri, wielka gwiazda polskiego pochodzenia z okresu kina niemego. Nazywano ją kobietą-wampem. Była przyjaciółką Charcie Chaplina, Rudolpha Valentino. 

23 maja, sobota, godz.16.00: Droga od Schönhauser Allee do Hollywood, reż. Robert Fischer, 2006, 110'
Film dokumentalno-biograficzny o życiu i twórczości Ernsta Lubitscha. Zobaczyć w nim jeszcze można odchodzące wielkie gwiazdy niemego kina. 

24 maja, niedziela, godz. 20.00: Nie chcę być mężczyzną/ Ich möchte kein Mann sein, Niemcy 1920, 45'
Zrealizowana z ogromną swadą przewrotna komedia z ulubioną aktorką Lubitscha, szelmowską, tryskającą temperamentem kokietką - Ossi Oswalda w roli głównej. Młodziutka Ossi Oswalda wychowuje się w zamożnym domu będącego w ciągłych podróżach wuja. Nowy guwerner ma za zadanie wyperswadować niesfornej wychowanicy typowo męskie upodobania: papierosy, mocne trunki i zamiłowanie do hazardu. 

24 maja, niedziela, godz. 18.30: Ostrygowa księżniczka/ Austernprinzessin, Niemcy 1919, 60'
Ossi, córka ostrygowego króla Quakera, chce poślubić prawdziwego księcia. Swatka znajduje jej księcia Nucki, który w zamian wysyła do pałacu swojego przyjaciela. Ossi jest w takim pośpiechu, że poślubia właśnie jego. Błyskotliwa komedia w czterech aktach w karykaturalny sposób przedstawiająca amerykańskie maniery. 

25 maja, poniedziałek, godz.19.00: Anna Boleyn, wyst. Emil Jannings, Henny Porten, Niemcy 1920, 118'
Opowieść o drugiej żonie króla Henryka VIII (Emil Jannings), których małżeństwo wprowadziło dziejowe zmiany w polityce i religii Anglii.  

27 maja, środa, godz. 20.30: Sumrun, wyst. Pola Negri, Paul Wegner, Ernst Lubitsch, Niemcy 1920, 103'
Film zrealizowany z ogromnym przepychem, utrzymany w konwencji baśni, rodem z "Tysiąca i jednej nocy". Podróżująca z grupą kuglarzy tancerka (Pola Negri) staje pomiędzy pożądającymi ją ojcem, bogatym szejkiem, a jego przystojnym synem. Autorką intrygi jest faworyta sułtana, Sumrun, która przy tej okazji pragnie wyzwolić się z pod władzy swego pana. 

--------------------------------------------------------------------------------

EKRAN OTWARTY: otwarte forum filmu niezależnego / 22 maja, piątek, 20:30 / wstęp wolny
W maju w ramach Ekranu Otwartego - nieustającego forum filmu autorskiego, artystycznego, nieprofesjonalnego, eksperymentalnego - pokażemy filmy Marty Miaskowskiej, Joanny Lelek i Moniki Pyziak. 
Projekcje Ekranu Otwartego są efektem obserwacji sytuacji na polskiej scenie filmu nieprofesjonalnego: wielu twórców pozostaje znanych jedynie niewielkiemu gronu znajomych, ponieważ nie istnieje forum na którym mogliby prezentować swoje dokonania dopóki nie zostaną odkryci np. przez jury festiwalowe. Ekran Otwarty daje możliwość prezentacji filmu na dużym ekranie i stanowi świetną okazję konfrontacji swojej pracy z widzami, nawiązania nowych kontaktów, wymiany poglądów i dyskusji. Z kolei dla profesjonalistów Ekran jest okazją do odkrycia nieznanych jeszcze zdolnych i ciekawych twórców.  
--------------------------------------------------------------------------------

WESTERN UNION: small boats - filmy towarzyszące wystawie Isaaca Juliena / od 23 maja (sobota) do 31 maja (niedziela)
wstęp wolny na wszystkie projekcje poza filmami "Derek" i "Looking for Langstone"

Isaac Julien jest jednym z najbardziej nowatorskich brytyjskich artystów wideo. Ukończył St. Martin's School of Art, gdzie studiował malarstwo i film artystyczny. W 2001 roku był nominowany do Turner Prize. Jego prace znajdują się w najlepszych kolekcjach światowych - między innymi w Tate Modern, Centrum Pompidou, Muzeum Guggenheima i Hirshhorn. 
W Zamku Ujazdowskim artysta zaprezentuje najnowszą, imponującą pięciokanałową instalację wideo "WESTERN UNION: small boats", która stanowi refleksję na temat kosztów społecznych migracji zarobkowej do Europy.
W programie filmowym towarzyszącym wystawie znalazły się m.in. najnowszy film Juliena - "Derek" z 2008 roku, poświęcony awangardowemu brytyjskiemu artyście Derkowi Jarmanowi, zajmującemu się malarstwem, reżyserią, teatrem literaturą. Jako pierwszy w Wielkiej Brytanii w swoich filmach podejmował otwarcie wątki homoseksualne. Narrację w filmie prowadzi Tilda Swinton, która jest także autorką scenariusza, a sam Jarman określał ją jako swoją największą muzę. 

Pełny program filmowy: http://www.kinolab.art.pl 

--------------------------------------------------------------------------------

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: PIĘKNA I BESTIA, reż. Jean Cocteau, Francja 1946, 96' / 26 maja, wtorek, godz. 19.00
Zubożały magnat mieszka w swojej wiejskiej posiadłości z synem Ludovicem i trzema córkami - Félicią, Adélaidą i Bellą. Félicia i Adélaida poniżają najmłodszą Bellę, wykorzystując ją jako swoją służącą. Pewnego dnia wracając z podróży ojciec gubi się w lesie i dociera do dziwnego zamku. Kiedy zrywa różę dla Belli, pojawia się właściciel - pół-człowiek pół-bestia - posiadający magiczną moc. Obiecuje darować mu życie pod warunkiem podarowania mu jednej z jego córek. 

JEAN COCTEAU (1889-1963)
Cechowała go niezwykła wszechstronność: był poetą, prozaikiem, autorem sztuk teatralnych, librett operowych, baletowych, scenariuszy filmowych, reżyserem, malarzem, rysownikiem, rzeźbiarzem. Czerpał z surrealizmu, kubizmu, psychoanalizy. Uznawany za jednego z najbardziej wpływowych artystów XX wieku.
W roku 1918 Jean Cocteau nawiązał romans z 15-letnim wówczas, młodym pisarzem Raymondem Radiguet. To pierwsza wielka miłość poety, której tragiczny koniec nastąpił po pięciu latach. Śmierć kochanka, który zapadł na tyfus, pchnęła Cocteau w uzależnienie od opium. Z problemem tym borykał się przez wiele lat, a skutkiem tych doświadczeń była bardzo osobista książka, wydana w 1930 roku, zatytułowana "Opium". W tym samym roku powstał także pierwszy film Cocteau "Krew poety", będący początkiem trylogii realizowanej na przestrzeni całego życia, a zwanej trylogią orficką.
W latach 40. Jean Cocteau spotkał młodego aktora - Jeana Maraisa, który stał się jego partnerem w życiu prywatnym i zawodowym - dzielili nie tylko wspólne życie, lecz także pasję twórczą. Marais stał się ulubionym aktorem Cocteau, jego inspiracją. 
--------------------------------------------------------------------------------

FUTURE SHORTS FESTIWAL - najlepsze krótkie metraże z całego świata / 28 maja, czwartek, godz. 20.30
Po kilkumiesięcznym ponownie zapraszamy na pokazy w ramach nowej formuły Future Shorts Festiwal: wszystkie zaprezentowane filmy będą brały udział w konkursie, którego wyniki poznamy pod koniec roku, po zakończeniu wszystkich festiwalowych pokazów. Program został wybrany we współpracy z BAFTA - Brytyjską Akademią Sztuki Filmowej. 
W pierwszej odsłonie Festiwalu FS zobaczymy m.in. film "Please Say Something" - zdobywcę Złotego Niedźwiedzia w kategorii filmu krótkometrażowego na tegorocznym festiwalu w Berlinie. Wyjątkowa, animowana fabuła, przedstawia kłopotliwą relację pomiędzy zapracowaną myszą, z zawodu pisarzem, a jego partnerką - nadwrażliwą, chodzącą własnymi drogami kotką. Połączenie niepokojącego nastroju zawieszenia w czasie, między przeszłością a przyszłością, w zestawieniu z wysmakowaną komputerową techniką animacji, daje intrygujący, nieoczekiwany efekt. 

Pełny program filmowy: http://www.kinolab.art.pl/film.php?id=2716

--------------------------------------------------------------------------------

BILETY (poza filmami w ramach przeglądu WESTERN UNION: small boats): 10 zł (ulgowe) i 12 zł (normalne). KARNET na wszystkie filmy w ramach przeglądu Lubitsch w drodze do Hollywood: 50 zł.
Bilety na przegląd WESTERN UNION: small boats:
** "Looking for Langstone" i "Derek": 6 zł (ulgowe) i 10 zł (normalne) - pojedynczy seans; 10 zł (ulgowe) i 12 zł (normalne) - karnety na oba filmy;
** Wszystkie pozostałe filmy z cyklu WESTERN UNION: small boats - wstęp wolny
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090521/4a9e0347/attachment-0001.html 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 98049 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090521/4a9e0347/attachment-0006.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 100806 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090521/4a9e0347/attachment-0007.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 65666 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090521/4a9e0347/attachment-0008.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 56007 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090521/4a9e0347/attachment-0009.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 45200 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090521/4a9e0347/attachment-0010.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 21789 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090521/4a9e0347/attachment-0011.jpe 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB