[KINO.LAB] LUTY: Claudia Llosa - 10 KINA - Luis Bunuel - kino chinskie

KINO.LAB snieg w csw.art.pl
Czw, 21 Sty 2010, 18:01:33 CET


MAGICZNY REALIZM: Claudia Llosa 
1-4 lutego, poniedziałek-czwartek: Madeinusa, Gorzkie mleko

DZIESIĄTKA KINA
najlepsze filmy 2009 roku wg recenzentów KINA
m.in. Biała wstążka, Bękarty wojny, Dom zły
5-24 lutego

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: Luis Bunuel
Mroczny przedmiot pożądania, Piękność dnia
wtorki 2, 9, 16, 23 lutego, godz. 18.00

AFRO-AMERYKA. Afro-Amerykanie w kinie
12 lutego, piątek, g. 20.30 + 18 lutego, czwartek, g. 20.30

STARE KINO CHIŃSKIE
filmy chińskie z lat 30. i 40.
14-17 stycznia, czwartek-niedziela

Ponadto:
PEDRO ALMÓDOVAR: równe prawa do miłości: 13-14 lutego
FUTURE SHORTS Extra 07: 15 lutego, poniedziałek, godz. 20.00
Ekran Otwarty, filmy niezależne: 22 lutego, poniedziałek, godz. 20.30

--------------------------------------------------------------------------------

KINO.LAB 
CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
tel. (22) 628 12 71-73 w.160, e-mail: prokino w csw.art.pl

Szczegółowy program projekcji i opisy filmów: www.kinolab.art.pl

--------------------------------------------------------------------------------

MAGICZNY REALIZM: Claudia Llosa 
1-4 lutego, poniedziałek-czwartek: Madeinusa, Gorzkie mleko

Claudia Llosa studiowała w Limie medioznawstwo, a pod koniec lat 90. przeniosła się do Madrytu. W latach 1998-2001 studiowała filmoznawstwo na madryckiej uczelni filmowej Escuela TAI, gdzie zdobyła dyplom ze scenariusza. Pod koniec studiów rozpoczęła pracę nad scenariuszem do filmu "Madeinusa", który zdobył nagrodę w kategorii "Najlepszy scenariusz niepublikowany" na festiwalu filmowym w Hawanie w 2003, a sam film powstał w roku 2006. 

W KINO.LABie między 1 a 4 lutego pokażemy dwa jej dotychczas zrealizowane filmy: "Madeinusa" (2006) oraz "Gorzkie mleko" (2009), w których fabuła oparta jest m.in. na lokalnych pieśniach, legendach i wierzeniach peruwiańskich Indian, a estatyka filmów czerpie z realizmu magicznego, do którego czołowych przedstawicieli w literaturze zaliczany jest jej wuj - Mario Vargas Llosa.

--------------------------------------------------------------------------------

DZIESIĄTKA KINA: najlepsze filmy 2009 roku wg recenzentów KINA
5-24 lutego

Jak co roku KINO.LAB i miesięcznik "KINO" zapraszają na przegląd "Dziesiątka KINA", na który złoży się dziesięć filmów starannie wybranych spośród wszystkich długometrażowych produkcji mających premiery w Polsce w 2009 roku. Selekcji corocznie dokonują recenzenci miesięcznika "KINO".
W programie przeglądu znalazły się dzieła nagradzane na licznych festiwalach - w tym uhonorowana w Cannes Złotą Palmą i nominowana do Oscara dla najlepszego filmu zagranicznego "Biała wstążka", a także "Walc z Baszirem" - który otrzymał m.in. Złoty Glob i Cezara dla najlepszego filmu zagranicznego, czy wreszcie "Bękarty wojny", nagrodzone m.in. Złotą Palmą w Cannes i nagrodą NSFC Amerykańskiego Stowarzyszania Krytyków Filmowych za drugoplanową kreację Pułkownika Hansa Landy w wykonaniu Christopha Waltza.

Program filmowy (wg kalendarza projekcji):
* Milczenie Lorny/ Silence de Lorna, reż. Jean-Pierre Dardenne, Belgia/ Francja 2008, 105'
* Walc z Baszirem/ Vals im Bashir, reż. Ari Folman, Francja/ Izrael 2008, 90'
* Vicky Cristina Barcelona, reż. Woody Allen, Hiszpania 2008, 96'
* Bękarty wojny/ Inglourious Basterds, reż. Quentin Tarantino, Francja/ Niemcy/ USA 2009, 153'
* Biała wstążka/ Weiße Band, reż. Michael Haneke, Austria/ Francja/ Niemcy/ Włochy 2009, 144'
* Dom zły, reż. Wojciech Smarzowski, Polska 2009, 106'
* Droga do szczęścia/ Revolutionary Road, reż. Sam Mendes, USA/ Wlk. Brytania 2008, 119'
* Tatarak, reż. Andrzej Wajda, Polska 2009, 85'
* Odgłosy robaków - zapiski mumii/ The Sound of Insects: Record of a Mummy, reż. Peter Liechti, Szwajcaria 2008, 88'
* Rewers, reż. Borys Lankosz, Polska 2009, 99' 

--------------------------------------------------------------------------------

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: Luis Bunuel
Mroczny przedmiot pożądania (wtorki 2 i 9 lutego, godz. 18:00)
Piękność dnia (wtorki 9 i 16 lutego, godz. 18:00)

Luis Bunuel
Był człowiekiem wszechstronnie wykształconym. Oprócz reżyserii, studiował również religioznawstwo, zoologię, historię i rolnictwo. Podczas studiów na uniwersytecie w Madrycie poznał Salvadora Dalego, z którym blisko się zaprzyjaźnił. W 1925 wyjechał do Paryża, gdzie rozpoczął naukę na słynnej Academie du Cinema.
W 1928 r., dzięki pomocy finansowej swojej matki, reżyser zrealizował wspólnie z Salvadorem Dalim swój pierwszy film - "Pies andaluzyjski", który był jednocześnie manifestem kina surrealistycznego. Film wywołał wielkie emocje w całym kraju i tym samym zrealizował cel, jaki postawili przed sobą jego twórcy - zaszokował. 
W 1946 r. po zakończeniu wojny domowej przeniósł się do Meksyku, gdzie mieszkał do końca życia. W 1950 r. zrealizował tam głośny film "Los Olvidados", który ponownie przyniósł mu międzynarodową popularność. W ciągu kilku kolejnych lat Bunuel realizował filmy tylko w Meksyku i zdobywał coraz większą sławę.
W 1961 r. został zaproszony do Hiszpanii, gdzie nakręcił "Viridianę" - obraz będący krytyką hiszpańskiego katolicyzmu i faszyzmu. Film wywołał w ojczyźnie artysty olbrzymi skandal, ale przyniósł mu również Złota Palmę na festiwalu filmowym w Cannes. Od "Viridiany" zaczyna się hiszpańsko-francuski okres twórczości reżysera. Wtedy to powstają jego głośne obrazy takie jak "Anioł zagłady", "Dyskretny urok burżuazji", "Mroczny przedmiot pożądania", "Piękność dnia".

--------------------------------------------------------------------------------

AFRO-AMERYKA. Afro-Amerykanie w kinie
12 lutego, piątek, godz. 20.30 i 21.30 + 18 lutego, czwartek, godz. 20.30 (+ kontynuacja przeglądu w marcu)

Przegląd poświecony wizerunkom Afro-Amerykanów w filmie. Spotkania w lutym skupią się na postaci Sidneya Poitiera - amerykańskiego aktora i reżysera filmowego, który w 2002 roku odebrał Honorowego Oscara za całokształt twórczości. Aktor w latach 60. stał się jednym z symboli walki z dyskryminacją rasową, m.in. dzięki zdobyciu w 1964 r. Oscara za pierwszoplanową rolę w filmie "Polne lilie", która była pierwszą w historii statuetką w tej kategorii dla czarnoskórego aktora.
Najbardziej rozpoznawalną kreacją Sidneya Poitiera była rola w filmie "W upalną noc" z 1967 roku, gdzie gra agenta FBI przybywającego do miasteczka na południu USA i pomagającego miejscowej policji w śledztwie w sprawie zabójstwa. W tym samym roku zagrał także narzeczonego białej dziewczyny z dobrego domu w "Zgadnij, kto przyjdzie na obiad". Obie kreacje odegrały przełomową rolę w konwencjach ukazywania czarnoskórych bohaterów w filmie.
Przeglądowi towarzyszą również spotkania z filmoznawcami i amerykanistami.

--------------------------------------------------------------------------------

STARE KINO CHIŃSKIE: filmy z lat 30. i 40.
14-17 stycznia, czwartek-niedziela

O ciągłości rozwoju kinematografii chińskiej można mówić dopiero od początku lat 20. XX w. Po początkowym okresie dość chaotycznego rozwoju od końca lat 20. wolność wypowiedzi scenarzystów zaczęła być ograniczana przez cenzurę prewencyjną. Dlatego ważnym rysem filmów z lat 30. i 40. są ślady negocjacji z władzą na temat tego, co wolno pokazać i w jaki sposób pokazać to, czego pokazać nie wolno. Przy tym filmy musiały sprostać oczekiwaniom chińskich widzów, wśród których byli biznesmeni, absolwenci amerykańskich uczelni, urzędnicy, studenci, ale także prostytutki, drobni handlarze i ludność ściągająca do miast w poszukiwaniu pracy.
Stąd kinematografia chińska sprzed 1949 roku zadziwia różnorodnością. Przesiąknięta jest fascynacją światem nie-chińskim (zwłaszcza USA, Europą Zachodnią i ZSRR), poznawanym głównie dzięki filmom zagranicznym. Równocześnie stara się mówić o aktualnych problemach Chin: o nierównościach społecznych, o upadku tradycyjnych wartości pod naporem nowoczesności, o wojnie chińsko-japońskiej.
Projekcja każdego filmu będzie poprzedzona krótkim wprowadzeniem w jego kontekst historyczny i kulturowy, a 27 lutego odbędzie się także dyskusja panelowa poświęcona kinematografii chińskiej okresu republikańskiego. 

--------------------------------------------------------------------------------

Ponadto:

PEDRO ALMÓDOVAR: równe prawa do miłości
W ramach IV edycji Festiwalu Równe Prawa do Miłości zaprezentujemy dwa filmy Perdo Almódovara - reżysera, który niejednokrotnie bohaterami swoich filmów czynił transwestytów czy homoseksualistów, wyrażając w ten sposób poparcie dla związków nieheteroseksualnych.
13 lutego, sobota, godz. 16.00: Labirynt namiętności/ Laberinto de pasiones, Hiszpania 1982
14 lutego, niedziela, godz, 16.00: Pepi, Luci, Bom i inne dziewczyny z dzielnicy/ Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón, Hiszpania 1982

FUTURE SHORTS Extra 07: 15 lutego, poniedziałek, godz. 20.00
W lutym Future Shorts kontynuuje prezentowanie najciekawszych zjawisk w międzynarodowym kinie krótkometrażowym. Oderwanie się od szarej codzienności zapewni m.in. wyprawa po Japonii oglądanej przez obiektyw aparatu przy dźwiękach LCD Soundsystem w "This Is Japan" Erica Testroete. Bohaterka animowanego "Mei Ling" (reż. Stéphanie Lansaque, François Leroy) pokaże sposoby zwalczania nudy na wszelkie możliwe sposoby - jednym z nich jest adoptowanie ośmiorniczki. Szwajcarski "Las Pelotas" (reż. Chris Niemeyer) gwarantuje doświadczenia rodzicielskich zmagań na drodze do stworzenia piłkarskiego talentu, a "Voyage D'Affaires" Seana Ellisa udowodni, że także wyjazd służbowy może obfitować w nieoczekiwane propozycje.

Ekran Otwarty: 22 lutego, poniedziałek, godz. 20.30
Projekcje Ekranu Otwartego są efektem obserwacji sytuacji na polskiej scenie filmu nieprofesjonalnego: wielu twórców pozostaje znanych jedynie niewielkiemu gronu znajomych, ponieważ nie istnieje forum na którym mogliby prezentować swoje dokonania dopóki nie zostaną odkryci np. przez jury festiwalowe. 
Ekran Otwarty daje możliwość prezentacji filmu na dużym ekranie i stanowi świetną okazję konfrontacji swojej pracy z widzami, nawiązania nowych kontaktów, wymiany poglądów i dyskusji. Z kolei dla profesjonalistów Ekran jest okazją do odkrycia nieznanych jeszcze zdolnych i ciekawych twórców.
Zgłoszenia przyjmujemy mailowo lub telefonicznie: tel. 628 12 71-73 wew.160, prokino w csw.art.pl
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100121/a01ec967/attachment-0001.html 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 24291 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100121/a01ec967/attachment-0007.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 64539 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100121/a01ec967/attachment-0008.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 86975 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100121/a01ec967/attachment-0009.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 61031 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100121/a01ec967/attachment-0010.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 75215 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100121/a01ec967/attachment-0011.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 15940 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100121/a01ec967/attachment-0012.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 8567 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100121/a01ec967/attachment-0013.jpe 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB