[KINO.LAB] 5-14 grudnia: German Films - Watch Docs - Ulrike Ottinger

Ulka Sniegowska snieg w csw.art.pl
Czw, 4 Gru 2008, 12:33:46 MET


5 grudnia, godz. 20.00: GERMAN FILMS NEXT GENERATION 2008
najlepsze krótkie filmy z niemieckich szkół filmowych

6-13 grudnia: Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS 
prawa człowieka w filmie

12-14 grudnia: ULRIKE OTTINGER 
retrospektywa filmowa towarzysząca wystawie prac artystyki


KINO.LAB CSW Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2, Warszawa
tel. (22) 628 12 71-73 w.160
e-mail: prokino w csw.art.pl

www.kinolab.art.pl

--------------------------------------------------------------------------------

5 grudnia, godz. 20.00: GERMAN FILMS NEXT GENERATION 2008
German Films Next Generation 2008 to jedenaście wyjątkowych i osobistych filmów krótkometrażowych, prezentujacych różnorodne światopoglądy i spojrzenia na otaczającą nas rzeczywistość. Kompilacja daje możliwość ocenienia kondycji młodego kina niemieckiego oraz prezentuje talenty, które prawdopodobnie będą decydować o jego przyszłości. 
W programie przeglądu m.in.:
About Love, Hate and the Other One / O śmierci, miłości i jeszcze jednym (reż. Tobias Bilgeri; 2007; 1'): Miłość spotyka Nienawiść na wzgórzu. Czy Miłości uda się zdobyć serce Nienawiści czy też miłość przerodzi się w nienawiść?
Absolution / Rozgrzeszenie (reż. Markus Sehr; 2007; 15'): Thomas dzwoni na chrześcijańską infolinię i wyznaje doradcy Suzanne, że zabił swoja żonę, któa cierpiała z powodu raka. Suzanne nie domysla się jednak prawdziwych przyczyn telefonu Thomasa.
Donne-moi plus (reż. Uisenma Borchu; 2007, 14'): film oparty na pomyśle poznawania siebie w sposób bardzo intymny - nago w pokoju. Opowiada historię dwóch dziewczyn i ich właśnie co rozpoczynającej się między snami na jawie a głębokimi sekretami pięknej przyjażni. Ten subtelny i łągodny czarno-biały film pokazuje związek dwóch dziewcząt jako coś więcej niż powierzchowna bliska nagosć.

6-13 grudnia: Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie
WATCH DOCS, organizowany od 2001 roku przez Helsińską Fundację Praw Człowieka, jest jednym z największych festiwali filmów o prawach człowieka na świecie. Celem Festiwalu jest promowanie idei praw jednostki poprzez najciekawsze filmy dokumentalne. Jak co roku będzie można zobaczyć kilkadziesiąt światowej klasy dokumentów, w tym 27 filmów konkursowych. W programie znalazły się filmy nagradzane na międzynarodowych festiwalach, m.in. poświęcony stalinowskiej propagandzie "Przedstawienie" Siergieja Łoźnicy czy izraelski "Flipping Out" (Korba) o żołnierzach odreagowujących przy pomocy narkotyków wojenny stres, a także brazylijski "Behave" (Bądź grzeczny) Marii Ramos - wstrząsający paradokument o błyskawicznych procesach nieletnich przestępców. 
Festiwal to również retrospektywy i stałe sekcje programowe. W tym roku będzie to m.in. przegląd filmów Errola Morrisa, jednego z wybitnych amerykańskich dokumentalistów, autora m.in. klasycznego już dokumentu "Cienka niebieska linia".

Projekcje odbywają się w sali kinowej KINO.LABu, sali Laboratorium i sali edukacyjnej w Centrum Sztuki Współczesnej.

12-14 grudnia: ULRIKE OTTINGER - retrospektywa filmowa towarzysząca wystawie prac artystyki: Prater + Freak Orlando + Mongolska Joanna D'Arc
Ulrike Ottinger to jedna z najoryginalniejszych niemieckich niezależnych reżyserek światowej rangi. Wystawa jej prac w Centrum Sztuki Współczesnej składa się z około 100 eksponatów ściśle związanych z twórczością filmową artystki: fotografii, kolaży, kostiumów, elementów scenografii, scenariuszy filmowych, projekcji filmowych. Wszystkim eksponatom towarzyszą teksty wyjaśniające ich pochodzenie i odnoszące się do filmów, które pokazywane będą w retrospektywnym przeglądzie w KINO.LABie w trakcie trwania wystawy. Ulrike Ottinger urodziła się w 1942 r. w Konstancji nad Jeziorem Bodeńskim. W 1961 r. przeniosła się do Paryża, gdzie pracowała jako niezależna artystka i uczęszczała na Sorbonę na wykłady z historii sztuki, religioznawstwa i etnologii. Od 1973 r. zamieszkała w Berlinie, gdzie zrealizowała swoje pierwsze filmy. 
Sławę zdobyła filmem "Madame X - Absolutystyczna władczyni", który otworzył surrealistyczny etap w jej twórczości, w którym światy mitologiczny i realistyczny przenikają się w prowokacyjny sposób, a przełamywanie barier kulturowych i konwencji staje się jednym z ważniejszych tematów, stąd filmy te bywają interpretowane jako feministyczne. We wczesnych filmach takich jak "Image of Dorian Gray in the Yellow Press" Ottinger posługuje się zaczerpniętym z subkultury punkowskiej zamiłowaniem do kiczu i przesady, zatrudniając - często w rolach męskich - ikony niemieckiego pop-undergroundu, takie jak Tabea Bluenschein, Magdalena Montezuma, Veruschka von Lehndorff czy Nina Hagen, czy aktorów znanych z filmów Fassbindera, ale i aktorki o światowej sławie, choćby Delphine Seyring. 
Twórczość późniejsza, od filmu "Joanna D'Arc of Mongolia" (1989) wykazuje głębokie zainteresowanie kulturami wschodu i stawia pytanie o możliwość przekładu starożytnych tradycji na język współczesnej kultury. Pojawiaja się ekspresjonistyczne traktowanie kostiumu, kompozycji i wyszukiwanie niezwykłych lokalizacji. Najnowszy dokument - "Prater" (2007) przez pryzmat najsłynniejszego wesołego miasteczka wraca do kwestii  marginalizacji osób innych, nieprzystosowanych, ale i traktuje o konieczności śmiechu i najprostszej rozrywki jako podstawowych potrzeb człowieka. Film zawiera też elementy fabularyzowane. 

PROGRAM  RETROSPKTYWY  W  GRUDNIU:
* 12.12., godz. 20.00: Prater, reż. Urlike Ottinger, Austria/Niemcy 2007, 104'. Po seansie spotkanie z artystką poprowadzi Iwona Kurz
* 13.12., godz. 20.00: Freak Orlando, reż. Urlike Ottinger, Austria/Niemcy 1981, 126'. Po seansie spotkanie z artystką poprowadzi Agata Pyzik
* 14.12., godz. 20.00: Mongolska Joanna d'Arc, reż. Urlike Ottinger, Austria/Niemcy 1997, 165' 

Kolejne seanse filmów Ulrike Ottinger odbędą się w styczniu 2009 r.

Projekt przygotowany we współpracy z Goethe-Institut Warschau, dzięki wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych i ifa.
ZAPRASZAMY! 
--------------------------------------------------------------------------------

-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20081204/4bd55407/attachment-0001.html 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 65437 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20081204/4bd55407/attachment-0004.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 93122 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20081204/4bd55407/attachment-0005.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 83255 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20081204/4bd55407/attachment-0006.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 88367 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20081204/4bd55407/attachment-0007.jpe 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB