[Rejestr] Refleksje po debacie

Katarzyna Szymielewicz katarzyna.szymielewicz w panoptykon.org
Sob, 6 Lut 2010, 16:01:19 MET

Dzięki za podsumowanie! Nie miałam jeszcze czasu spisać własnego (nie będę
zatem odpowiadać kolejnym linkiem na link bo tak możemy bez końca ..)

Po kolei:
"Projekty z zakresu społeczeństwa informacyjnego będą zamrożone. Będą się
odbywać dalsze spotkania, i to już w ciągu kilku dni, podczas których mamy
rozmawiać o problemach. Istnieje nadzieja, że będzie można na nich budować
porozumienie i rozmawiać o konkretach."

- co do tych kliku dni, Tusk sam na koniec korygował mówiąc coś o "dniach a
nie tygodniach", ale nie spodziewałabym się zaproszenia z KPRM szybciej niż
za 2 tygodnie

- pytanie zasadnicze teraz, w kontekście naszego 2 postulatu, co robimy z
taką zapowiedzią?
nie możemy pozwolić na zastąpienie realnych konsultacji społecznych nt.
metod zwalczania przestępczości internetowej / ochrony praw podstawowych w
Internecie, kolejną "kawą u Premiera" pod hasłem "ulepszania" Rejestru.
Trzeba zmienić i formułę i temat rozmowy. O RSiUN nie chcemy już rozmawiać,
po powiedzieliśmy w każdej możliwej formie: "to rozwiązanie nie jest i nie
może być skuteczne".

- bardzo ważne jest to, żeby uniknąć kolejnego spotkania w ograniczonym
arbitralnie gronie, z którego wyniknie tylko kolejna ogólna rozmowa. Innym
zagrożeniem jest to, że zaproszą nas tam jako "ekspertów" nie przedstawiając
wcześniej agendy do rozmowy, z zamiarem skompromitowania naszych postulatów:
"skoro nie potraficie usiąść i wymyślić lepszego instrumentu, to dlaczego
krytykujecie nasze rozwiązanie i mącicie wodę?"

- a propos propozycji Piotra Waglowskiego: podpisy elektroniczne pod czym
włąściwie? pod kolejnym apelem? czy może jest już jakiś projekt ustawy (od
wczoraj była cała noc, wiec jest sznasa;) o którym jeszcze nie wiem? Wydaje
mi się, że nie jest jeszcze etap inicjatywy ustawodawczej, ale wspólnej
pracy nad założeniami rozwiązań.  Nawet nie wiemy, czy wynikiem będzie
konkretny akt prawny / nowa instytucja (inna forma ograniczenia wolności w
sieci) czy może raczej "karta praw podstawowych", dokument o charakterze
politycznym (bo Konstytucję już mamy).

PROPONUJĘ  uzgodnić (na tej liście lub na spotkaniu w realu):
1. jakie są nasze oczekiwania pod adresem strony rządowej (spotkanie nie na
forum ale raczej w grupie roboczej z ekspertami rządu, ustalenie założeń
dalszych prac - czyli co jest "tematem", skoro już nie RSiUN, początek
"normalnych" konsultacji społecznych - przede wszystkim zaproszenie innych
zainteresowanych itd);
2. jakie jest nasze rozumienie tego, co się stało w piątek. Co uzgodniliśmy,
co zostało otwarte, co nas zaniepokoiło (z nowych rzeczy, jakie przyznał
Tusk)

oraz spisanie tego, wysłanie do Premiera i powieszenie na stronie. Do
przemyślenia czy też do mediów. Chodzi o to, żeby nie stracić inicjatywy,
nie czekać biernie na ich propozycję, bo się znowu okaże, że zaproponują
formułę, jaka będzie dla nas trudna do przyjęcia.

Jeszcze tylko komentarz do bloga Jarka: "Ale... to był event piarowy i liczyła
się siła, a nie racja." - czy ktokolwiek miał tu inne oczekiwania?
oczywiście że był ... do tego każdy z obecnych przy stole też przyszedł ze
swoim "interesem piarowym" i to było bardzo widać po jakości wypowiedzi. nie
chodziło o "posunięcie dyskusji do przodu" tylko zaprezentowanie się.. Ale
to chyba też żadne zaskoczenie.

Mimo to, uważam że wiele się udało i mamy się z czego cieszyć! teraz trzeba
tylko zagwarantować, żeby kolejne spotkanie piarowe już nie było.

Pozdrawiam,
K.