[Karty] raiffeisen - kk - odpowiedzialność za transakcje internetowe

Adrian Kurowski adrian.kurowski at kartyonline.pl
Thu Aug 16 23:23:20 CEST 2007

From: "Grzegorz Podsiadło" <empeg at podspodem.art.pl>

> poszukuję informacji w następującym temacie:
>
> jak faktycznie działa następujący punkt regulaminu kk raiffeisen-a:
>
> § 36
> Bank nie odpowiada, bez względu na kwotę, za Transakcje:
> 2) zrealizowane na odległość bez fizycznego przedstawienia Karty, w tym w
> szczególności zrealizowane za pośrednictwem telefonu, Internetu lub poczty
>
> Jedyne co udało mi się znaleźć konkretnego to artykuł z GW:
> http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,3142964.html
>
> i dyskusję na ten sam temat na tej liście w 2004 roku.
> [...]

Ciężki temat. Skoro ustawa umożliwia zwolnienie banku z odpowiedzialności o
ile umowa nie stanowi inaczej, a w większości banków regulaminy mówią to co
ustawa to trzeba sporego samozaparcia oraz bogatej argumentacji +
ewentualnych dowodów, aby zwolnić się z odpowiedzialności. Smutne to, ale
prawdziwe... na szczęście transakcje tego typu to margines, choć jak klient
się raz sparzy to już więcej pewnie karty kredytowej nie użyje.

Na mój gust warto stosować pewne czynności minimalizujące potencjalne zakusy
złodzei, tzn.:
- do transakcji MOTOIO nie używać karty kredytowej, której na codzień
używamy podczas zakupów
- kartę do codziennych zakupów uzbroić w minimalny limit odpowiadający
bieżącej konsumpcji
- zarówno kartę MOTOIO jak i codzienną uzbroić w funkcjonalność smsowego
powiadamiania o dokonanych autoryzacjach (o ile to możliwe)
- prześledzić regulamin swoich banków i sprawdzić jak traktuje transakcje
zdalne (ZTCW np. Polbank w ogóle o tym nie pisze, BPH, Raiffi, BZ WBK
ustawowo zastrzegają, że nie odpowiadają)
- szukać banków z zero liability shift - może to być wskazówka, iż lepiej
monitorują bieżące transakcje dokonywane przez swoich klientów niż inne bank
i, które przerzucają odpowiadzialność na klienta do 150 euro przed
zastrzeżeniem karty
- ogólnie nie płacić kredytówką w nieznanych witrynach internetowych

Ostrożności nigdy za wiele.

-adrian