[Rejestr] Jest propozycja rzadu

Marcin Cieslak saper w saper.info
Nie, 28 Lut 2010, 00:13:20 MET

On Sat, 27 Feb 2010, Kuba Wygnański wrote:

> 3/ Jeśli szukac inspiracji  przy fomrulowaniu zasad konsultacji
> spolecznych to warto zajrzec do  ksiazki Obywatele Wspoldecyduja
> www.eu.ngo.pl/files/ue.ngo.pl/public/materialy.../przewodnik_ost.pdf

http://www.eu.ngo.pl/files/ue.ngo.pl/public/materialy_analizy/przewodnik_ost.pdf

Nie znałem tego - i serdecznie polecam uczestnikom dyskusji przejrzenie
całego tego dokumentu; proponuje on dość interesujący model i porządkuje
wiele kwestii, również ujętych w proponowanym tekście opinii.

> jest tam m.in. przywolany (str 41) brytyjski kodeks konsultacji
> pisemnych (prosty ale wszystko co wazne tam jest). To jest ksiazka
> sprzed 5 lat ale wiele spraw w niej poruszanych zachowalo  aktualność.

Jakubie,

Mam takie pytanie do Ciebie (i do wszystkich). Otóż analizując
różne (nawet niezłe) platformy e-government (jak np. direct.gov.uk)
dość trudno tam odnaleźć elementy partycypacji społecznej.

Owszem, można dowiedzieć się (w przystępnym języku) o obowiązującym
stanie prawnym i procedurach. Można często uruchomić jakiś proces,
jednak brakuje odniesienie do rationale tego procesu, założeń
za nim stojących i chociażby odnośnika do źródeł jego powstania.
Mówiąc krótko, obywatel nie musi tylko wypełnić formularz -
obywatel ma prawo dowiedzieć się, skąd ten formularz się wziął,
jakie są z nim związane przepisy, założenia itp. Powinien
mieć możliwość dotarcia do forum, w którym można próbować
te założenia zmienić.

Po moich doświadczeniach z systemem koordynacji zabezpieczenia
społecznego w Unii Europejskiej mam wrażenie, że partycypacja
w Unii ma charakter raczej fasadowy - nawet niedawno uchylona dyrektywa
z 1971 r. nie posiadała nawet tekstu jednolitego mimo mnóstwa
zasadniczych zmian w systemie tejże koordynacji. Zresztą
ta dziedzina (interesujący skądinąd przypadek styku praw
krajowych i kompetencji unijnych) była jedną z najczęstszych
dziedzin zaangażowania SOLVIT-u.

Jaka jest Twoje ocena nowych, przystępnych platform
e-government? Czy "usługowa" rola państwa (architektura
korporacyjna, katalog usług publicznych, itp.) powinna
być powiązana z partycypacją? A jeżeli, to jak?

--Marcin