[Rejestr] MEN: podręczniki obowiązkowo w formie elektronicznej

Paweł Krawczyk pawel.krawczyk w hush.com
Czw, 21 Lip 2011, 12:49:17 CEST


To bardzo ciekawy problem, zarówno od strony technicznej jak i 
ekonomicznej. Kilka problemów wskazałeś - najistotniejszy wydaje mi 
się ten ekonomiczny. Odpowiedziałem na niego częściowo tutaj:

http://echelon.pl/content/elektroniczne-podr%C4%99czniki-w-
szko%C5%82ach-%E2%80%94-projekt-men

Natomiast technikaliami - typu opis doświadczenia chemicznego w 
czytniku - bym się nie przejmował. Jako użytkownik Kindle jestem w 
stanie wyobrazić sobie go wszędzie, od kuchni przez laboratorium po 
warsztat samochodowy. Np. parę razy zdarzało mi się np. czytać z 
niego przepis robiąc ciastka owsiane. 

On Wed, 20 Jul 2011 22:44:20 +0200 Maciej Szmit 
<maciej.szmit w gmail.com> wrote:
>W dniu 11-07-20 22:13, Paweł Krawczyk pisze:
>> IMHO świetny pomysł:
>>
>> 
>http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80269,9982305,MEN__podrecz
>n
>> iki_obowiazkowo_w_formie_elektronicznej.html
>>
>> Warto by jakieś organizacje wypowiedziały się w tej sprawie -
>> zwłaszcza jeśli będą to głosy pozytywne. Zapewne pojawią się 
>głosy
>> negatywne ze strony podmiotów zainteresowanych tym, by nic się 
>nie
>> zmieniało.
>>
>Poprawdzie ostatnio wydałem skrypt w wersji elektronicznej, 
>przedostatnio z mojej książki zrobili e-booka, a teraz kończę 
>dopracowywać elektroniczną wersję książki ale jmam wątpliwości, 
>choć 
>sama idea wydaje mi się być słuszna. Obawiam się, że wersja 
>elektroniczna będzie spiracona w 2 minuty po ukazaniu się na 
>rynku, w 
>związku z czym pisanie podręczników nie będzie się opłacać (ja 
>piszę bo 
>lubię ;) ostatnią książkę za pieniądze napisałem trzy lata temu i 
>były 
>to pieniądze symboliczne...), w związku z czym trzeba będzie 
>podręczniki 
>zamawiać przez MEN i podnieść podatki, żeby opłacać autorów, w 
>związku z 
>czym autorami podręczników będą zostawać osoby najlepiej umiejące 
>pisać 
>podania o dofinansowania (no i  trzeba będzie z czegoś utrzymać 
>komisję 
>oceniającą wnioski). Poza tym z podręcznikiem się pracuje w klasie 
>a nie 
>tylko w domu. Wyobrażacie sobie e-booka z opisem doświadczeń 
>chemicznych 
>i czytnik leżący w laboratorium pod wyciągiem albo oparty o 
>palnik? Albo 
>czwartoklasistów chodzących do szkoły z czytnikami/notebookami? 
>Należałoby to jakoś przemyśleć, na przykład podręczniki podzielone 
>na 
>części dostępne za mikropłatności (po co płacić za wypisy z dzieł 
>dostępnych w domenie publicznej?). A co z zeszytami ćwiczeń? 
>Pisanie po 
>ekranie czy jak? No i wydruk e-booka na drukarce domowej jest mimo 
>
>wszystko droższy niż w wydruk książki w drukarni. Nie mówię, że 
>pomysł 
>jest zły, ale że wart dopracowania, może np. wersję elektroniczną 
>przymusowo dołączać do papierowej. Wtedy w szkole można trzymać 
>papierową a do prac domowych używać elektronicznej (albo 
>odwrotnie: w 
>tramwaju czytać papierową a w klasie elektroniczną) :/ wersja 
>papierowa 
>poza tym mogłaby być cieńsza (dodatkowe fakultatywne materiały 
>można 
>sobie wydrukować jeśli akurat w tej klasie nauczyciel z nich 
>zechce 
>skorzystać) no nie wiem - idea chyba dobra, w szczegółach jak 
>zwykle 
>tkwi wiadomo kto, ale wygląda na to, że można go wypędzić
>MS
>_______________________________________________
>Rejestr mailing list
>Rejestr w isoc.org.pl
>http://listy.icm.edu.pl/mailman/listinfo/rejestr
-- 
Paweł Krawczyk
http://ipsec.pl



Więcej informacji o liście Rejestr