[Rejestr] MEN: podręczniki obowiązkowo w formie elektronicznej
Paweł Krawczyk
pawel.krawczyk w hush.com
Czw, 21 Lip 2011, 12:49:17 CEST
To bardzo ciekawy problem, zarówno od strony technicznej jak i
ekonomicznej. Kilka problemów wskazałeś - najistotniejszy wydaje mi
się ten ekonomiczny. Odpowiedziałem na niego częściowo tutaj:
http://echelon.pl/content/elektroniczne-podr%C4%99czniki-w-
szko%C5%82ach-%E2%80%94-projekt-men
Natomiast technikaliami - typu opis doświadczenia chemicznego w
czytniku - bym się nie przejmował. Jako użytkownik Kindle jestem w
stanie wyobrazić sobie go wszędzie, od kuchni przez laboratorium po
warsztat samochodowy. Np. parę razy zdarzało mi się np. czytać z
niego przepis robiąc ciastka owsiane.
On Wed, 20 Jul 2011 22:44:20 +0200 Maciej Szmit
<maciej.szmit w gmail.com> wrote:
>W dniu 11-07-20 22:13, Paweł Krawczyk pisze:
>> IMHO świetny pomysł:
>>
>>
>http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80269,9982305,MEN__podrecz
>n
>> iki_obowiazkowo_w_formie_elektronicznej.html
>>
>> Warto by jakieś organizacje wypowiedziały się w tej sprawie -
>> zwłaszcza jeśli będą to głosy pozytywne. Zapewne pojawią się
>głosy
>> negatywne ze strony podmiotów zainteresowanych tym, by nic się
>nie
>> zmieniało.
>>
>Poprawdzie ostatnio wydałem skrypt w wersji elektronicznej,
>przedostatnio z mojej książki zrobili e-booka, a teraz kończę
>dopracowywać elektroniczną wersję książki ale jmam wątpliwości,
>choć
>sama idea wydaje mi się być słuszna. Obawiam się, że wersja
>elektroniczna będzie spiracona w 2 minuty po ukazaniu się na
>rynku, w
>związku z czym pisanie podręczników nie będzie się opłacać (ja
>piszę bo
>lubię ;) ostatnią książkę za pieniądze napisałem trzy lata temu i
>były
>to pieniądze symboliczne...), w związku z czym trzeba będzie
>podręczniki
>zamawiać przez MEN i podnieść podatki, żeby opłacać autorów, w
>związku z
>czym autorami podręczników będą zostawać osoby najlepiej umiejące
>pisać
>podania o dofinansowania (no i trzeba będzie z czegoś utrzymać
>komisję
>oceniającą wnioski). Poza tym z podręcznikiem się pracuje w klasie
>a nie
>tylko w domu. Wyobrażacie sobie e-booka z opisem doświadczeń
>chemicznych
>i czytnik leżący w laboratorium pod wyciągiem albo oparty o
>palnik? Albo
>czwartoklasistów chodzących do szkoły z czytnikami/notebookami?
>Należałoby to jakoś przemyśleć, na przykład podręczniki podzielone
>na
>części dostępne za mikropłatności (po co płacić za wypisy z dzieł
>dostępnych w domenie publicznej?). A co z zeszytami ćwiczeń?
>Pisanie po
>ekranie czy jak? No i wydruk e-booka na drukarce domowej jest mimo
>
>wszystko droższy niż w wydruk książki w drukarni. Nie mówię, że
>pomysł
>jest zły, ale że wart dopracowania, może np. wersję elektroniczną
>przymusowo dołączać do papierowej. Wtedy w szkole można trzymać
>papierową a do prac domowych używać elektronicznej (albo
>odwrotnie: w
>tramwaju czytać papierową a w klasie elektroniczną) :/ wersja
>papierowa
>poza tym mogłaby być cieńsza (dodatkowe fakultatywne materiały
>można
>sobie wydrukować jeśli akurat w tej klasie nauczyciel z nich
>zechce
>skorzystać) no nie wiem - idea chyba dobra, w szczegółach jak
>zwykle
>tkwi wiadomo kto, ale wygląda na to, że można go wypędzić
>MS
>_______________________________________________
>Rejestr mailing list
>Rejestr w isoc.org.pl
>http://listy.icm.edu.pl/mailman/listinfo/rejestr
--
Paweł Krawczyk
http://ipsec.pl
Więcej informacji o liście Rejestr