[Rejestr] Fwd: spotkanie z min. M. Bonim

Jarek Deminet jarekdem w gazeta.pl
Czw, 21 Kwi 2011, 23:50:24 MEST

> 	Może doprecyzuję. W projekcie Krajowych Ram Interoperacyjności
> jest mowa o zgodności systemów informatycznych z zasadami
> dostępności, zaś w przypadku dostępu do informacji publicznej
> oczekujemy zgodności udzielanej informacji z zasadami
> dostępności.
> 	Przykładem niedostępności informacji publicznej mogą być
> załączniki do zaproszenia na czwartkowe spotkanie w KPRM, które
> były w postaci skanów. Informacje mogą być niedostępne, nawet
> wtedy, gdy do ich udzielenia wykorzystano dostępny system
> informatyczny (z dostępnym interfejsem), choć w tym przykładzie
> [...]

Szanowni,
proszę nie mylić dwóch tematów.
W rozporządzeniu, które teraz jest na etapie konsultacji, są uregulowane DWIE odrębne
sprawy (dwie delegacje ustawowe):
1. minimalne wymagania wobec systemów informacyjnych
2. Krajowe Ramy Interoperacyjności.

Minimalne wymagania muszą być precyzyjne - dlatego załącznikiem do nich jest m.in. wykaz
formatów danych, które są przyjmowane i emitowane przez system. Obejmuje on zarówno
teksty przetwarzalne (m.in. docx i odt), jak i obrazy/skany (np. PDF, bez precyzowania
zawartości). W tym sensie system udostępniania dokumentów, zawierający skany tekstów w
PDF, spełnia te wymagania. Wymagania dotyczące dostępności dotyczą samej konstrukcji
stron internetowych i interfejsów, a nie zawartości samych załączonych dokumentów.

KRI są opisane bardzo ogólnie - bo to są RAMY (dyrektywa unijna jest też na wysokim
poziomie abstrakcji). KRI określają, W JAKI SPOSÓB w przyszłości będą ustalane konkretne
zalecenia, których spełnienie pozwoli osiągnąć interoperacyjność. Ale to zawsze będzie też
dotyczyć interoperacyjności MIĘDZY SYSTEMAMI informacyjnymi.

Postulat, aby dokumenty były udostępniane w wersji źródłowej musi być zapisany odrębnie -
tam, gdzie jest opisany konkretny proces. Mam nadzieję, że w rozporządzeniu do ustawy o
ogłaszaniu da się zapisać obowiązek ogłaszania aktów normatywnych w XML strukturalnym.
Analogicznie w przepisach o re-use należy zawrzeć obowiązek udostępniania w formie do
skopiowania i edycji innych dokumentów (zapewne - przynajmniej na razie - łącznie ze
skanami dokumentów oryginalnych; wprowadzenie elektronicznej parafy potrwa pewnie
jeszcze kilka lat).

Pzdr
--Jarek Deminet