[Rejestr] Platforma do konsultacji

Jozef Halbersztadt jothal w o2.pl
Nie, 8 Maj 2011, 21:11:20 MEST

W piątek wieczorem poinformowano nas, że w trakcie poniedziałkowego spotkania z udziałem ministra Michała Boniego będzie miała miejsce wymian poglądów na temat implementacji dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych.

Dla ułatwienia tej debaty na platformie roboczej spotkań konsultacyjnych umieściłem:
Uzasadnienie uchwały Senatu w części dotyczącej internetu - http://re-use.wikidot.com/medialna
Zestawienie przepisów dotyczących internetu - http://re-use.wikidot.com/medialna-zestaw
(po i przed interwencją Senatu)

Proszę o zweryfikowanie poprawności tego wtórnego przetwarzania informacji i uwagi merytoryczne.

Jak wiadomo obecnie MKiDN twierdzi, że ustawa ma pomijalny wpływ na internet, gdyż odnosi się wyłącznie do działalności analogicznej do telewizyjnej tyle, że "na żądanie".

Ze skreślonych zapisów, a także niezbyt jasnych sformułowań dyrektywy wynika chyba jednak coś innego. Jedna z wprowadzanych ustawą podstawowych definicji miała brzmieć:
audiowizualną usługą medialną na żądanie jest usługą medialną świadczona w ramach działalności gospodarczej umożliwiającą odbiór audycji audiowizualnych w wybranym przez odbiorcę momencie (art.4 pkt.7).

Dotychczas powszechnie przyjmowano, że w polskim prawie do internetu odnosi się:
publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym (art.50 ust.3 prawa autorskiego).

Z porównania tych dwóch zapisów wynika, audiowizualną usługą medialną jest będzie także udostępnianie utworów audiowizualnych w internecie. To że udostępnianie ma zachodzić w ramach działalności gospodarczej nie jest żadnym ograniczeniem.

Rozróżnienie między telewizją a internetem wymaga zmiany definicji zmodernizowanej telewizji.

Moim zadaniem można to zrobić poprzez wprowadzenie do definicji czynnika otwartości. Prawdziwy internet oparty jest na otwartych standardach i zasadach neutralności sieci. Sieci telekomunikacyjne wykorzystujące zamknięte (nieotwarte) standardy, czyli takie które nie są neutralnie technologicznie, a na nich opiera się telewizja regulowana dyrektywą, nie są internetem.

Pozdrawiam
Józef Halbersztadt