[Rejestr] Dostępność i spotkanie FDC

Wieslaw Sawicki kenka w go2.pl
Sob, 21 Maj 2011, 04:40:11 MEST

Witam,

Do ośmiu problemów przedstawionych przez p. Majewskiego chciałbym
dorzucić jeszcze dwa związane z trochę szerzej rozumianą dostępnością.

Po ostatnich zmianach w kpa zniknęła poczta elektroniczna jako środek
komunikacji z urzędami. Należy posługiwać się ESP. Jest to właściwa
metoda do komunikacji z urzędami, ale nie z przedsiębiorstwami czy
innymi ludźmi. Nie nadaje się do kontaktów zagranicznych. Obecnie
stosowana poczta elektroniczna posiada swoje wady, ale mimo wszystko
stosowane jest masowo. Proszę spojrzeć na dane statystyczne.

Dokumenty elektroniczne mają mieć rozdzielone dane od prezentacji. Jest
to akceptowalne w przypadku prezentowania nam różnych informacji.
Problem widzę natomiast przy tworzeniu dokumentu, a właściwie przy jego
podpisywaniu. Podpisuję wyłącznie dane bez uwzględniania całości
dokumentu, który widzę w formie dla mnie zrozumiałej. Ze względu
bezpieczeństwa właściwym byłoby podpisywanie łączne danych, danych
prezentacji i informacji o programie przy pomocy którego treść została
zaprezentowana. Obecnie do przeglądarki internetowej można dołączyć
dodatek czy plug-in. Nawet ja, chociaż uważam się za osobę bardzo obytą
z technologia komputerową, nie mogę stwierdzić co danych dodatek czy
plug-in robi i jak to wpływa na bezpieczeństwo danych, które podpisuję.
Dla przykładu, jest taki dodatek do firefoxa greasemonkey, który
umożliwia zmianę wyświetlanej strony przy pomocy javascript. Jeszcze
tego nie zrobiłem z braku czasu, ale może napiszę taki skrypt, który
będzie co innego podpisywał, a co innego wyświetlał.

Uważam, że dostępność w drugą stronę też jest ważna i nie można o niej
zapominać mając na uwadze zarówno zrozumiałość komunikacji jak i
bezpieczeństwo przekazu.

Listem tym chcę jedynie zasygnalizować problemy, bez wskazywania
kierunków rozwiązań, które uważałbym za słuszne. Dyskusję nad tymi
problemami uważam za wskazaną.

pozdrawiam
Wiesław Sawicki

PS.
Dla mnie, jako obserwatora spotkań z Premierem, wydaje się bardzo
dziwne, że problematyka ewidentnie dotycząca społeczeństwa
informacyjnego w dalszych pracach przekazana jest do Zespołu "Polska
Cyfrowa" czyli do Ministerstwa Infrastruktury. Na dotychczasowych
spotkaniach, nikt z działu informatyzacja (np. min. Kołodziejczyk) nie
zabierał głosu. Odbieram to jako votum nieufności do tego działu. Może w
spotkaniach roboczych przedstawiciele tego działu są aktywniejsi?