[Rejestr] Jest propozycja rzadu

Aleksander Waszkielewicz Aleksander.Waszkielewicz w firr.org.pl
Pią, 19 Lut 2010, 12:48:56 MET

Witam!

	Wygląda na to, że rząd jest dużo sprawniejszy niż pospolite ruszenie
"internautów". Nie jesteśmy w stanie nadążyć z naszymi dezyderatami na
działaniami rządu (pod pewnym względem nie jest to takie złe, bo oznacza, że
rząd coś robi). Proponuję więc albo przysiąść fałdów i szybko domknąć nasz
list (dziś lub w poniedziałek), albo odpuścić sobie. Jestem za tym pierwszym
rozwiązaniem i nawet podsyłam kolejną wersję.

	Jeszcze wracam do wątku sprawy, czy ostatni projekt zmian w PT jest
wart uwagi czy nie. Jednogłośnie (chyba 2 lub 3 głosy) mówimy, że jest OK.
Faktycznie, znacząco poprawia sytuację użytkowników pre-paidowych, którzy
zyskują statut abonentów. Na ostatnim spotkaniu w Fundacji Nowoczesna Polska
powiedzieliśmy, że jako organizacje pozarządowe nie będziemy w stanie
przeczytać wszystkich projektów rządowych (poselskich, obywatelskich itp.).
Przykładem może być ten projekt. Ale ja go przeczytałem i nie wszystkie
propozycje - moim zdaniem - są satysfakcjonujące, co przedstawiam poniżej. A
wracając do myśli z wcześniejszych maili, należało oczekiwać, że rząd także
ten projekt podda konsultacjom przed dalszym procedowaniem.
	Najpierw wprowadzenie. Projekt uznaje użytkowników pre-paidowych bez
umowy pisemnej za abonentów (art. 2 pkt 1). Jeśli podadzą swoje dane (w
przypadku osób fizycznych: imię, nazwisko, PESEL, a przy jego braku nazwę i
numer dokumentu tożsamości, adres korespondencyjny (art. 60a ust 1a) oraz
opcjonalnie mail), to:
- BĘDĄ otrzymywać propozycje zmian warunków uwowy (pisemnie lub mailowo)
(art. 60a ust. 1 pkt 1, ust. 1b),
- w przeciwieństwie do abonentów umowy pisemnej NIE BĘDĄ otrzymywać
informacji o zmianie nazwy (firmy), adresu lub siedziby dostawcy usług,
nawet mailowo, informacje te zostaną podane tylko do publicznej wiadomości
(art. 60a ust. 5),
- BĘDĄ otrzymywać cennik (forma nie określona, domyślam się, że pisemnie lub
mailowo) (art. 61 ust. 4),
- BĘDĄ otrzymywać propozycje zmian w cenniku (pisemnie lub mailowo) (art. 61
ust. 5, 5a),
- MOGĄ być uwzględniani w informacji o numerach i książkach telefonicznych
(art. 66 ust. 2, art. 103 ust. 1a),
- MOGĄ przenosić numery (art. 71 ust. 1),
- MOGĄ otrzymywać billing zgodnie z cennikiem (podobnie jak abonenci umów
pisemnych) (forma nie określona, domyślam się, że pisemnie lub mailowo)
(art. 80 ust. 1a, 5, 6).
	Brak akceptacji zmian w regulaminie lub podwyżki ceny daje prawo do
wypowiedzenia umowy bez negatywnych konsekwencji (zapewne także zwrotu
zapłaconych a nie wykorzystanych środków). Aby wypowiedzieć umowę, trzeba
potwierdzić, że się ją zawarło. Do tego pewnie potrzebne są dane. W
przypadku telefonii komórkowej wystarczyłaby karta SIM, ale przy innych
usługach (typu VoIP) dane są raczej potrzebne.
	Moje uwagi do projektu (również w załączeniu).
Zaletą usług pre-paidowych jest między innymi anonimowość.
Dlaczego od abonentów pre-paidowych, którzy chcą otrzymywać billing mailem,
wymagać podania innych danych niż samego maila? Dlaczego, jeśli chcę
wiedzieć o zmianach w cenniku, a odpuszczam sobie wypowiadanie umowy, to
muszę podać inne dane niż adres mailowy? To samo dotyczy zmian w
regulaminie.
Dlaczego nie mogę otrzymywać mailem (nie wymagam pisemnie) informacji o
zmianie nazwy (firmy), adresu lub siedziby dostawcy usług? W przypadku
małych dostawców (na przykład dostawców VoIP-a) znalezienie
(zidentyfikowanie) ich nie musi być tak proste jak w przypadku operatarów
komórkowych.
I ostatnia rzecz w przypadku abonentów prepaidowych innych niż osoby
fizyczne, by mieć dodatkowe prawa, trzeba podać: nazwę, nr NIP lub REGON,
lub KRS (lub odpowiednio EDG), siedzibę i adres korespondencyjny. Wydaje
się, że podanie siedziby jest nadmiarowe (podobnie osoby fizyczne nie muszą
podawać adresu zameldowania ani zamieszkania).
	Podsumowując, dając więcej praw, żąda się niepotrzebnie podania
niektórych danych, jednocześnie ogranicza dostęp do pewnych usług
(informacja o zmianie danych dostawcy). Uważam, również osobiście, że
pre-paidowcy cenią sobie niezależność i anonimowość i nie trzeba ich stawiać
przed wyborem: pełne podanie danych albo zero onwych praw.
	Podsumowując bardziej globalnie: (i) zmiany w tym projekcie wymagają
konsultacji, (ii) mają wpływ na rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz
(iii) projekt powinien być poddany konsultacjom przed dalszym procedowaniem
- zgodnie z deklaracją premiera.

	W załączeniu przesyłam zmodernizowaną treść dezyderatu. Uzgodnione
rzeczy zaakceptowałem, nowości w trybie zmian. Przy komentowaniu proszę o
mobilizację - zróbmy to dobrze i szybko, inaczej pojawi się kolejna
informacja rządu i będziemy musieli po raz 3. rozpocząć pracę. Proszę
również o konstruktywne podejście. Aha, uważam, że uwagi do platformy
komunikacyjnej możemy zgłosić w kolejnym piśmie, a niekoniecznie w tym.

Pozdrawiam,
Alek Waszkielewicz
(508) 21-33-22