[Rejestr] Fwd: spotkanie z min. M. Bonim

Marcin Cieslak saper w saper.info
Pią, 22 Kwi 2011, 00:11:35 MEST

On Thu, 21 Apr 2011, Jarek Deminet wrote:

> W JAKI SPOSÓB w przyszłości będą ustalane konkretne
> zalecenia, których spełnienie pozwoli osiągnąć interoperacyjność. Ale to zawsze będzie też
> dotyczyć interoperacyjności MIĘDZY SYSTEMAMI informacyjnymi.

Mam taką uwagę (być może niesłuszną). Dziś dzieje się tak, że systemy informacyjne
powstają również poza sferą publiczną - u podmiotów prywatnych.

Nawet tzw. zwykły użytkownik może mieć u siebie system inforamacyjny o pewnej złożoności,
wymagającej wymiany danych z administracją. W gruncie rzeczy nawet pisząc
ten tekst posługuję się systemem informatycznym (rozproszonym, bo piszę na innym
komputerze niż jest ten tekst i będzie dalej przetwarzany).

Jeżeli system użytkownika nie będzie współdziałał z systemem administracji,
to nie ma szans na efektywną realizację styku system użytkownika - użytkownik,
który jest przedmiotem troski m.in. kolegów i koleżanek z FIRR.

> Postulat, aby dokumenty były udostępniane w wersji źródłowej musi być zapisany odrębnie -
> tam, gdzie jest opisany konkretny proces. Mam nadzieję, że w rozporządzeniu do ustawy o
> ogłaszaniu da się zapisać obowiązek ogłaszania aktów normatywnych w XML strukturalnym.
> Analogicznie w przepisach o re-use należy zawrzeć obowiązek udostępniania w formie do
> skopiowania i edycji innych dokumentów (zapewne - przynajmniej na razie - łącznie ze
> skanami dokumentów oryginalnych; wprowadzenie elektronicznej parafy potrwa pewnie
> jeszcze kilka lat).

Czy tzw. informatyzacja jest możliwa w oderwaniu od konkretnego procesu/działania?
W szczególności, czy próba utworzenia centralnego punktu styku administracji
ze światem zewnętrznym ma w ogóle szanse powodzenia?

//Marcin