[Rejestr] Platforma do konsultacji

Michał 'rysiek' Woźniak rysiek w fwioo.pl
Nie, 8 Maj 2011, 21:58:45 MEST

Dnia niedziela, 8 maja 2011 o 21:11:20 napisałeś:
> Rozróżnienie między telewizją a internetem wymaga zmiany definicji
> zmodernizowanej telewizji.
>
> Moim zadaniem można to zrobić poprzez wprowadzenie do definicji czynnika
> otwartości. Prawdziwy internet oparty jest na otwartych standardach i
> zasadach neutralności sieci. Sieci telekomunikacyjne wykorzystujące
> zamknięte (nieotwarte) standardy, czyli takie które nie są neutralnie
> technologicznie, a na nich opiera się telewizja regulowana dyrektywą, nie
> są internetem.

Doskonały pomysł. Ja od siebie zaproponuję dodatkowo, że nie tylko kwestia
otwartości używanych technologii ma znaczenie, ale też faktyczna otwartość
danej sieci "na zewnątrz".

Przykład: w laboratorium, w którym pracuję, testowane są usługi IPTV. Są to
usługi w dużej mierze - jeżeli nie w 100% - oparte na otwartych standardach,
nieraz również na otwartym oprogramowaniu. Zatem pod definicję powyższą
zdecydowanie podpadają.

Implementacja takich technologii od strony biznesowej może jednak iść dwojako:
 - albo jako sieć "otwarta na zewnątrz", umożliwiająca korzystanie przez każdą
   zainteresowaną osobę (i np. zdobywająca środki poprzez reklamę), np.
   poprzez przeglądarkę;
 - albo jako swego rodzaju "intranet", np. w zamkniętym kanale sieci danego
   operatora
(nie wchodźmy tu na razie w odcienie szarości pomiędzy, np. zastosowanie
VPNa).

Pierwsze powinno podpadać pod definicję "otwartej" sieci, drugie - nie. Mimo,
że w obu używane są otwarte standardy.

Tu przyznam że pojęcie nieutralności technologicznej do pewnego stopnia to
rozróżnienie wprowadza, ale wydaje mi się, że potrzebne by były wyraźniejsze
zaznaczenie, że nie chodzi tylko o otwartość technologii i standardów, ale i
otwartość rozumianą w sensie otwartości Internetu w przeciwieństwie do
zamkniętości intranetu. Spełnienie oba tych warunków moim zdaniem powinno być
wymagane.

--
Pozdrawiam
Michał "rysiek" Woźniak

Fundacja Wolnego i Otwartego Oprogramowania