[Karty] Płatności mobilne NFC w Inteligo

Roman Habrat roman.habrat at aster.pl
Fri May 21 19:01:12 EDT 2010

Michal Macierzynski pisze:
> Dopiero na liscie jestem i tylko w rece mialem. :D
> Wady moim zdaniem - jeden model na rynku. Nawet jak bedzie wiecej, to wiadomo...
>
> Co do nalepek - moj zblizak sie wzial porysowal, a pod obudowe wladowalo sie tle paprochow, ze glowa mala. Nalepilem niestety w taki sposob, ze tych paproszkow musialo sie nagromadzic - ale inaczej kamere mogloby zaslonic. Ale ponoc juz sa na elastycznym plastiku i wielkosc tez jest coraz mniejsza, wiec kto wie?

To jak ją nalepiłeś? Nie na klapce od środka?

> BTW - ja tam jestem fanem mpaya do parkometrow. Problem w tym, ze nigdzie nalepki teraz nie mozna kupic, a przez internet zamowic sie nie da :(

Ja też korzystam z mpaya, bo inaczej człowiek albo przepłaca,
albo się denerwuje, a okazjonalnie także zamiast biletów.
Mam inny problem. Otóż ostatni Communicator (E90) zaczął się psuć
i przesiadłem się na dostępny od pół roku najgenialniejszy wynalazek Nokii,
a mianowicie N900. Jak to z wynalazkami bywa, bliżej mu do prototypu
niż do rzeczy użytkowej, za to sprawdza się jako zabawka dla zapaleńców.
(Też jestem zapaleńcem, ale nie aż takim. :))

Nie będę wyliczał co jest nie tak, bo starczyłoby na tomik poezji,
ale wśród niewiarygodnych braków i niedoróbek jest też brak obsługi
kodów USSD czyli numerów rozpoczynających się gwiazdką.
Urządzenie jest częściowo open source, więc już ktoś dorobił widżet
obsługujący część takich kodów, lecz dla mpay-a to nie działa.

Może to mieć związek z brakiem obsługi wiadomości sieciowych,
co wyszło przy okazji (to może temat na EBANK-i) próby przeniesienia
w Eurobanku tokena GSM na ten telefon (gdy ostatnio ktoś zaimplementował
na niego Javę SE, bo oryginalnie Nokia nie zamierzała i nie zamierza).
Eurobank wysyła link (http://...) do pliku *.jad tokena właśnie
jedynie wiadomością sieciową - nie wyślą zwykłym SMS-em lub e-mailem.
Trzeba to obchodzić wkładając wcześniej SIM do innego telefonu
i przepisując otrzymany tam link (lub kopiując plik).

(Jedyna pociecha z tym N900, że jest (do doinstalowania) arkusz
kalkulacyjny i to rozbudowany, bo OpenOffice, ale wolałbym by
wywołanie w arkuszu dowolnej opcji z menu nie trwało 20 sekund...)

> Wiadomość napisana przez Dawid Kulbicki w dniu 2010-05-21, o godz. 22:27:

PJO ma podejście zdroworozsądkowe i chwała mu za to,
ale z drugiej strony z daleka wszystko wydaje się proste
i często dopiero "w praniu" wychodzą rzeczy, które trzeba
uwzględnić.

Ja też sądzę, że nalepka technicznie jest wystarczająca
(a jak się ją zrobi czarną, to nie będzie się rzucać w oczy),
tyle, że wtedy po co do niej telefon?

Można ja nakleić np. od spodu na skórzany pasek do zegarka
i chwalić się "płatnościami zegarkiem".
(Albo do krawata i chwalić się "płatnościami krawatem"... ;))

Ale można ją też łatwo zgubić, a spora część tej całej idei
polega na tym, że własnego telefonu to raczej każdy pilnuje.

Dlatego zapewne (oraz ze względów marketingowych) zdecydowano
o sztywnym powiązaniu z aparatem, nawet ryzykując uwalenie pomysłu
z powodu nikłego wyboru odpowidnich modeli.
Zaletą natomiast jest informacja na wyświetlaczu o płatności
oraz możliwość zablokowania funkcji płatniczej w ustawieniach.

Pożyjemy, to zobaczymy, która technologia stanie się dominująca.