<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1400" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff background=""><FONT size=2><FONT face=Arial>Centrum Sztuki
Współczesnej Zamek Ujazdowski<BR>Fondo Pier Paolo Pasolini<BR>we współpracy z
Ambasadą Włoch, Instytutem Kultury Włoskiej w Warszawie<BR>Ministerstwami Spraw
Zagranicznych i Kultury Włoch<BR>Gutek Film i Stowarzyszeniem Nulla
Osta<BR>Zapraszają na retrospektywę filmów <BR></FONT><FONT face=Arial><FONT
size=6>PIER PAOLO PASOLINIEGO<BR>13 - 31. maja</FONT><BR><BR>Będzie to pierwsza
w Warszawie pełna retrospektywa, prezentująca wszystkie filmy tego reżysera,
obejmująca w sumie 19 tytułów, w tym ostatni obraz twórcy, Salo, albo 120 dni
Sodomy, Teoremat, Ewangelię wg. Mateusza, trylogię wg. dzieł literackich
(Dekameron, Opowieści Kanterberyjskie, Kwiat tysiąca i jeden nocy), filmy
mitologiczne Medeę, Króla Edypa a także bardzo rzadko pokazywane nowele
oraz wcale w Polsce nie znane filmy dokumentalne Mury Sany, Notatki do Orestei
Afrykańskiej czy antywojenną Wściekłość oraz fragmenty wyeliminowane z
filmów.<BR>Gościem specjalnym będzie Senator Guido Calvi – oskarżyciel posiłkowy
w procesie mordercy Pasoliniego, wcześniej broniący reżysera podczas licznych
procesów.<BR><BR>Pier Paolo Pasolini (1922-1975), włoski pisarz, scenarzysta i
reżyser filmowy, także teoretyk filmu, malarz i poeta. Jako scenarzysta
współpracował m.in. z Fellinim (Noce Cabirii). Zdeklarowany, choć
nieortodoksyjny marksista (w 1949 roku wyrzucono go z partii komunistycznej jako
„człowieka moralnie bezwartościowego”) i jednocześnie katolik tworzył
wizjonerskie, wysmakowane plastycznie obrazy, często szokujące za sprawą
swobodnego podejścia do seksualności. Był jednym z twórców nowego,
intelektualnego – choć jednocześnie niesłychanie zmysłowego języka kina. Jego
filmy nikogo nie pozostawiały obojętnym – niemal zawsze wywoływały skandal
(wielokrotnie stawał przed sądem m.in. za obrazę uczuć religijnych), a
jednocześnie nierzadko zyskiwały aprobatę najwyższych władz kościelnych. Jego
twórczość można z grubsza podzielić na pięć kategorii: wczesne, nawiązujące do
poetyki neorealizmu opowieści z życia rzymskiego lumpenproletariatu (Włóczykij,
Mamma Roma), rubaszne, zmysłowe adaptacje literackie (Dekameron, Opowieści
kanterberyjskie), ekranizacje antycznych tragedii (Medea, Król Edyp), filmy
łączące tematykę religijną z lewicowym, marksistowskim przekazem (Ewangelia wg
Mateusza, Ptaki i ptaszyska) oraz mroczne, ekstremalne prowokacje intelektualne
uświadamiające nam dwuznaczny charakter relacji między jednostką a władzą –
czyli społeczeństwem (Salo czyli 120 dni Sodomy, Chlew). Pasolini zginął
zamordowany przez kochanka na plaży w Ostii dwa tygodnie przed premierą Salo.
Rzeczywiste motywy jego śmierci do dziś pozostają
niewyjaśnione.<BR><BR>PROGRAM:<BR>13 Czw 19.00 WŁÓCZYKIJ, Wł.
1961, 117’ (UWAGA: SEANS ZAMKNIĘTY, WSTĘP TYLKO ZA ZAPROSZENIAMI)<BR>14
Pt 19.00 TEOREMAT, Wł. 1968,
98’<BR>
21.00 MEDEA, Wł./Fr./RFN 1970, 110’ <BR>15
Sob 17.00 NOWELE KOMICZNE– Ziemia widziana z
Księżyca (cz. filmu Czarownice), Czym są chmury (cz. filmu Capriccio
all’italiana), Opowieść o papierowym kwiecie (cz. filmu Amore e Rabbia), Twaróg
(cz. filmu RoGoPaG), 98’<BR>
19.00 PTAKI I PTASZYSKA + TOTÒ W
CYRKU (Totò al. Circo), Wł. 1966,
94’<BR> 21.00 KRÓL
EDYP, Wł./Maroko 1967, 104’<BR>16
Nd 17.00 WŚCIEKŁOŚĆ, część I, Wł. 1963,
53’ <BR>
+ WIZJA LOKALNA W PALESTYNIE DO EWANGELII WG ŚW.
MATEUSZA, Wł. 1964, 52’, dok.<BR>
19.00 EWANGELIA WEDŁUG ŚW. MATEUSZA,
Fr./Wł. 1964, 137’<BR>17 Pon 19.00 CHLEW, Wł./Fr. 1969,
99’<BR>18 Wt 20.30 MAMMA ROMA, Wł.1962, 117’<BR>19
Śr 19.00 ZGROMADZENIE MIŁOSNE, Wł. 1964,
92’, dok.<BR>20 Czw 19.00 DEKAMERON, + Sceny z Sany (Set di Sana’a),
Wł. 1971, 111’ <BR>21
Pt 18.00 SZKICE DO FILMU O
INDIACH, Wł.1968, 34’, dok. + SZKICE DO ORESTEI AFRYKAŃSKIEJ, Wł. 1968, 63’,
dok. + MURY SANY, Włochy 1971, 13’, dok.<BR>
20.00 OPOWIEŚCI KANTERBERYJSKIE, Wł./Fr.
1972, 110’<BR>22 Sob 17.00 KWIAT TYSIĄCA I JEDNEJ NOCY + prolog
do historii NUR-ED-DINA i epizod DUNJA I TADJI, Wł./Fr. 1974,
129’<BR> 19.15 WŁÓCZYKIJ,
Wł. 1961, 117’<BR>
21.15 SALO CZYLI 120 DNI SODOMY, Wł./ Fr. 1975, 116’<BR>23
Nd 18.30 MAMMA ROMA, Wł. 1962,
117’<BR>
20.30 ZGROMADZENIE MIŁOSNE, Wł.1964, 92’, dok. <BR>24 Pon 19.00
EWANGELIA WG MATEUSZA, Fr./Wł. 1964, 137’<BR>25 Wt
20.30 WŚCIEKŁOŚĆ, część I , Wł. 1963, 53’ + WIZJA LOKALNA W PALESTYNIE
DO EWANGELII WG MATEUSZA, Wł.1964, 52’, dok.<BR>26 Śr
20.30 PTAKI I PTASZYSKA + TOTo W CYRKU, Wł.1966,
94’<BR>27 Czw 19.00 KRÓL EDYP, Wł./Maroko 1967, 104’<BR>28
Pt 18.00 NOWELE KOMICZNE,
98’<BR>
20.00 CHLEW, Wł./Fr. 1969, 99’<BR>29
Sob 17.00 DEKAMERON + Sceny z Sany , Wł. 1971,
111’<BR>
19.00 OPOWIEŚCI KANTERBERYJSKIE, Wł./Fr. 1972,
110’<BR>
21.00 KWIAT TYSIĄCA I JEDNEJ NOCY oraz prolog do
historii NUR-ED-DINA i epizod DUNJA I TADJI, Wł./Fr. 1974, 129’ <BR>30
Nd 18.00 MEDEA, Wł./Fr./RFN 1970,
110’<BR>
20.00 TEOREMAT, Wł. 1968, 98’<BR>31
Pon 19.00 SALO CZYLI 120 DNI SODOMY, Wł./ Fr. 1975,
116’<BR><BR>Cena biletów 14 zł (ulgowe 12 zł). Informacje i rezerwacja biletów:
629 52 89<BR>Informacje o przeglądzie również na stronie
www.csw.art.pl/kino_lab</FONT></FONT></BODY></HTML>