[Rejestr] Dostępność i spotkanie FDC

Marcin Cieslak saper w saper.info
Czw, 19 Maj 2011, 16:13:35 MEST

On Thu, 19 May 2011, Jacek Zadrożny wrote:

> Witam,
> Wczoraj na spotkaniu u premiera zasygnalizowałem problem, jakim
> jest dostępność informacji. Temat nie jest w głównym nurcie obecnej
> dyskusji, więc go nie rozwijałem, chociaż mnie korciło. Jednak
> wypowiedź, że "przetwarzalność maszynowa" jest wystarczająca by
> osiągnąć dostępność jest nieprawdziwa, co wskazuje, że trzeba
> rozmawiać także z ekspertami ICT. Krótko zatem powiem, że jest
> raczej odwrotnie - co jest dostępne, to jest "przetwarzalne maszynowo".

Oczywiście, sprawa nie jest prosta - ale przy definiowaniu założeń
jednego (dostępności), można pokusić się o drugie (dostępność
maszynową), zwłaszcza tam, gdzie po stronie użytkownika wsparcie
zapewnie dodatkowy komputer. Czasami może się zdarzyć, że udostępnianie
zatrzyma się w pół kroku - w maszynowym formacie otwartym do
dalszego przetworzenia.

Chodziło mi o uniknięcie prób powoływania dwóch odrębnych projektów
i przygotowywania dwóch rzeczy osobno - dostępność powinna być
oczywistym (dla nas) składnikiem udostępniania.

Odrębnym problemem są granice dostępności - jak daleko ma dostępność
sięgać, ale to już dyskusja chyba nie na tą listę.

//Marcin