[Rejestr] Fwd: spotkanie z min. M. Bonim

Paweł Krawczyk pawel.krawczyk w hush.com
Pią, 22 Kwi 2011, 12:37:08 MEST

To bardzo wymowny fragment.

Otóż wydaje mi się, że mamy znowu z niezrozumieniem istoty konsultacji przez
stronę rządową. Celem konsultacji społecznych np. ustawy medialnej jest
opiniowanie założeń i projektu ustawy medialnej. W tym celu strona społeczna
musi dysponować TREŚCIĄ tychże. Zaszumione skany faksów należy traktować
jako wysoce upośledzoną namiastkę treści.

Parafki, pieczątki i datowniki to metadane, które moim zdaniem mają
minimalne znaczenie podczas konsultowania ustawy medialnej. Mogą mieć one
istotne znaczenie podczas oceny lub konsultowania samego procesu
legislacyjnego, albo podczas śledztwa CBA czy sejmowej komisji śledczej. Ale
sam proces legislacyjny, czyli kto, gdzie, kiedy i komu przesłał pismo NIE
JEST elementem konsultacji ustawy medialnej.

Co więcej, problem ten wydaje się mieć wyłącznie skalę lokalną a nie
systemową. Część ministerstw nie ma przecież żadnych problemów z
publikowaniem projektów w postaci tekstowych PDFów i wrzucaniem opinii do
tabelek, bez żadnych parafek i skanów. Czy ministerstwa te łamią w ten
sposób prawo? Nie, prawnicy zapewne odpowiedzą, że po prostu "posługują się
inną wykładnią". Co znaczy w praktyce, że w jednym urzędzie jeden dyrektor
departamentu mniema tak, a inny dyrektor mniema inaczej i te mniemania
decydują o polityce danego resortu. Niedawna próba uporządkowania tego
chaosu (druk sejmowy nr 3362) została jak się wydaje przez rząd skutecznie
powstrzymana.

Jeśli chodzi o śledzenie zmian czyli transparentność procesu legislacyjnego
to znowu "walczymy" z problemem dawno rozwiązanym zarówno w odniesieniu do
dokumentów papierowych jak i elektronicznych. Proponuję wybrać się na
wycieczkę do dowolnej większej firmy podlegającej ustawie Sarbanes-Oxley, a
przecież w każdej z takich firm 90% obiegu dokumentów jest oparta o
wewnętrzny email.