Regulamin

Piotr Zurawski szur w ix.renet.pl
Pią, 25 Maj 2001, 02:55:36 MEST

On Fri, 25 May 2001, Wojciech Scigala wrote:

> Nie wiem czemu przemilczales fakt, ze zwykle 'lacza do kilku
> operatorow' sa w warstwie drugiej czesto puszczane jednym kanalem,
> dzieki czemu operator przyslowiowej koparki moze zepsuc humor wielu
> osobom przez jedno pociagniecie drazka.

Hmmm....czy kazde sdi potrzebuje lacza bgp? Czy kazdy uzytkownik 6bone
musi miec ruting dynamiczny? Bledna konfiguracja bgp moze spowodowac
wiecej problemow, niz korzysci. Doswiadczylem tego na wlasnej
skorze. Zrobila sie swoista moda na polaczenia bgp, nie wiedziec
czemu. Kazdy chce miec wydelegowany revdns , sesje bgp. Niewazne, czy
to lacze do dobrego operatora, czy sdi, czy tez overbookowana
dzierzawka.

> Dla mnie BGP w 6bone to przede wszystkim okazja do zapoznania sie od
> strony praktycznej z dynamicznym routingiem w sposob bezpieczny i
> tani. Nie uwazam, aby polski szkielet 6bone musial byc robiony w
> sposob pancerny, skoro calosc ruchu w nim jeszcze dlugo nie
> bedzie miala najmniejszego znaczenia 'strategicznego'.

Tak, ale czy kazdy musi dostawac sesje bgp, bo chce sie bgp pouczyc?!
Szkielet nie bedzie mial zadnego znaczenia, jesli bedzie
zaprojektowany w sposob nieodpowiedni. Narazie tworzy sie tak, jak
wszyscy po kolei maja na to ochote. Wszystko dla wszystkich bez
wzgledu na rzeczywiste mozliwosci. Ale czy zawsze jest sens? Czesc
ludzi ma bgp tylko do jednego peera. Po co ? Jesli bedziemy
kontynuowac ten balagan, to ten pTLA zginie smiercia naturalna.
Zostanie odrzucony jako zasmiecony, nieuporzadkowany i bezuzyteczny.

> Jak na razie Rafal nie narzeka chyba na nadmiar tuneli w wlaczonym
> BGP, a jedynie na nadmiar tuneli prowadzacych we te same rejony
> sieci v4. Wiec chyba tu nalezy koncentrowac wysilki w tworzeniu
> restrykcyjnych przepisow.

Hmm....tu bym sie sprzeczal. Pozatym dobrze by bylo dokladnie okreslic
zasady przydzielania sesji bgp do poszczegolnych peerow. Czekam na
wszelkie propozycje. Po co dawac bgp do sdi/kablowek tpsa/neostrad?
Predzej czy pozniej staniemy przed taka kwestia i co wtedy ?
bgp dla mas? Zauwaz, ze w ipv4 warunki uzyskania sesji bgp sa dosc
restrykcyjne. Nie wydaje mi sie, ze 6bone powinno oferowac bgp dla
wszystkich chociazby ze wzgledu na specyfike topologii sieci oraz
nieumiejetnosc konfiguracji peerow przez wiekszosc uzytkownikow. okolo
70% przypadkow mozna zalatwic przy pomocy rutingu statycznego. bgp
jest uzywane tylko po to, zeby sie poduczyc,, czyli zmodyfikowac
konfig z ftp 6bone-gw, odpalic i zapomniec a pozniej szczycic sie
sesja bgp.

--
Piotr Zurawski [fb]
szur w ix.renet.pl