[KINO.LAB] PASOLINI - wielka retrospektywa

Ulka Sniegowska snieg w csw.art.pl
Wto, 11 Maj 2004, 20:05:40 MEST


Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Fondo Pier Paolo Pasolini
we współpracy z Ambasadą Włoch, Instytutem Kultury Włoskiej w Warszawie
Ministerstwami Spraw Zagranicznych i Kultury Włoch
Gutek Film i Stowarzyszeniem Nulla Osta
Zapraszają na retrospektywę filmów 
PIER PAOLO PASOLINIEGO
13 - 31. maja

Będzie to pierwsza w Warszawie pełna retrospektywa, prezentująca wszystkie filmy tego reżysera, obejmująca w sumie 19 tytułów, w tym ostatni obraz twórcy, Salo, albo 120 dni Sodomy, Teoremat, Ewangelię wg. Mateusza, trylogię wg. dzieł literackich (Dekameron, Opowieści Kanterberyjskie, Kwiat tysiąca i jeden nocy), filmy mitologiczne Medeę, Króla Edypa a także bardzo rzadko pokazywane  nowele oraz wcale w Polsce nie znane filmy dokumentalne Mury Sany, Notatki do Orestei Afrykańskiej czy antywojenną Wściekłość oraz fragmenty wyeliminowane z filmów.
Gościem specjalnym będzie Senator Guido Calvi - oskarżyciel posiłkowy w procesie mordercy Pasoliniego, wcześniej broniący reżysera podczas licznych procesów.

Pier Paolo Pasolini (1922-1975), włoski pisarz, scenarzysta i reżyser filmowy, także teoretyk filmu, malarz i poeta. Jako scenarzysta współpracował m.in. z Fellinim (Noce Cabirii). Zdeklarowany, choć nieortodoksyjny marksista (w 1949 roku wyrzucono go z partii komunistycznej jako "człowieka moralnie bezwartościowego") i jednocześnie katolik tworzył wizjonerskie, wysmakowane plastycznie obrazy, często szokujące za sprawą swobodnego podejścia do seksualności. Był jednym z twórców nowego, intelektualnego - choć jednocześnie niesłychanie zmysłowego języka kina. Jego filmy nikogo nie pozostawiały obojętnym - niemal zawsze wywoływały skandal (wielokrotnie stawał przed sądem m.in. za obrazę uczuć religijnych), a jednocześnie nierzadko zyskiwały aprobatę najwyższych władz kościelnych. Jego twórczość można z grubsza podzielić na pięć kategorii: wczesne, nawiązujące do poetyki neorealizmu opowieści z życia rzymskiego lumpenproletariatu (Włóczykij, Mamma Roma), rubaszne, zmysłowe adaptacje literackie (Dekameron, Opowieści kanterberyjskie), ekranizacje antycznych tragedii (Medea, Król Edyp), filmy łączące tematykę religijną z lewicowym, marksistowskim przekazem (Ewangelia wg Mateusza, Ptaki i ptaszyska) oraz mroczne, ekstremalne prowokacje intelektualne uświadamiające nam dwuznaczny charakter relacji między jednostką a władzą - czyli społeczeństwem (Salo czyli 120 dni Sodomy, Chlew). Pasolini zginął zamordowany przez kochanka na plaży w Ostii dwa tygodnie przed premierą Salo. Rzeczywiste motywy jego śmierci do dziś pozostają niewyjaśnione.

PROGRAM:
13 Czw    19.00 WŁÓCZYKIJ, Wł. 1961, 117' (UWAGA: SEANS ZAMKNIĘTY, WSTĘP TYLKO ZA ZAPROSZENIAMI)
14 Pt        19.00 TEOREMAT, Wł. 1968, 98'
                21.00 MEDEA, Wł./Fr./RFN 1970, 110' 
15 Sob    17.00 NOWELE KOMICZNE- Ziemia widziana z Księżyca (cz.  filmu Czarownice), Czym są chmury (cz. filmu Capriccio all'italiana), Opowieść o papierowym kwiecie (cz. filmu Amore e Rabbia), Twaróg (cz. filmu RoGoPaG), 98'
               19.00 PTAKI I PTASZYSKA + TOTO W CYRKU (Toto al. Circo), Wł. 1966, 94'
                21.00 KRÓL EDYP, Wł./Maroko 1967, 104'
16 Nd      17.00 WŚCIEKŁOŚĆ, część I, Wł. 1963, 53' 
                 + WIZJA LOKALNA W  PALESTYNIE DO EWANGELII WG ŚW. MATEUSZA, Wł. 1964, 52', dok.
               19.00 EWANGELIA WEDŁUG ŚW. MATEUSZA, Fr./Wł. 1964, 137'
17 Pon    19.00 CHLEW, Wł./Fr. 1969, 99'
18 Wt     20.30 MAMMA ROMA, Wł.1962, 117'
19 Śr       19.00 ZGROMADZENIE MIŁOSNE, Wł. 1964, 92', dok.
20 Czw   19.00 DEKAMERON, + Sceny z Sany (Set di Sana'a), Wł. 1971, 111' 
21 Pt       18.00 SZKICE DO FILMU O INDIACH, Wł.1968, 34', dok. + SZKICE DO ORESTEI AFRYKAŃSKIEJ, Wł. 1968, 63', dok. + MURY SANY, Włochy 1971, 13', dok.
               20.00 OPOWIEŚCI KANTERBERYJSKIE, Wł./Fr. 1972, 110'
22 Sob   17.00 KWIAT TYSIĄCA I JEDNEJ NOCY + prolog do historii NUR-ED-DINA i epizod DUNJA I TADJI, Wł./Fr. 1974, 129'
              19.15 WŁÓCZYKIJ, Wł. 1961, 117'
              21.15 SALO CZYLI 120 DNI SODOMY, Wł./ Fr. 1975, 116'
23 Nd    18.30 MAMMA ROMA, Wł. 1962, 117'
              20.30 ZGROMADZENIE MIŁOSNE, Wł.1964, 92', dok. 
24 Pon   19.00 EWANGELIA WG MATEUSZA, Fr./Wł. 1964, 137'
25 Wt     20.30 WŚCIEKŁOŚĆ, część I , Wł. 1963, 53' + WIZJA LOKALNA W PALESTYNIE DO EWANGELII WG MATEUSZA, Wł.1964, 52', dok.
26 Śr       20.30 PTAKI I PTASZYSKA + TOTo W CYRKU, Wł.1966, 94'
27 Czw   19.00 KRÓL EDYP, Wł./Maroko 1967, 104'
28 Pt       18.00 NOWELE KOMICZNE, 98'
               20.00 CHLEW, Wł./Fr. 1969, 99'
29 Sob    17.00 DEKAMERON + Sceny z Sany , Wł. 1971, 111'
               19.00 OPOWIEŚCI KANTERBERYJSKIE, Wł./Fr. 1972, 110'
               21.00 KWIAT TYSIĄCA I JEDNEJ NOCY oraz prolog do historii NUR-ED-DINA i epizod DUNJA I TADJI, Wł./Fr. 1974, 129' 
30 Nd     18.00 MEDEA, Wł./Fr./RFN 1970, 110'
               20.00 TEOREMAT, Wł. 1968, 98'
31 Pon    19.00 SALO CZYLI 120 DNI SODOMY, Wł./ Fr. 1975, 116'

Cena biletów 14 zł (ulgowe 12 zł). Informacje i rezerwacja biletów: 629 52 89
Informacje o przeglądzie również na stronie www.csw.art.pl/kino_lab
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20040511/f6ea7dd5/attachment.html 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB