[KINO.LAB] 22-28 stycznia: William E. Jones - Michael Haneke - Luis Bunuel

KINO.LAB snieg w csw.art.pl
Wto, 19 Sty 2010, 16:04:31 CET


Retrospektywa WILLIAMA E. JONESA 
22-23 stycznia: filmy eksperymentalne o tematyce gejowskiej

MORALNA PROWOKACJA: Michael Haneke
Biała wstążka: 22-28 stycznia
Ukryte: 24 stycznia, godz.16.00

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: Luis Bunuel
wtorek 26 stycznia, godz.19.00: Piękność dnia

--------------------------------------------------------------------------------

KINO.LAB 
CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
tel. (22) 628 12 71-73 w.160, e-mail: prokino w csw.art.pl

Szczegółowy program projekcji i opisy filmów: www.kinolab.art.pl

--------------------------------------------------------------------------------

RETROSPEKTYWA WILLIAMA E. JONESA 
22-23 stycznia: filmy eksperymentalne o tematyce gejowskiej

William E. Jones jest autorem dwóch pełnometrażowych filmów eksperymentalnych: "Massillon" (1991) oraz "Finished" (1997), dokumentu o The Smiths "Is It Really So Strange?" (2004) oraz licznych krótkich wideo. 
Jego prace pokazywano na 53. Biennale w Wenecji, w londyńskim Tate Modern, paryskim Cinématheque Française oraz Luwrze, amsterdamskim Stedelijk, rotterdamskim Witte de With Center for Contemporary Art, nowojorskim Whitney Museum of American Art oraz Museum of Modern Art.

W KINO.LABie pokażemy pięć bloków filmowych zawierajacych m.in. jedną z jego najbardziej cenionych prac "The Fall of Communism as Seen in Gay Pornography" (Upadek komunizmu oczami gejowskiej pornografii, 1998), która naświetla problem strategii amerykańskich wytwórni filmów pornograficznych, które we wczesnych latach 90. eksploatowały mężczyzn, często bezrobotnych, z Europy Środkowo-Wschodniej. 
Ponadto "Tearoom" (1962/2007), który stanowi przemontowaną oryginalną dokumentację śledztwa prowadzonego przez policję stanu Ohio w latach 60. Polegało ono na zarejestrowaniu kontaktów seksualnych mężczyzn w publicznej toalecie. Materiał został wykorzystany do aresztowana i skazania około 60 osób na podstawie ówczesnego prawa o sodomii. "Tearoom" został wybrany jako jedna z głównych prac wystawianych na weneckim Biennale w 2008.

Na retrospektywę zapraszamy wyłącznie widzów pełnoletnich.

--------------------------------------------------------------------------------

MORALNA PROWOKACJA: Michael Haneke

BIAŁA WSTĄŻKA, Austria/ Francja/ Niemcy/ Włochy 2009, 144'
22 stycznia, piątek, godz. 17:30 + 23 stycznia, sobota, 16:00 + 24 stycznia, niedziela, 18:30
25 stycznia, poniedziałek, 19:00 + 27 stycznia, środa, 20:30 + 28 stycznia, czwartek, 20:30
Na rok przed I wojną światową seria niewyjaśnionych wydarzeń zakłóca spokojne życie na jednej z niemieckich wsi. Jadący konno lekarz potyka się o rozpiętą w poprzek drogi linę, pobliska stodoła staje w płomieniach, dwójka dzieci zostaje uprowadzona i poddana torturom. Wszystko wskazuje na wykonywanie przez kogoś rytualnych kar. Nauczyciel miejscowej szkoły obserwuje rozwój wydarzeń, a wkrótce poznaje przerażającą prawdę.

UKRYTE, Francja/ Niemcy 2005, 117'
24 stycznia, niedziela, godz.16.00
Georges Laurent (Daniel Auteuil) jest prezenterem telewizyjnego programu, w którym dyskutuje o nowych książkach. Pewnego dnia otrzymuje kasetę, na której nagrano kilkugodzinną obserwację jego domu. Materiały na kolejnych taśmach stają się coraz bardziej intymne, towarzyszą im także niepokojące rysunki, przypominające Georgesowi sceny z dzieciństwa. Wszystko wskazuje na to, że nadawca zna go od dawna. Mężczyzna czuje, że nad jego bliskimi zawisło wielkie niebezpieczeństwo, ale, ponieważ nikt bezpośrednio im nie groził, policja odmawia pomocy. 

Do 28 stycznia prezentujemy filmy z bogatego dorobku jednego z najbardziej kontrowersyjnych europejskich reżyserów - Michaela Hanekego. Jego twórczość kinowa rozpoczęła się w 1989 roku filmem "Siódmy kontynent" z 1989 roku. Jest autorem scenariuszy do wszystkich swoich filmów. Rzadko opiera się na pomysłach innych artystów, ekranizacja książki Elfriede Jelinek "Pianistka" stanowi wyjątek.
Jego kolejne filmy były wielokrotnie nagradzane - m.in. Główną Nagrodą Jury na festiwalu w Cannes za film "Pianistka", nagrodą dla najlepszego reżysera oraz nagrodą FIPRESCI w Cannes w 2005 roku za film "Ukryte". 
Ze względu na tematykę, jaką podejmuje w swoich filmach krytycy określają go mianem "mistrza moralnej prowokacji". 
 
--------------------------------------------------------------------------------

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: Luis Bunuel

Piękność dnia - 26 stycznia, wtorek, godz. 19:00
Adaptacja powieści znanego francuskiego pisarza Josepha Kessela, której akcja toczy się w latach 20. Bunuel postawnowił przenieść wydarzenia w czasy współczesne. Sceny z koszmarów i snów, które nawiedzają bohaterkę należą do najbardziej ekspresyjnych w twórczości hiszpańskiego mistrza.
Severine (Catherine Deneuve), młodą i piękną żonę wziętego lekarza, nawiedzają przerażające, sadomasochistyczne sny. Przyjaciel domu Henri Husson opowiada jej, że pewna kobieta ze śmietanki towarzyskiej odwiedza dom schadzek. Dokładniejszych informacji udziela jej przyjaciółka. Severine udaje się pod wskazany adres. I tu zaczyna się nieprawdopodobna historia, pełna tajemnic oraz przypadkowych i niebezpiecznych zdarzeń, gdzie bohaterowie wplątani w skomplikowane sytuacje stawiają wszystko na jedną kartę. 

Luis Bunuel
Był człowiekiem wszechstronnie wykształconym. Oprócz reżyserii, studiował również religioznawstwo, zoologię, historię i rolnictwo. Podczas studiów na uniwersytecie w Madrycie poznał Salvadora Dalego, z którym blisko się zaprzyjaźnił. W 1925 wyjechał do Paryża, gdzie rozpoczął naukę na słynnej Academie du Cinema.
W 1928 r., dzięki pomocy finansowej swojej matki, reżyser zrealizował wspólnie z Salvadorem Dalim swój pierwszy film - "Pies andaluzyjski", który był jednocześnie manifestem kina surrealistycznego. Film wywołał wielkie emocje w całym kraju i tym samym zrealizował cel, jaki postawili przed sobą jego twórcy - zaszokował. 
W 1946 r. po zakończeniu wojny domowej przeniósł się do Meksyku, gdzie mieszkał do końca życia. W 1950 r. zrealizował tam głośny film "Los Olvidados", który ponownie przyniósł mu międzynarodową popularność. W ciągu kilku kolejnych lat Bunuel realizował filmy tylko w Meksyku i zdobywał coraz większą sławę.
W 1961 r. został zaproszony do Hiszpanii, gdzie nakręcił "Viridianę" - obraz będący krytyką hiszpańskiego katolicyzmu i faszyzmu. Film wywołał w ojczyźnie artysty olbrzymi skandal, ale przyniósł mu również Złota Palmę na festiwalu filmowym w Cannes. Od "Viridiany" zaczyna się hiszpańsko-francuski okres twórczości reżysera. Wtedy to powstają jego głośne obrazy takie jak "Anioł zagłady", "Dyskretny urok burżuazji", "Mroczny przedmiot pożądania", "Piękność dnia". 
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100119/6151e339/attachment-0001.html 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 37256 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100119/6151e339/attachment-0005.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 43891 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100119/6151e339/attachment-0006.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 10645 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100119/6151e339/attachment-0007.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 24020 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100119/6151e339/attachment-0008.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 61031 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100119/6151e339/attachment-0009.jpe 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB