[Rejestr] Odpowiedz na list rzadu - ostateczna (?) wersja

Jaroslaw Lipszyc jaroslaw.lipszyc w wolnepodreczniki.pl
Sob, 13 Mar 2010, 21:54:05 MET


Kochani,

po kolejnych 3h pracy postaralem sie ujac wszystkie uwagi, w tym te
ktore zglosil mi Marcin Cieslak w emailu wyslanym do mnie.

Aktualna wersja wisi na stronie:
http://e.isoc.pl/3

Ponizej wklejam tresc aktualnej wersji. BARDZO namawiam do nanoszenia
poprawek bezposrednio w tekstcie na etherpadzie!!!

Jesli to ma miec sens, to tekst musimy wyslac w poniedzialek rano faksem
do Kancelarii oraz emailem bezposrednio do - obecnych na liscie -
przedstawicieli CIR.

Lipszyc



Szanowny Panie P...

Bardzo dziękujemy za list z dnia 4 marca z propozycjami kontynuacji
debaty na temat praw podstawowych w sferze nowych technologii. Z chęcią
wesprzemy ten proces naszymi propozycjami, wypracowanymi wspólnie przez
niżej podpisane organizacje społeczne.

W celu przedyskutowania strategii dalszej współpracy pomiędzy rządem a
organizacjami i ekspertami społecznymi, której propozycję w pełnym
zakresie podtrzymujemy, zapraszamy przedstawicieli strony rządowej do
dyskusji "Demokracja w czasach Internetu" moderowanej przez Internet
Society Polska w ramach Kongresu Praw Obywatelskich, w sobotę 27 marca,
o godz. 10 . Sądzimy, że spotkanie w takiej formule ułatwi rządowi
stworzenie realistycznych i konstruktywnych scenariuszy prowadzenia
dialogu społecznego oraz otworzy forum do rozmowy dla wszystkich
potencjalnie zainteresowanych osób i instytucji, co, jak rozumiemy, jest
intencją rządu.

Jednocześnie, odnosząc się do tekstu rządowej propozycji, sądzimy że
warto zastanowić się nad następującymi kwestiami:

1. Społeczeństwo informacyjne to po prostu komunikujący się ze sobą
obywatele. Nie sposób wyłonić przedstawicieli społeczeństwa
informacyjnego, by w ten sposób ograniczyć liczbę podmiotów biorących
udział w dyskusji. Istotą dialogu ze społeczeństwem informacyjnym jest
dynamiczny, wielokierunkowy proces komunikacji, w którym każda strona
jest nadawcą i odbiorcą informacji. Istotne jest tu więc przede
wszystkim publikacja dokumentów i faktyczne zaangażowanie
przedstawicieli administracji, którzy będą brali w tym procesie udział.

Co do zasady proces debaty na temat praw podstawowych wyobrażamy sobie
jako cykl otwartych, publicznych paneli dyskusyjnych, poświęconych
poszczególnym sferom problemowym określonym w naszym piśmie przekazanym
premierowi podczas spotkania 5 lutego 2010. Debata może i powinna toczyć
się także w przestrzeni komunikacji elektronicznej. Jej efektem winny
być adekwatne do jej wyników propozycje legislacyjne i budżetowe rządu
podlegające normalnemu procesowi konsultacji społecznych.

2. Jesteśmy przekonani, że rozmowa na ten temat nie może toczyć się w
oderwaniu od rozmowy o inicjatywach infrastrukturalnych i prawnych w
zakresie udostępniania informacji publicznej, w szczególności związanej
z procesem legislacyjnym, jak również bez przedyskutowania podstawowych
zasad prowadzenia konsultacji społecznych.

W zawiązku z powyższym, rząd powinien przygotować koncepcję systemowego
rozwiązania problemu udostępniania informacji publicznej oraz
wspomagania procesu konsultacji społecznych, a następnie przeprowadzić
otwarte konsultacje tej propozycji, w tym sposobów jej skutecznego
wdrożenia na poziomie legislacyjnym i infrastrukturalnym.

Sądzimy, że np. konsultacje na temat platformy publikacyjnej
projektowanej przez Rządowe Centrum Legislacyjne powinny zostać
poprzedzone kompleksową całościową analizą dotyczącą planowanych działań
infrastrukturalnych w zakresie udostępniania informacji publicznej
uwzględniającą:

    * cele tych działań i efekty, jakie zamierzamy przy ich pomocy osiągnąć;


    * stan obecny inicjatyw infrastrukturalnych w zakresie udostępniania
informacji publicznej, integracji publicznych baz danych oraz
wspomagania procesów konsultacji społecznych, realizowanych przez
Rządowe Centrum Legislacyjne, MSWiA, Ministerstwo Gospodarki oraz (być
może) inne podmioty administracji;


    * postawy (ramy) prawne udostępniania informacji publicznej oraz
prowadzenia  konsultacji społecznych;


    * dotychczasowe i szacowane koszty wdrażania oraz utrzymywania
istniejących/projektowanych rozwiązań w tym zakresie


3. Chcielibyśmy przypomnieć nasze podstawowe oczekiwania, zmierzające do
wypracowania optymalnych rozwiązań w zakresie udostępniania informacji
publicznej oraz reformy procesu konsultacji społecznych:

    * Rząd nie powinien utrudniać realizacji oddolnych, społecznych
inicjatyw zmierzających do stworzenia funkcjonalnych rozwiązań w
zakresie udostępniania informacji publicznej, monitorowania procesu
legislacyjnego oraz usprawniania procesu konsultacji społecznych, takich
jak np. powstający właśnie serwis www.gov20.pl

    * Rząd powinien podjąć wszelkie możliwe działania, aby wypracować
adekwatny, zgodny z zasadą pełnej otwartości, kształt uregulowań
prawnych związanych z powtórnym wykorzystaniem informacji publicznej.

    * Państwo powinno zagwarantować otwarte udostępnianie dokumentów, w
postaci         semantycznie ustrukturalizowanych plików cyfrowych.

    * Państwo powinno zagwarantować mechanizmy i narzędzia dla
prowadzenia konsultacji społecznych w otwartym trybie oraz
skoordynowania systemów konsultacji społecznych obsługiwanych przez
wszystkie ośrodki stanowienia prawa.

    * Wszystkie propozycje kierowane do obywateli przez rząd powinny być
sygnowane         nazwiskami osób odpowiedzialnych za ich treść i
realizację.

    * Rząd powinien również przyjrzeć się, jak problem obiegu informacji
w ramach administracji publicznej oraz pomiędzy administracją i
obywatelami jest rozwiązany w innych krajach. Na przykład w Stanach
Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii powołano specjalne urzędy obdarzone
realnymi kompetencjami i z precyzyjnie określonym zakresem
odpowiedzialności. Efektem tych działań jest istnienie serwisów data.gov
i data.gov.uk, które mogą posłużyć za inspirację we wdrażaniu naszych
własnych rozwiązań.


Do czasu rozwiązania powyższych kwestii sądzimy, że konsultacje
społeczne można i należy prowadzić przy użyciu już dziś istniejących
narzędzi i rozwiązań prawnych, w pełni przestrzegając zasady otwartej
publikacji wszystkich dokumentów, otwartego procesu konsultacji (a nie
ograniczonego do zaproszonych podmiotów), zaplanowania odpowiedniej
ilości czasu na przygotowanie uwag, przygotowania rzetelnych OSR oraz
przeprowadzania konsultacji na wszystkich etapach procesu
legislacyjnego, a więc także np. na poziomie konstruowania założeń do
ustawy.

Rząd podczas spotkania 5 lutego zobowiązał się do stworzenia listy
inicjatyw legislacyjnych wchodzących w zakres rozwoju społeczeństwa
informacyjnego. Wzywamy do upublicznienia tej listy.

Powyższe stanowisko zostało wypracowane przez następujące organizacje:


Do wiadomości:

    * Minister Michał Boni,

    * Minister Maciej Berek,

    * Minister Magdalena Gaj.






Więcej informacji o liście dyskusyjnej Rejestr