[Rejestr] Dostępność publicznie dostępnej usługi telefonicznej dla osób niesłyszących lub niemówiących

Aleksander Waszkielewicz Aleksander.Waszkielewicz w firr.org.pl
Śro, 6 Lip 2011, 15:09:12 CEST

Witam!

	Dziękuję wszystkim za uwagi i opinie.
	Pismo do min. Boniego było z założenia krótkie, by można było szybko
się z nim zapoznać, stąd na pewno nie miało na celu wyczerpująco przedstawić
problemu. Postaram się w tym miejscu szerzej zaprezentować nasz punkt
widzenia.
	Nie chodzi nam o problem z realizacją naszej ustawy Prawo
telekomunikacyjne. Nie dotarły do nas głosy, które podnosiłyby tę kwestię,
co nie wyklucza, że takie głosy istnieją. Zależy nam - jak zauważył Józef
Halbersztadt - na wprowadzeniu do naszej ustawy zapisów, które są obecne w
dyrektywie o usłudze powszechnej, a które nie trafiły do PT. Projekt
nowelizacji PT procesowany obecnie przez Ministerstwo Infrastruktury zawiera
pewne zapisy dotyczące niepełnosprawnych użytkowników (implementujące art. 7
ust. 2, 23a ust. 1 lit. b dyrektywy - możliwość skorzystania z wyboru
przedsiębiorstw i dostawców przez niepełnosprawnych użytkowników), jednak to
nie rozwiązuje podnoszonego przez nas problemu (art. 7 ust. 1, 23a ust. 1
lit. a dyrektywy).
	Jak napisałem w piśmie i tytule maila, który rozpoczął ten wątek,
chodzi nam o możliwość korzystania z usługi telefonicznej przez osoby
niesłyszące (głuche) lub niemówiące. Dopiero w drugiej kolejności mogłyby z
niej korzystać osoby niedosłyszące i mówiące z trudnością (jak na przykład
osoby jąkające się). Stąd telefony dla osób niedosłyszących, które mamy już
teraz w PT, niczego nie rozwiązują (załącznik nr 4 rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 24 marca 2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań
dotyczących świadczenia usługi powszechnej oraz wymagań dotyczących
świadczenia usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu dla jednostek
uprawnionych (Dz. U. Nr 65, poz. 410, z 2005 r. Nr 68, poz. 592)). Nie
chodzi również o dostępne aparaty publiczne.
	Rozwiązaniem jest usługa z operatorem (pośrednikiem, agentem,
konsultantem), z którym osoba niepełnosprawna komunikuje się tekstowo lub
kanałem wideo (językiem migowym itp.). Operator dalej komunikuje się głosowo
z docelowym abonentem, jak również transferuje wypowiedzi adresata osobie
niepełnosprawnej. Są też warianty, które uwzględniają sytuację, gdy osoba
głucha mówi lub gdy osoba niemówiąca słyszy itp.
	Tak rozumiemy zapewnienie niepełnosprawnym użytkownikom dostępu (do
usługi telefonicznej) równoważnego poziomowi dostępu, z jakiego korzystają
inni użytkownicy (art. 7 ust. 1, 23a ust. 1 lit. a dyrektywy). Tak samo
rozumie go unijny legislator, który w preambule dyrektywy (pkt 13) wspomina
o telefonach tekstowych, które były stosowane w tej usłudze co najmniej od
lat 80. zeszłego wieku.
	Nie zależy nam więc na specjalnych telefonach dla osób
niedosłyszących czy specjalnie dostosowanych aparatach publicznych (choć
może i tu jest coś do zrobienia, przynajmniej w pierwszym obszarze), ale o
zupełnie nową usługę, która wymaga współudziału i współpracy operatora
usługi powszechnej, regulatora, MI oraz środowisk osób niepełnosprawnych.
	W dobie Internetu, Skype'a, SMS-ów, smartfonów itp. realizacja
techniczna jest banalna, trzeba tylko (aż) ustalić jakieś rozwiązanie, które
będzie akceptowane przez wszystkich. Osobiście nie wierzę w dedykowane
terminale (vide telefony tekstowe, o których mowa w dyrektywie), ale to też
należy przedyskutować ze środowiskiem i operatorami.
	Pozostają kwestie finansowe (przykłady, które znam, zakładają
ponoszenie kosztów przez państwo i darmowy dostęp dla osób
niepełnosprawnych, vide załącznik IV część A dyrektywy) i organizacyjne
(operator musi uruchomić i prowadzić centrum obsługi, w tym z osobami
posługującymi się językiem migowym itp., pewnie centralne, ale to można
zostawić do decyzji operatora).
	Spodziewam się, że projekt na początku może budzić obawy operatorów
(operatora usługi powszechnej), ale z czasem - jak się wszystko wyjaśni -
jak przypuszczam - obawy te znikną.
	Mamy pełną świadomość, że do wyborów nie wydyskutujemy żadnego
rozwiązania ani tym bardziej Parlament niczego nie uchwali. Wierzymy jednak,
że im wcześniej uruchomimy proces zmian, tym wcześniej się ich doczekamy,
więc nie ma co marnować tego półrocza, choć może być ono mniej efektywne od
innych okresów.

Pozdrawiam,
Aleksander Waszkielewicz

P.S. Na marginesie można stwierdzić, że stosowany w PT termin "udogodnienia
dla osób niepełnosprawnych" (w dyrektywie "special facilities for disabled
customers") nie jest do końca szczęśliwy. Terminologia pochodzi z 2002 r.,
kiedy trochę inaczej niż dziś patrzono na prawa osób niepełnosprawnych i
uczestnictwo tych osób w społeczeństwie. Sugeruje ona, że chodzi o jakiś
specjalny komfort lub luksus, preferencje itp. Tymczasem osobom
niepełnosprawnym zależy na dostępie do usług równoważny poziomowi dostępu, z
jakiego korzystają inni użytkownicy. Ani gorszym, ani lepszym.
Pozytywnym przykładem był projekt ustawy, której tytuł brzmiał "ustawa o
dostosowaniu organizacji wyborów do potrzeb osób niepełnosprawnych", mimo że
były pomysły "udogodnień wyborczych". Ostatecznie ustawa nazywa się ustawą z
dnia 27 maja 2011 r. o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz ustawy -
Przepisy wprowadzające ustawę - Kodeks wyborczy i czeka na podpis
Prezydenta.
Aleksander Waszkielewicz

---
Aleksander Waszkielewicz