[Rejestr] uwagi MKiDN

Maciej Szmit maciej.szmit w gmail.com
Śro, 13 Kwi 2011, 14:32:06 MEST

Well jakie ministerstwo taka kultura chciałoby się rzec parafrazując
Pana Prezydenta. Urzędnik pisze "Nie miał być więc objęty regulacją
podmiot, którego podstawowym zadaniem jest świadczenie innego rodzaju
usług, a dodatkowo na swoich stronach internetowych umieszcza różnego
rodzaju filmiki". Pewnie pasuje Mu to do przyjętej z góry tezy, bo w
projekcie ustawy nie zauważyłem w ogóle słowa "filmiki", może dlatego,
że miała ich nie dotyczyć... (ciekaw jestem czy sąd uznałby tłumaczenie,
że np. nie rozpowszechniałem bez zezwolenia utworów audiowizualnych ale
filmiki), miałbym też poważne wątpliwości jak określić "podstawowe
zadanie podmiotu". Ja dla przykładu prowadzę działalność gospodarczą w
dość wąskim zakresie opisanym w klasyfikacji EKD zaledwie dwoma numerami
(odzyskiwanie danych oraz inne usługi informatyczne), jestem rolnikiem,
etatowym nauczycielem akademickim i biegłym sądowym, od czasu do czasu
mam też rozmaite prace zlecone. Ciekaw jestem czy opublikowanie
"filmiku" np. "jak wykryć włamanie do sieci" ew. "jak nawozić owies"
mieści się w zakresie moich podstawowych zadań jako podmiotu
gospodarczego czy może dotyczy raczej mojej działalności osobistej albo
pracy najemnej, kto miałby o tym decydować i jak zmieniłby się status
już opublikowanego "filmiku" gdybym wystąpił o dodanie jeszcze jednego
rodzaju działalności gospodarczej. Poza tym chyba oczywiste jest, że -
gdyby taka kulawa wykładnia miała wejść w życie - podmiot, który
chciałby z ominięciem przepisów ustawy uruchomić VoD nie podlegający
kontroli gotów byłby wykupić udziały w przedszkolu, zakład fryzjerski
albo prowadzić inny rodzaj działalności deklarowany (gdzie?) jako "główny".
To miło, że urzędnik wiedział czego chce "Regulacji mieli zostać poddani
tylko profesjonalni dostawcy usług na żądanie, prowadzący zarobkową
działalność gospodarczą w zakresie udostępniania filmów na żądanie", ale
dlaczego nie zapisał tego w czytelny sposób w literze ustawy? Aż mi się
ciśnie na klawiaturę cytat z Vagli : "Kiedy przyjęta już ustawa będzie
stosowana w praktyce - intencje twórców ustawy będzie można znaleźć pod
nogami, idąc w kierunku szeroko i przyjaźnie otwartych bram piekła"
http://prawo.vagla.pl/node/9384 ale jak widać Vagla to nie jest
ekspert-prawnik, a zaledwie prawnik z gminu, pytanie czy przepisy ustaw
mają być zrozumiałe tylko dla prawników-ekspertów? (Tu z kolei
przypomina mi się Bułyczow "Oni to akademicy, a on kto - prosty
profesor...") Czy już to samo nie jest argumentem dyskwalifikującym
projekt ustawy ? (Dz.U. 2002 nr 100 poz. 908 Rozporządzenie Prezesa Rady
Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie Zasad techniki
prawodawczej,  par. 6: "Przepisy ustawy redaguje się tak, aby dokładnie
i w sposo?b zrozumiały dla adresato?w zawartych w nich norm wyrażały
intencje prawodawcy").

Mamy w Polsce podziwu godną wolność słowa:  urzędnik, publicznie na
stronach należących do władzy wykonawczej krytykuje Sejm (który poprawki
senackie przyjął), Senat (który je zgłosił), Premiera (który je senatowi
rekomendował) i jeszcze, w zakamuflowany sposób, własnego ministra,
który nie potrafił przypilnować zgodnego z rozporządzeniem o technice
prawodawczej przygotowania projektu.

MS