[KINO.LAB] 14-23.01: francuskie animacje - Future Shorts - Luis Bunuel - Michael Haneke - William E. Jones

KINO.LAB snieg w csw.art.pl
Wto, 12 Sty 2010, 15:03:29 CET


OFENSYWA FRANCUSKIEJ ANIMACJI
14-17 stycznia: od klasyki do lat ostatnich

FUTURE SHORTS EXTRA 06: hide and seek
poniedziałek 18 stycznia, godz. 19.00

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: Luis Bunuel
wtorek 19 stycznia, godz.19.00: Mroczny przedmiot pożądania

MORALNA PROWOKACJA: Michael Haneke
20 i 21 stycznia, godz. 20.30: Ukryte
od 22 stycznia, godz. 17.30: Biała wstążka

RETROSPEKTYWA WILLIAMA E. JONESA
22-23 stycznia: filmy eksperymentalne o tematyce gejowskiej

--------------------------------------------------------------------------------

KINO.LAB 
CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
tel. (22) 628 12 71-73 w.160, e-mail: prokino w csw.art.pl

Szczegółowy program projekcji i opisy filmów: www.kinolab.art.pl

--------------------------------------------------------------------------------

OFENSYWA FRANCUSKIEJ ANIMACJI
14-17 stycznia, czwartek-niedziela

Sześć zestawów francuskich filmów animowanych, prezentowanych na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy i wielokrotnie nagradzanych na festiwalach na całym świecie.
Pierwszy blok "Krótko-długi/ Du cort au long" to spojrzenie na historię francuskiej animacji - zawiera wybór filmów stworzonych w latach 1944 -1990 (w tym "TSF jak leci?", którego jednym z reżyserów jest Sylvain Chomet - twórca "Tria z Belleville").
Pięć pozostałych to filmy powstałe w ciągu ostatnich kilku lat, a wśród nich znalazły się dzieła tak cenionych twórców jak Grégoire Sivan, Étienne Chaillou, Pierre-Luc Granjon, Geoffroy Barbel-Massin, Samantha Duris.

--------------------------------------------------------------------------------

FUTURE SHORTS EXTRA 06: hide and seek
18 stycznia: krótkie metraże z całego świata

Po grudniowym okresie podsumowań, Future Shorts wraca w styczniu z nowym, elektryzującym programem. 
Tym razem m.in. "Rabbit Punch" (reż. Kristian Andrews), w którym świetna animacja łączy się z dramatyczną historią o dylematach młodości doświadczanych przez dwóch łobuzów z sąsiedztwa oraz "The Girl with the Yellow Stockings" (reż. Grzegorz Muskala), gdzie idylla dnia spędzanego przez młodą parę w łóżku zostaje niespodziewanie zakłócona przez... oświadczyny chłopaka. 
Ponadto "The Lost Tribes Of New York City" (reż. Carolyn & Andy London) - zbiór wywiadów przeprowadzonych na ulicach słynnego miasta z bardzo nietypowymi rozmówcami. W programie zagości także finalista pierwszej edycji Festiwalu Polskich Filmów Krótkometrażowych Short Waves - "Ziętek" (reż. Bartosz Blaschke) - opowieść o Bogdanie Ziętku, który ubóstwia piękne kobiety, dlatego postanowił stworzyć swój własny harem pełen drewnianych figur.

--------------------------------------------------------------------------------

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: Luis Bunuel

Mroczny przedmiot pożądania - wtorek 19 stycznia, godz. 19:00
Mathieu, bogaty francuski dżentelmen w średnim wieku, żywi namiętne uczucie do 20-letniej pokojówki Conchity, która zawsze sprawę uczuć pozostawia w niepewności, nieustannie go zwodząc.
Mathieu opuszcza Sewillę ogarniętą popłochem z powodu zamachów terrorystycznych i wsiada do pociągu do Paryża. Z peronu macha do niego dziewczyna, a on wylewa jej na głowę wiadro wody dostarczone przez konduktora. Zaintrygowanym współpasażerom wyjaśnia motywy swego postępowania snując fascynującą opowieść.

Luis Bunuel
Był człowiekiem wszechstronnie wykształconym. Oprócz reżyserii, studiował również religioznawstwo, zoologię, historię i rolnictwo. Podczas studiów na uniwersytecie w Madrycie poznał Salvadora Dalego, z którym blisko się zaprzyjaźnił. W 1925 wyjechał do Paryża, gdzie rozpoczął naukę na słynnej Academie du Cinema.
W 1928 r., dzięki pomocy finansowej swojej matki, reżyser zrealizował wspólnie z Salvadorem Dalim swój pierwszy film - "Pies andaluzyjski", który był jednocześnie manifestem kina surrealistycznego. Film wywołał wielkie emocje w całym kraju i tym samym zrealizował cel, jaki postawili przed sobą jego twórcy - zaszokował. 
W 1946 r. po zakończeniu wojny domowej przeniósł się do Meksyku, gdzie mieszkał do końca życia. W 1950 r. zrealizował tam głośny film "Los Olvidados", który ponownie przyniósł mu międzynarodową popularność. W ciągu kilku kolejnych lat Bunuel realizował filmy tylko w Meksyku i zdobywał coraz większą sławę.
W 1961 r. został zaproszony do Hiszpanii, gdzie nakręcił "Viridianę" - obraz będący krytyką hiszpańskiego katolicyzmu i faszyzmu. Film wywołał w ojczyźnie artysty olbrzymi skandal, ale przyniósł mu również Złota Palmę na festiwalu filmowym w Cannes. Od "Viridiany" zaczyna się hiszpańsko-francuski okres twórczości reżysera. Wtedy to powstają jego głośne obrazy takie jak "Anioł zagłady", "Dyskretny urok burżuazji", "Mroczny przedmiot pożądania", "Piękność dnia".

--------------------------------------------------------------------------------

MORALNA PROWOKACJA: Michael Haneke

UKRYTE, Francja/ Niemcy 2005, 117'
20 stycznia, środa, godz. 20.30
21 stycznia, czwartek, godz. 20.30
Georges Laurent (Daniel Auteuil) jest prezenterem telewizyjnego programu, w którym dyskutuje o nowych książkach. Pewnego dnia otrzymuje kasetę, na której nagrano kilkugodzinną obserwację jego domu. Materiały na kolejnych taśmach stają się coraz bardziej intymne, towarzyszą im także niepokojące rysunki, przypominające Georgesowi sceny z dzieciństwa. Wszystko wskazuje na to, że nadawca zna go od dawna. Mężczyzna czuje, że nad jego bliskimi zawisło wielkie niebezpieczeństwo, ale, ponieważ nikt bezpośrednio im nie groził, policja odmawia pomocy.

BIAŁA WSTĄŻKA, Austria/ Francja/ Niemcy/ Włochy 2009, 144'
od 22 stycznia
Na rok przed I wojną światową seria niewyjaśnionych wydarzeń zakłóca spokojne życie na jednej z niemieckich wsi. Jadący konno lekarz potyka się o rozpiętą w poprzek drogi linę, pobliska stodoła staje w płomieniach, dwójka dzieci zostaje uprowadzona i poddana torturom. Wszystko wskazuje na wykonywanie przez kogoś rytualnych kar. Nauczyciel miejscowej szkoły obserwuje rozwój wydarzeń, a wkrótce poznaje przerażającą prawdę.

Do 28 stycznia zaprezentujemy trzy filmy z bogatego dorobku jednego z najbardziej kontrowersyjnych europejskich reżyserów: "Pianistkę" (2001), "Ukryte" (2005) oraz najnowszy - "Białą wstążkę" (2009).
Twórczość kinowa Michaela Haneke rozpoczęła się w 1989 roku filmem "Siódmy kontynent" z 1989 roku. Jest autorem scenariuszy do wszystkich swoich filmów. Rzadko opiera się na pomysłach innych artystów, ekranizacja książki Elfriede Jelinek "Pianistka" stanowi wyjątek.
Jego kolejne filmy były wielokrotnie nagradzane - m.in. Główną Nagrodą Jury na festiwalu w Cannes za film "Pianistka", nagrodą dla najlepszego reżysera oraz nagrodą FIPRESCI w Cannes w 2005 roku za film "Ukryte". 
Ze względu na tematykę, jaką podejmuje w swoich filmach krytycy określają go mianem "mistrza moralnej prowokacji". 

--------------------------------------------------------------------------------

RETROSPEKTYWA WILLIAMA E. JONESA 
22-23 stycznia: filmy eksperymentalne o tematyce gejowskiej

William E. Jones jest autorem dwóch pełnometrażowych filmów eksperymentalnych: "Massillon" (1991) oraz "Finished" (1997), dokumentu o The Smiths "Is It Really So Strange?" (2004) oraz licznych krótkometrażowych wideo. 
Jego prace pokazywano na 53. Biennale w Wenecji, w londyńskim Tate Modern, paryskim Cinématheque Française oraz Luwrze, amsterdamskim Stedelijk, rotterdamskim Witte de With Center for Contemporary Art, nowojorskim Whitney Museum of American Art oraz Museum of Modern Art.

W KINO.LABie pokażemy pięć bloków filmowych zawierajacych m.in. jedną z jego najbardziej cenionych prac "The Fall of Communism as Seen in Gay Pornography" (Upadek komunizmu oczami gejowskiej pornografii, 1998), która naświetla problem strategii amerykańskich wytwórni filmów pornograficznych, które we wczesnych latach 90. eksploatowały mężczyzn, często bezrobotnych, z Europy Środkowo-Wschodniej. 
Ponadto "Tearoom" (1962/2007), który stanowi przemontowaną oryginalną dokumentację śledztwa prowadzonego przez policję stanu Ohio w latach 60. Polegało ono na zarejestrowaniu kontaktów seksualnych mężczyzn w publicznej toalecie. Materiał został wykorzystany do aresztowana i skazania około 60 osób na podstawie ówczesnego prawa o sodomii. "Tearoom" został wybrany jako jedna z głównych prac wystawianych na weneckim Biennale w 2008.
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100112/e0f964f0/attachment-0001.html 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 16814 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100112/e0f964f0/attachment-0005.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 17856 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100112/e0f964f0/attachment-0006.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 13076 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100112/e0f964f0/attachment-0007.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 25562 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100112/e0f964f0/attachment-0008.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 18110 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100112/e0f964f0/attachment-0009.jpe 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB