[Karty] Re: [Karty] zastrzeżenie i PIN

Piotr Stankiewicz karty@listy.icm.edu.pl
Mon, 24 Nov 2003 22:28:39 +0100

>jeśli człowiek zastrzeże ukradzioną kartę, to co powinno się stać z
technicznego punktu widzenia po uzyciu karty i PINu (np.
>podejrzanego) przez złodzieja:
>a. system jak niby nic kartę przyjmie, tyle że widać, że ktoś karty uzył
>b. terminal sklepowy kartę przeczyta i napisze merczantowi: zatrzymaj kartę
i zabij złodzieja
>c. bankomat zeżre kartę
>d. i dlaczego w ogóle po zgłoszeniu zastrzeżenia istnieje techniczna
możliwość użycia karty, jeśli użyto jej w systemie on-line.
>Nie powinno się automatycznie blokować i po wpisaniu PINu do zastzreżonej
karty gryźć?

pewnie szykujesz jakis ciekawy artykul ;)

to doloze swoje dwa grosiki:

1 grosik) niby system jest online, ale wszystko kryje sie pod usluga ktora
dla Visy zwie sie STIP, dla Mastercarda jakos podobnie - ta usluga pozwala
na transakcje karta do pewnej kwoty i przy pewnych warunkach, bez
autoryzacji, np. w razie problemow na laczach; zgody udziela jesli dobrze
pamietam najblizsze centrum Visy; usluga jest zwykle udostepniana tylko dla
lepszych kart, ale i zdarzaly sie electrony z ta opcja (kiedys w WBK, teraz
nie wiem); tak wiec jesli jest aktywna, zastrzezenie karty nie zawsze
wystarczajaco szybko roznosi sie po swiecie

by nie bylo watpliwosci STIP moze dotyczyc rowniez transakcji potwierdzanych
PINem

jesli ta usluga nie jest aktywna, zastrzezenie powinno dzialac od razu
(pomijajac oczywiscie pania z okienka,  ktora pojdzie na kawe, jakies
nieznane wirusy komputerowe itp ;))

2 grosik) to czy karta ma zostac zatrzymana, czy tez jedynie system nie
pozwala na transakcje zalezy od banku

pozdrawiam

Piotr