<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1400" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff background=""><FONT size=2><FONT face=Arial>Centrum Sztuki 
Współczesnej Zamek Ujazdowski<BR>Fondo Pier Paolo Pasolini<BR>we współpracy z 
Ambasadą Włoch, Instytutem Kultury Włoskiej w Warszawie<BR>Ministerstwami Spraw 
Zagranicznych i Kultury Włoch<BR>Gutek Film i Stowarzyszeniem Nulla 
Osta<BR>Zapraszają na retrospektywę filmów <BR></FONT><FONT face=Arial><FONT 
size=6>PIER PAOLO PASOLINIEGO<BR>13 - 31. maja</FONT><BR><BR>Będzie to pierwsza 
w Warszawie pełna retrospektywa, prezentująca wszystkie filmy tego reżysera, 
obejmująca w sumie 19 tytułów, w tym ostatni obraz twórcy, Salo, albo 120 dni 
Sodomy, Teoremat, Ewangelię wg. Mateusza, trylogię wg. dzieł literackich 
(Dekameron, Opowieści Kanterberyjskie, Kwiat tysiąca i jeden nocy), filmy 
mitologiczne Medeę, Króla Edypa a także bardzo rzadko pokazywane&nbsp; nowele 
oraz wcale w Polsce nie znane filmy dokumentalne Mury Sany, Notatki do Orestei 
Afrykańskiej czy antywojenną Wściekłość oraz fragmenty wyeliminowane z 
filmów.<BR>Gościem specjalnym będzie Senator Guido Calvi &#8211; oskarżyciel posiłkowy 
w procesie mordercy Pasoliniego, wcześniej broniący reżysera podczas licznych 
procesów.<BR><BR>Pier Paolo Pasolini (1922-1975), włoski pisarz, scenarzysta i 
reżyser filmowy, także teoretyk filmu, malarz i poeta. Jako scenarzysta 
współpracował m.in. z Fellinim (Noce Cabirii). Zdeklarowany, choć 
nieortodoksyjny marksista (w 1949 roku wyrzucono go z partii komunistycznej jako 
&#8222;człowieka moralnie bezwartościowego&#8221;) i jednocześnie katolik tworzył 
wizjonerskie, wysmakowane plastycznie obrazy, często szokujące za sprawą 
swobodnego podejścia do seksualności. Był jednym z twórców nowego, 
intelektualnego &#8211; choć jednocześnie niesłychanie zmysłowego języka kina. Jego 
filmy nikogo nie pozostawiały obojętnym &#8211; niemal zawsze wywoływały skandal 
(wielokrotnie stawał przed sądem m.in. za obrazę uczuć religijnych), a 
jednocześnie nierzadko zyskiwały aprobatę najwyższych władz kościelnych. Jego 
twórczość można z grubsza podzielić na pięć kategorii: wczesne, nawiązujące do 
poetyki neorealizmu opowieści z życia rzymskiego lumpenproletariatu (Włóczykij, 
Mamma Roma), rubaszne, zmysłowe adaptacje literackie (Dekameron, Opowieści 
kanterberyjskie), ekranizacje antycznych tragedii (Medea, Król Edyp), filmy 
łączące tematykę religijną z lewicowym, marksistowskim przekazem (Ewangelia wg 
Mateusza, Ptaki i ptaszyska) oraz mroczne, ekstremalne prowokacje intelektualne 
uświadamiające nam dwuznaczny charakter relacji między jednostką a władzą &#8211; 
czyli społeczeństwem (Salo czyli 120 dni Sodomy, Chlew). Pasolini zginął 
zamordowany przez kochanka na plaży w Ostii dwa tygodnie przed premierą Salo. 
Rzeczywiste motywy jego śmierci do dziś pozostają 
niewyjaśnione.<BR><BR>PROGRAM:<BR>13 Czw&nbsp;&nbsp;&nbsp; 19.00 WŁÓCZYKIJ, Wł. 
1961, 117&#8217; (UWAGA: SEANS ZAMKNIĘTY, WSTĘP TYLKO ZA ZAPROSZENIAMI)<BR>14 
Pt&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 19.00 TEOREMAT, Wł. 1968, 
98&#8217;<BR>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
&nbsp;&nbsp;&nbsp; 21.00&nbsp;MEDEA, Wł./Fr./RFN 1970, 110&#8217; <BR>15 
Sob&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;17.00&nbsp;NOWELE KOMICZNE&#8211; Ziemia widziana z 
Księżyca (cz.&nbsp; filmu Czarownice), Czym są chmury (cz. filmu Capriccio 
all&#8217;italiana), Opowieść o papierowym kwiecie (cz. filmu Amore e Rabbia), Twaróg 
(cz. filmu RoGoPaG), 98&#8217;<BR>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp; 19.00&nbsp;PTAKI I PTASZYSKA + TOT&Ograve; W 
CYRKU (Tot&ograve; al. Circo), Wł. 1966, 
94&#8217;<BR>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;21.00&nbsp;KRÓL 
EDYP, Wł./Maroko 1967, 104&#8217;<BR>16 
Nd&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;17.00&nbsp;WŚCIEKŁOŚĆ, część I, Wł. 1963, 
53&#8217; <BR>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
&nbsp;&nbsp;&nbsp; + WIZJA LOKALNA W&nbsp; PALESTYNIE DO EWANGELII WG ŚW. 
MATEUSZA,&nbsp;Wł. 1964, 52&#8217;, dok.<BR>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp; 19.00 EWANGELIA WEDŁUG ŚW. MATEUSZA, 
Fr./Wł. 1964, 137&#8217;<BR>17 Pon&nbsp;&nbsp;&nbsp; 19.00&nbsp;CHLEW, Wł./Fr. 1969, 
99&#8217;<BR>18 Wt&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 20.30&nbsp;MAMMA ROMA, Wł.1962, 117&#8217;<BR>19 
Śr&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp; 19.00&nbsp;ZGROMADZENIE MIŁOSNE, Wł. 1964, 
92&#8217;, dok.<BR>20 Czw&nbsp;&nbsp; 19.00 DEKAMERON, + Sceny z Sany (Set di Sana&#8217;a), 
Wł. 1971, 111&#8217; <BR>21 
Pt&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;18.00&nbsp;SZKICE DO FILMU O 
INDIACH, Wł.1968, 34&#8217;, dok. + SZKICE DO ORESTEI AFRYKAŃSKIEJ, Wł. 1968, 63&#8217;, 
dok. + MURY SANY, Włochy 1971, 13&#8217;, dok.<BR>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp; 20.00 OPOWIEŚCI KANTERBERYJSKIE, Wł./Fr. 
1972, 110&#8217;<BR>22 Sob&nbsp;&nbsp; 17.00 KWIAT TYSIĄCA I JEDNEJ NOCY&nbsp;+ prolog 
do historii NUR-ED-DINA i epizod DUNJA I TADJI,&nbsp;Wł./Fr. 1974, 
129&#8217;<BR>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;19.15&nbsp;WŁÓCZYKIJ, 
Wł. 1961, 117&#8217;<BR>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp; 
&nbsp;&nbsp;&nbsp; 21.15 SALO CZYLI 120 DNI SODOMY, Wł./ Fr. 1975, 116&#8217;<BR>23 
Nd&nbsp;&nbsp;&nbsp; 18.30&nbsp;MAMMA ROMA, Wł. 1962, 
117&#8217;<BR>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp; 
20.30 ZGROMADZENIE MIŁOSNE, Wł.1964, 92&#8217;, dok. <BR>24 Pon&nbsp;&nbsp; 19.00 
EWANGELIA WG&nbsp;MATEUSZA, Fr./Wł. 1964, 137&#8217;<BR>25 Wt&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 
20.30&nbsp;WŚCIEKŁOŚĆ, część I , Wł. 1963, 53&#8217;&nbsp;+ WIZJA LOKALNA W PALESTYNIE 
DO EWANGELII WG MATEUSZA,&nbsp;Wł.1964, 52&#8217;, dok.<BR>26 Śr&nbsp;&nbsp; 
&nbsp;&nbsp;&nbsp; 20.30&nbsp;PTAKI I PTASZYSKA + TOTo W CYRKU, Wł.1966, 
94&#8217;<BR>27 Czw&nbsp;&nbsp; 19.00&nbsp;KRÓL EDYP, Wł./Maroko 1967, 104&#8217;<BR>28 
Pt&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp; 18.00&nbsp;NOWELE KOMICZNE, 
98&#8217;<BR>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp; 
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 20.00 CHLEW, Wł./Fr. 1969, 99&#8217;<BR>29 
Sob&nbsp;&nbsp;&nbsp; 17.00&nbsp;DEKAMERON + Sceny z Sany , Wł. 1971, 
111&#8217;<BR>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp; 
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 19.00 OPOWIEŚCI KANTERBERYJSKIE, Wł./Fr. 1972, 
110&#8217;<BR>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp; 
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 21.00 KWIAT TYSIĄCA I JEDNEJ NOCY oraz prolog do 
historii NUR-ED-DINA i epizod DUNJA I TADJI,&nbsp;Wł./Fr. 1974, 129&#8217; <BR>30 
Nd&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 18.00 MEDEA, Wł./Fr./RFN 1970, 
110&#8217;<BR>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp; 
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; 20.00 TEOREMAT, Wł. 1968, 98&#8217;<BR>31 
Pon&nbsp;&nbsp;&nbsp; 19.00 SALO CZYLI 120 DNI SODOMY, Wł./ Fr. 1975, 
116&#8217;<BR><BR>Cena biletów 14 zł (ulgowe 12 zł). Informacje i rezerwacja biletów: 
629 52 89<BR>Informacje o przeglądzie również na stronie 
www.csw.art.pl/kino_lab</FONT></FONT></BODY></HTML>