[Rejestr] Fwd: spotkanie z min. M. Bonim

Paweł Krawczyk pawel.krawczyk w hush.com
Czw, 21 Kwi 2011, 11:30:06 MEST

Sprawdziłem to w projekcie KRI z 12 kwietnia. Paragraf 13 brzmi:

"W systemie teleinformatycznym podmiotu służącym do realizacji
zadania publicznego należy zapewnid spełnienie przez ten system
wymagao Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.0) na poziomie
AA."

Pkt 2 odwołuje się do załącznika nr 4, który jest co prawda pusty i
opisano jako "w opracowaniu" ale skoro mamy odniesienie do
standardu to jest to już jakiś punkt odniesienia.

Bo WCAG wymaga "tekstowej wersji alternatywnej dla każdej treści
nie-tekstowej" na poziomie A, czyli niższym niż postulowany w KRI
poziom AA. Więc jak urząd będzie chciał publikować swoje skany, to
będzie musiał się narobić podwójnie - najpierw zeskanować, a potem
ten skan przepisać - albo wrzucić oryginał.

Wcześniej sprawa ta pojawiła się podczas konsultacji projektu zmian
w Regulaminie pracy Rady Ministrów, gdzie w uzasadnieniu pojawiła
się sugestia, że projekty aktów prawnych mają być publikowane w
postaci zeskanowanych PDFów.

W grudniu 2010 do tej tezy odniosła się Kancelaria Premiera,
zgłaszając uwagi bardzo pragmatyczne i zdroworozsądkowe:

http://tinyurl.com/3bj7sbr

Omówienie http://tinyurl.com/3k5kfay oraz http://tinyurl.com/3ws2y44

W aktualnej wersji Regulaminu pracy Rady Ministrów (po zmianach)
jest napisane po prostu:

"Projekty załozen projektów ustaw oraz projekty aktów normatywnych
oraz wszelkie dokumenty dotyczace prac nad tymi projektami
udostepnia sie w Biuletynie Informacji Publicznej Rzadowego Centrum
Legislacji."

Więc na logikę forma tego udostępnienia powinna być zgodna z ustawą
o informatyzacji i Krajowymi Ramami Interoperacyjności. Których
wszakże jeszcze nie ma, bo to projekt :)