[KINO.LAB] filmy o tańcu i teatrze w kino.lab

Ulka Sniegowska snieg w csw.art.pl
Czw, 20 Paź 2005, 19:07:54 MEST


Jeszcze raz w najblizszy weekend:
Filmy ARTE o teatrze i tańcu nowoczesnym
w ramach Festiwalu TEMPS d'IMAGES05
16 - 23. 10.

We współpracy z Ambasadą Francji i Instytutem Francuskim

 wstęp: 6 i 10 zł.

   

  Festiwal TEMPS D'IMAGES, stworzony w 2002 przez europejski kanał kulturalny ARTE oraz La Ferme du Buisson, Scene Nationale de Marne-la-Vallée odbywa się w dziewięciu różnych krajach europejskich, łącząc sztuki performatywne i sztuki wizualne. W tym roku odbywa się pierwsza edycja Temps d'images w Warszawie w Zamku Ujazdowskim, który został zaproszony do trzyletniej współpracy.

  Obok instalacji wideo Anouk deClercq w hallu przed kinem performances, i koncertu Stevie Wishart, w skład Festiwalu w Warszawie wchodzi przegląd artystycznych filmów o tańcu i teatrze nowoczesnym zrealizowanych przez ARTE - filmowych wersji sławnych oper, musicali, spektakli.

   

  22. 10           sob.    godz. 18.00 

  PROGRAM 1 Taniec

    a.. Georgia, Niemcy / Francja, 2002, 27' 
  Choreografia: Stefanie THIERSCH

  Poetycka impresja opowiedziana tańcem została zainspirowana wierszem Philippe'a Soupault z 1922 roku. "W Paryżu, na statku na Sekwanie, pewien mężczyzna z pasją wypisuje słowa na kartkach papieru i wyrzuca je do rzeki. Na moście stoi kobieta, jej oddech zamienia się w porywczy wiatr, który zanosi mężczyznę przed drzwi wejściowe. Postać ta przemierza miasto w poszukiwaniu Georgii, włączając kolejne postacie do swej somnambulicznej podróży."

   

    a.. Annonciation, Francja, 2002, 23'
  Choreografia, scenografia i realizacja: Angelin PRELJOCAJ

  Obsada: Julie Bour, Claudia de Smet

  Sztuka z 1995 roku dla dwóch tancerek, od 1996 interpretowana przez tancerzy Opery Paryskiej. Wzruszające spotkanie choreograficzne Marii Dziewicy i Archanioła Gabriela w wykonaniu Julie Bour i Claudii de Smet. Annonciation to przedstawienie ekstazy i cierpienia przy akompaniamencie  anielskich harmonii Vivaldiego i niespokojnych, psychodelicznych dźwięków kanadyjskiego kompozytora Stephana Roya. 

   

    a.. Rugas, Portugalia, 2002, 10'
  Choreografia: Rui HORTA, Realizacja: Rui HORTA i Marcus BEHRENS

  Obsada: Annabelle Bonnéry, Bruno Heynderickx, Nicola Carofiglio, Volker Michl

  To pierwsza telewizyjna realizacja portugalskiego choreografa Rui Horty. Rugas po portugalsku to określenie zmarszczek na skórze mężczyzny, ale także śladów na piasku pozostawionych przez fale. W promieniach słońca czterech tancerzy-aktorów opowiada historię bez słów, odnoszącą się do wspólnych doświadczeń. 



    22. 10           sob.    godz. 18.00

  PROGRAM 2 Opera

  Dydona i Eneasz, Niemcy / Francja, 2005, 105'      

  Reżyseria i choreografia: Sasha WALTZ, Realizacja: Peter SCHÖNHOFFER

  Obsada: Aurore Ugolin, Reuben Willcox, Deborah York, Céline Ricci, Fabrice Mantegna, L'Akademie f?r Alte Musik Berlin, Sasha Waltz & Guests

  To pierwsza realizacja operowa Sashy Waltz, oparta na trójaktowej operze Henry'ego Purcella,  inspirowanej z kolei IV Księgą Eneidy Wergiliusza. Eneasz, porwany przez Greków książę trojański trafia do Dydony, królowej Kartaginy, z którą zaczyna go łączyć coraz silniejsze uczucie. Kierowany przeznaczeniem opuszcza Dydonę, żeby założyć Rzym, a nieszczęśliwa królowa popełnia samobójstwo. Sasha Waltz wnosi na scenę opery olbrzymie akwarium, w którym pływają tancerze. Reżyseria i choreografia skoncentrowane są na dwóch głównych postaciach i ich uczuciach. Każdą z nich reprezentuje jeden śpiewak i dwóch tancerzy. Zgodnie z zamiarem reżyserki, łączącej w swojej twórczości rozmaite dyscypliny, na pierwszy rzut oka trudno rozpoznać kto śpiewa, a kto tańczy. To, co najbardziej interesowało autorkę przy realizacji to mit miłości, która przemienia się w nienawiść, historia miłości w czasie wojny. Sasha Waltz, tancerka i choreografka, jedna z czołowych postaci tańca nowoczesnego, w swojej pracy często porusza tematy społeczne. Przez ostatnie sześć lat współprowadziła Schaub?hne w Berlinie, do dziś kontynuuje tam współpracę ze swoją grupą Sasha Waltz & Guests.

   

   23. 10           niedz. godz. 18.00

  PROGRAM 3 Musical

  Wolf, Niemcy/Francja, 2004, 130'                  

  Reżyseria: Alain PLATEL / Realizacja: Peter SCHÖNHOFFER

  Psy, seks i karaoke - tak można krótko przedstawić filmową wersję międzynarodowego spektaklu, który został poświęcony Wolfgangowi Amadeuszowi Mozartowi. Musical został wyreżyserowany przez guru belgijskiego teatru - Alaina Platela, z wykształcenia choreografa, tancerza i psychologa, wieloletniego terapeuty upośledzonych dzieci, twórcy słynnego kolektywu Les Ballets C. de la B (ballets contemporains de la Belgique). Wolf to kolejny dramat socjologiczny Platela, opowieść o miłości, nienawiści, przemocy, wojnie, polityce i poezji przedstawiona z wykorzystaniem nietypowych rozwiązań teatralnych. Choreografia teatralna Gabriela Carizzo łączy w sobie taniec, akrobacje, parodię, burleskę, śpiew oraz karaoke. Akcja dzieje się na przedmieściach, w galerii handlowej, gdzie przewija się cała masa przedziwnych postaci: szaleńców, głuchoniemych, drag-queens, samotnych, nieszczęśliwych, zakochanych, a nawet... psy. Wspaniała scenografia Berlińczyka Berta Neumanna umiejscawia orkiestrę na samej scenie, włączając tym samym muzyków do przedstawianej historii. Spektakl łączy w sobie teatr muzyczny, teatr tańca i cyrk, ukazując różne wizje twórczości Mozarta, nadając jej zupełnie nowy wymiar za pomocą muzyki i postaci na scenie. Peter Schönhoffer na podstawie sfilmowanego przedstawienia zrealizował adaptację telewizyjną, znacznie różniącą się od prostej prezentacji teatralnej. Akcja nabiera dramaturgii filmowej, a efekty właściwe małemu ekranowi dodają jej dodatkowo siły i narracyjnej intensywności.

   

      23. 10           niedz. godz. 16.00

  PROGRAM 4 Opera 3D/ Taniec

    a.. Le Rossignol, Francja, 2005, 48' Reżyseria: Christian CHAUDET
  Obsada: Natalie Dessay, Violetta Urmana, Marie McLaughlin, Laurent Naouri i inni

  Trójwymiarowa opera na podstawie bajki Hansa Christiana Andersena i muzyki Igora Strawińskiego. To unikatowe i wyjątkowe dzieło (Złota Fipa 2005 w Biarritz) powstało z myślą o zobrazowaniu muzyki. Poetycka i zarazem ironiczna opowieść o małym słowiku, któremu chciano odebrać wolność łączy tradycyjne elementy kultury chińskiej z nowoczesną technologią. 

    a.. Ma Mere l'Oye, Belgia, 2004, 28' Choreografia i realizacja: Thierry de MEY
  Obsada: Anne Teresa de Keersmaeker, Jonathan Burrows, Iris Bouche, Erna Omasdottir, Sidi Larbi Cherkaoui, Damien Jalet, Samir Akika, Michele Anne de Mey, Marco Paccagnella i inni

  Choreografia Thierrego de Mey oparta na kompozycji Maurice'a Ravela pod tym samym tytułem. Dzieło Ravela to czarodziejski balet z postaciami elfów i śpiących nimf, który belgijski choreograf i filmowiec przedstawił jako baśniowy spektakl tańca, sfilmowany w lesie w okolicach Brukseli. Kilkunastu tancerzy wcielając się w legendarne postaci przedstawia nierzeczywisty, tajemniczy świat przyrody.

    a.. Amelia, Kanada, 2003, 26'
  Choreografia i realizacja: Edouard LOCK

  Edouard Lock, kanadyjski twórca kultowego La La La Human Steps, stworzył porywający spektakl tańca, którego siła opiera się na niezwykłej choreografii, scenografii i muzyce. Para wirtuozów porywa widza w świat pełen przemocy i wdzięku. 

  Ula Śniegowska
  KINO.LAB 
  CSW Zamek Ujazdowski
  0022 628 12 71-3 wew. 160
  0 601 25 14 16
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20051020/c8572e00/attachment.html 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB