[KINO.LAB] 11-28 grudnia: Watch Docs - Ulrike Ottinger - Filmy o Paryżu - Brzask - Future Shorts

Ulka Sniegowska snieg w csw.art.pl
Śro, 10 Gru 2008, 15:46:42 MET


do 13 grudnia: Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS 
prawa człowieka w filmie

12-14 grudnia: ULRIKE OTTINGER
Prater + Freak Orlando + Mongolska Joanna D'Arc - retrospektywa filmowa towarzysząca wystawie prac artystyki

15-28 grudnia: FILMY O PARYŻU
Niebo nad Paryżem + Zakochany Paryż + 2 dni w Paryżu + Podróż czerwonego balonika

16 grudnia, godz. 18.00: BRZASK, reż. Marcel Carné
Francuskie Rendez-Vous z poetyckim realizmem

19 grudnia, godz. 19.00: FUTURE SHORTS
krótkie fabuły i teledyski z całego świata


KINO.LAB CSW Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2, Warszawa
tel. (22) 628 12 71-73 w.160
e-mail: prokino w csw.art.pl

www.kinolab.art.pl

--------------------------------------------------------------------------------


6-13 grudnia: Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie
WATCH DOCS, organizowany od 2001 roku przez Helsińską Fundację Praw Człowieka, jest jednym z największych festiwali filmów o prawach człowieka na świecie. Celem Festiwalu jest promowanie idei praw jednostki poprzez najciekawsze filmy dokumentalne. Jak co roku będzie można zobaczyć kilkadziesiąt światowej klasy dokumentów, w tym 27 filmów konkursowych. W programie znalazły się filmy nagradzane na międzynarodowych festiwalach, m.in. poświęcony stalinowskiej propagandzie "Przedstawienie" Siergieja Łoźnicy czy izraelski "Flipping Out" (Korba) o żołnierzach odreagowujących przy pomocy narkotyków wojenny stres, a także brazylijski "Behave" (Bądź grzeczny) Marii Ramos - wstrząsający paradokument o błyskawicznych procesach nieletnich przestępców. 
Projekcje odbywają się w sali kinowej KINO.LABu, sali Laboratorium i sali edukacyjnej w Centrum Sztuki Współczesnej.

12-14 grudnia: ULRIKE OTTINGER: Prater + Freak Orlando + Mongolska Joanna D'Arc 
Ulrike Ottinger to jedna z najoryginalniejszych niemieckich niezależnych reżyserek światowej rangi. Wystawa jej prac w Centrum Sztuki Współczesnej składa się z około 100 eksponatów ściśle związanych z twórczością filmową artystki: fotografii, kolaży, kostiumów, elementów scenografii, scenariuszy filmowych, projekcji filmowych. Wszystkim eksponatom towarzyszą teksty wyjaśniające ich pochodzenie i odnoszące się do filmów, które pokazywane będą w retrospektywnym przeglądzie w KINO.LABie w trakcie trwania wystawy. Ulrike Ottinger urodziła się w 1942 r. w Konstancji nad Jeziorem Bodeńskim. W 1961 r. przeniosła się do Paryża, gdzie pracowała jako niezależna artystka i uczęszczała na Sorbonę na wykłady z historii sztuki, religioznawstwa i etnologii. Od 1973 r. zamieszkała w Berlinie, gdzie zrealizowała swoje pierwsze filmy. 
Sławę zdobyła filmem "Madame X - Absolutystyczna władczyni", który otworzył surrealistyczny etap w jej twórczości, w którym światy mitologiczny i realistyczny przenikają się w prowokacyjny sposób, a przełamywanie barier kulturowych i konwencji staje się jednym z ważniejszych tematów, stąd filmy te bywają interpretowane jako feministyczne. We wczesnych filmach takich jak "Image of Dorian Gray in the Yellow Press" Ottinger posługuje się zaczerpniętym z subkultury punkowskiej zamiłowaniem do kiczu i przesady, zatrudniając - często w rolach męskich - ikony niemieckiego pop-undergroundu, takie jak Tabea Bluenschein, Magdalena Montezuma, Veruschka von Lehndorff czy Nina Hagen, czy aktorów znanych z filmów Fassbindera, ale i aktorki o światowej sławie, choćby Delphine Seyring. 
Twórczość późniejsza, od filmu "Joanna D'Arc of Mongolia" (1989) wykazuje głębokie zainteresowanie kulturami wschodu i stawia pytanie o możliwość przekładu starożytnych tradycji na język współczesnej kultury. Pojawiaja się ekspresjonistyczne traktowanie kostiumu, kompozycji i wyszukiwanie niezwykłych lokalizacji. Najnowszy dokument - "Prater" (2007) przez pryzmat najsłynniejszego wesołego miasteczka wraca do kwestii  marginalizacji osób innych, nieprzystosowanych, ale i traktuje o konieczności śmiechu i najprostszej rozrywki jako podstawowych potrzeb człowieka. Film zawiera też elementy fabularyzowane. 

PROGRAM  RETROSPKTYWY  W  GRUDNIU:
* 12.12., godz. 20.00: Prater, reż. Urlike Ottinger, Austria/Niemcy 2007, 104'. Po seansie spotkanie z artystką poprowadzi Iwona Kurz
* 13.12., godz. 20.00: Freak Orlando, reż. Urlike Ottinger, Austria/Niemcy 1981, 126'. Po seansie spotkanie z artystką poprowadzi Agata Pyzik
* 14.12., godz. 20.00: Mongolska Joanna d'Arc, reż. Urlike Ottinger, Austria/Niemcy 1997, 165' 

Kolejne seanse filmów Ulrike Ottinger odbędą się między 11 a 25 stycznia 2009 r.
Projekt przygotowany we współpracy z Goethe-Institut Warschau, dzięki wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych i ifa.

--------------------------------------------------------------------------------

NIEBO NAD PARYŻEM (Paris), reż. Cédric Klapisch, Francja 2008
15 grudnia, poniedziałek, 19:00 + 19 grudnia, piątek, 21:00 + 20 grudnia, sobota, 18:00
Pierre ma swój świat, swoje szaleństwa, pragnienie bycia kochanym i . jest Francuzem. Kiedy jego życie gwałtownie się zmienia ucieka w rytm swojego miasta - Paryża. Na nowo odkrywa urok paryskich zaułków, niepozornych kawiarenek, które tak wiele mówią, parków i mieszkańców Miasta nad Sekwaną. Niespodziewanie zaczyna dzielić z przypadkowymi ludźmi radości i kłopoty. To dzięki nim odnajdzie siebie i pozna prawdziwy smak życia. 
ZAKOCHANY PARYŻ (Paris, je t'aime), reż. Gérard Depardieu, Joel Coen, Gus Van Sant, Isabel Coixet, Francja/Niemcy/Szwajcaria/Liechtenstein 2006
16 grudnia, wtorek, 20:00 + 17 grudnia, środa, 20:30 + 21 grudnia, niedziela, 20:00
Najpiękniejsze rzeczy dzieją się między ludźmi w Paryżu. Tam wszystko jest możliwe, a czas nie ma znaczenia... Natalie Portman, Juliette Binoche, Willem Dafoe, Fanny Ardant, Nick Nolte i Elijah Wood w obiektywie Gusa van Santa, braci Coen, Toma Tykwera i Gerarda Depardieu.
To film niezwykły, który zabierze nas w podróż po stolicy miłości. Paryż - nastrojowy, kapryśny, dramatyczny - różne spojrzenia na miłość, nie tylko według romantycznego przepisu, w którym mieszają się wino, kafejka na Montmartre i czerwone usta Amelii. 

2 DNI W PARYŻU (2 Days in Paris), reż. Julie Delpy, Francja/Niemcy 2007
18 grudnia, czwartek, 20:30 + 21 grudnia, niedziela, 18:00 + 22 grudnia, poniedziałek, 19:00
Francuzka Marion (Delpy) i Amerykanin Jack (Adam Goldberg) postanawiają ożywić nieco swój związek i wyruszają w poszukiwaniu zagubionego gdzieś po drodze romantyzmu do Europy. Nie mogą zatem ominąć Paryża, tym bardziej, że jest to doskonała okazja, by odwiedzić teściów Jacka, którzy niestety nie znają angielskiego... Spotkanie z rodzicami oraz całym zastępem byłych chłopaków Marion obnaży różnice kulturowe, a także różnice płci dzielące Amerykanów i Europejczyków. 

PODRÓŻ CZERWONEGO BALONIKA (Le Voyage du ballon rouge), reż. Hsiao-hsien Hou, Francja 2007
27 grudnia, sobota, 18:00 + 28 grudnia, niedziela, 20:00
Juliette (Juliette Binoche) jest czarującą kobietą, ale jednocześnie matką, która ma na swojej głowie mnóstwo obowiązków - przygotowuje marionetkowe przedstawienie, jest nauczycielką oraz matką dwójki dzieci - Simona i Louisa. Odkąd rozstała się z ojcem swoich synów, nie ma ani minuty dla siebie. Postanawia więc zatrudnić opiekunkę z Tajwanu - Song Fang, która obecnie studiuje na paryskim uniwersytecie. Pewnego dnia siedmioletni Simon oprowadza nową opiekunkę po ulicach i kawiarniach swojej dzielnicy. Wkrótce potem Song Fang i Simon dzielą swój własny wyimaginowany świat, w którym podąża za nimi czerwony balonik. Z każdym dniem Song staje się coraz ważniejszą osobą w życiu Juliette, która pomoże jej wziąć życie we własne ręce i uporać się ze wszystkimi problemami... 


--------------------------------------------------------------------------------


16 grudnia, godz. 18.00: BRZASK, reż. Marcel Carné / Francuskie Rendez-Vous z poetyckim realizmem
Robotnik François (Jean Gabin) rywalizuje z aktorem Valentinem (Jules Berry) o serce pięknej kwiaciarki Françoise (Jacqueline Laurent). Konflikt komplikuje się dodatkowo w skutek tego, że kochanka Valentina, Clara (Arletty), kocha się w François. Dochodzi do rozlewu krwi: François zabija Valentina i barykaduje się w swym pokoju. W nocy odtwarza sobie wydarzenia, które doprowadziły do tej sytuacji. O brzasku François uświadamia sobie beznadziejność swego położenia i popełnia samobójstwo.  
Film Marcela Carné uchodzi za arcydzieło poetyckiego realizmu. Wykorzystuje konsekwentnie techniczne możliwości przenikań i montażu w dramatycznym przebiegu akcji w oblężonym pokoju. 

19 grudnia, godz. 19.00: FUTURE SHORTS - krótkie fabuły i teledyski z całego świata 
Filmy prezentowane w ramach Future Shorts niewątpliwie łączy jedno - pierwszorzędna jakość i wysoki poziom, dzięki czemu cieszą się coraz większą popularnością wśród polskiej publiczności. Popularnością tym większą, że oprócz filmów ze światowego katalogu, często pojawiają się rodzime produkcje. Grudniowa kompilacja zamyka sezon 2008 w naprawdę dobrym stylu - na początek roztańczone "Something good" Erana Creevy, które przeniesie nas w szalone lata 80. z muzyką MC Hamera i szalejącym tłumem na parkiecie. Na dokładkę porcja "lokalnego" disco w teledysku Romaina Gavrasa "I believe" do piosenki Simian Mobile Disco. W zestawie znalazła się także dość kontrowersyjna impresja Larsa von Triera "Occupations", która jest dedykowana Międzynarodowemu Festiwalowi Filmowemu w Cannes.
ZAPRASZAMY! 
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20081210/7dc0a19c/attachment-0001.html 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 174921 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20081210/7dc0a19c/attachment-0003.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 280226 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20081210/7dc0a19c/attachment-0004.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 131615 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20081210/7dc0a19c/attachment-0005.jpe 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB