[Rejestr] ODP: ODP: ODP: Ciekawe kto to dostał?

Jozef Halbersztadt jothal w o2.pl
Wto, 23 Mar 2010, 08:12:33 CET

Dnia 22 marca 2010 22:36 Piotr VaGla Waglowski <vagla w vagla.pl> napisał(a):

> Poziom szczegółowości tych protokołów mógłby być większy, a także
> dostępność w czasie (przykładowo "protokół" ze spotkania 7 października
> opublikowano 5 listopada). Miałem jednak również bezpośrednie relacje z
> przebiegu spotkań, co pozwoliło mi orientować się w kierunku, w jakim
> zmierza dyskusja.
>
> Każdy obywatel, niezależnie do możliwości uzyskania relacji
> pozaoficjalnych i nie narażając się na ewentualną łatkę lobbingu, mógłby
> śledzić tego typu prace bardziej wnikliwie, gdyby więcej materiałów było
> publikowanych online.

Pojawią się wątpliwości, czy rzeczywiście takie rzeczy interesują obywateli na tyle by warto było czynić wysiłek potrzebny dla publikacji?

Benkler w rozdz.7 Bogactwa Sieci opisuje przypadek wpływu jednostek jako aktywnych uczestników i nadzorców sfery publicznej. Rzecz dotyczy maszyn do głosowania Diebold (str. 238-246 wydania polskiego, str.225-233 wydania amerykańskiego, http://cyber.law.harvard.edu/wealth_of_networks/Download_PDFs_of_the_book). Pomimo, że sprawą interesowały się takie dzienniki jak New York Times i Washington Post, żadna z redakcji środków masowego przekazu nie była w stanie przedstawić  faktów kwestionujących uspokajające komentarze urzędników wyborczych i tego co twierdził producent. Natomiast do prawdy doprowadziła wieloetapowa praca rozproszonych użytkowników sieci P2P, jak FreeNet, eDonkey i BitTorrent, dzięki którym wyniki nie rozpłynęły się w nicość. Bo nie raz Diebold powołując się na przepisy o prawie autorskim (DMCA) domagał się usunięcia materiałów z serwerów i groził procesem. Co więcej uczelnie zastosowały się do wezwania i żądały od studentów usunięcia materiałów z internetu. Także dostawcy internetu zastosowali się do żądań. Mimo to wysiłki Diebolda okazały się daremne.

Więc naprawdę warto. Też mamy dociekliwych studentów.

Józef Halbersztadt