[Rejestr] FW: tajne pytania

Paweł Krawczyk pawel.krawczyk w hush.com
Pią, 21 Paź 2011, 14:57:24 MEST

On Fri, 21 Oct 2011 13:50:17 +0200 Piotr Rutkowski
<piotr w rotel.home.pl> wrote:

>Ale jest zasadnicza różnica pomiędzy egzaminem dla
>profesjonalistów, gdzie odsiewa się tych, którzy nie mają
>wybitnych predyspozycji, by ich uznać za eksperta, a egzaminem w
>sprawie powszechnie obowiązujących przepisów, których nie znać w
>dzisiejszych czasach nie sposób. Przecież każdy wie, że jak nie
>zna przepisów ruchu drogowego, to się naraża na kłopoty, jak tylko
>wyjdzie za próg domu.  Przygotowanie do zdania testu na prawo
>jazdy ma ułatwić zrozumienie istoty przepisów osobom, które nie
>muszą rozumieć z natury rzeczy niezbyt prostego języka stosowanego
> [...]

A kto powiedział, że mamy wymagać znajomości aktu normatywnego? W
UK masz przepisy prawa (Road Traffic Act 1988), a na ich podstawie
napisany prostym językiem Highway Code. Krótkie, proste punkty z
MUST/MUST NOT:

http://www.direct.gov.uk/en/TravelAndTransport/Highwaycode/DG_070202

I to jest niestety sprawa kulturowa. Mam przed sobą Правила
дорожного движения Federacji Rosyjskiej. Zaczynają się od
słowniczka: Дорожное движение — совокупность общественных
отношений, возникающих в процессе перемещения людей и грузов с
помощью транспортных средств или без таковых в пределах дорог. Jak
mi to żona po raz pierwszy przeczytała (uczyła się po rosyjsku) to
płakałem ze śmiechu bo to przypomina raczej jakąś rozprawę
filozoficzną albo prace marksistów-leninistów, a nie kodeks
drogowy. Nasz jest mniej metafizyczny ale równie bełkotliwy.

> W tym sensie nie niczego złego, że ludzie
>się uczą na pamięć testów. O ile są dobrze napisane, to przy
>okazji nauczą się wszystkiego, co powinni wiedzieć.

Niczego się nie nauczą wkuwając na pamięć niezrozumiałe przepisy.
Co widać na ulicach.

>Tacy faceci od praw jazdy chcieliby zrobić z tego wiedzę
>ezoteryczną, stąd skłonność do tajemnic, które znają wyłącznie
>oni. Na dodatek egzaminując mogą mieć w tym partykularny interes,
>żeby było trudno.

A to jest istotnie jedna z większych patologii naszego systemu
egzaminacyjnego - nagroda finansowa proporcjonalna do ilości
oblanych.

> Wysłałem temat na listę, bo pokazuje
>kunktatorskie podejście do informacji publicznej. Jak może być
>tajne, to co interpretuje stosowanie ustawy?

Pytania testowe nie mogą być jawne w żadnych testach bo niweczy to
sens testowania.

A kodeks drogowy jest jawny. Co tam można interpretować? Jeśli
można go interpretować to znaczy, że jest źle napisany.