[Rejestr] Fwd: spotkanie z min. M. Bonim

Aleksander Waszkielewicz Aleksander.Waszkielewicz w firr.org.pl
Czw, 21 Kwi 2011, 00:34:00 MEST


Witam!


	Może doprecyzuję. W projekcie Krajowych Ram Interoperacyjności jest mowa o zgodności systemów informatycznych z zasadami dostępności, zaś w przypadku dostępu do informacji publicznej oczekujemy zgodności udzielanej informacji z zasadami dostępności.
	Przykładem niedostępności informacji publicznej mogą być załączniki do zaproszenia na czwartkowe spotkanie w KPRM, które były w postaci skanów. Informacje mogą być niedostępne, nawet wtedy, gdy do ich udzielenia wykorzystano dostępny system informatyczny (z dostępnym interfejsem), choć w tym przykładzie być może z żadnego systemu informatycznego nie korzystano. Czyli dostępność systemów informatycznych to jedno, a dostępność informacji to drugie.

Pozdrawiam,
Aleksander Waszkielewicz

---
Aleksander Waszkielewicz
Prezes Zarządu
Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
(508) 21-33-22
www.firr.org.pl

> -----Original Message-----
> From: pawel.krawczyk w hush.com [mailto:pawel.krawczyk w hush.com]
> Sent: Wednesday, April 20, 2011 1:42 PM
> To: Aleksander Waszkielewicz; rejestr-bounces w isoc.org.pl; 'Jozef
> Halbersztadt'; 'rejestr'
> Cc: Justyna.Kucinska w firr.org.pl; Anna.Rozborska w firr.org.pl;
> Piotr.Pawlowski w firr.org.pl; Jacek.Zadrozny w firr.org.pl;
> Piotr.Witek w firr.org.pl; Michal.Dziwisz w firr.org.pl
> Subject: Re: [Rejestr] Fwd: spotkanie z min. M. Bonim
> 
> Nawiasem mowiac to postulat  dostepnosci (WAA)  jest czesciowo
> uwzgledniony w aktualnym projekcie Krajowych Ram Interoperacyjnosci.
> 
> Sent from my BlackBerry® smartphone
> 
> -----Original Message-----
> From: "Aleksander Waszkielewicz" <Aleksander.Waszkielewicz w firr.org.pl>
> Sender: rejestr-bounces w isoc.org.pl
> Date: Wed, 20 Apr 2011 13:20:29
> To: 'Jozef Halbersztadt'<jothal w o2.pl>; 'rejestr'<rejestr w isoc.org.pl>
> Cc: <Justyna.Kucinska w firr.org.pl>; <Anna.Rozborska w firr.org.pl>;
> <Piotr.Pawlowski w firr.org.pl>; <Jacek.Zadrozny w firr.org.pl>;
> <Piotr.Witek w firr.org.pl>; <Michal.Dziwisz w firr.org.pl>
> Subject: Re: [Rejestr] Fwd: spotkanie z min. M. Bonim
> 
> Witam!
> 
> 	Odpowiadając na wniosek Józefa, to my (Fundacja Instytut Rozwoju
> Regionalnego - NGO działające (w tym kontekście) na rzecz dostępności
> informacji) popieramy zaproponowane stanowisko. Jak rozumiem, drugi z
> prezentowanych punktów dotyczy dostępu do informacji publicznej, a nie
> re-use'u.
> 	Z naszej strony prosimy o dołożenie postulatu na jutrzejsze
> spotkanie w sprawie dostępności informacji publicznej, który padł już
> podczas spotkania z Premierem ze strony Jarosława Lipszyca. Jarosław
> wnioskował, by udostępniane dokumenty w formie elektronicznej były w
> postaci dostępnej, a nie w postaci skanów, gdyż uniemożliwia to
> przeszukiwanie, przeglądanie, tagowanie itp., czyli efektywne
> korzystanie z takiej informacji. Przy okazji taka informacja jest w
> całości niedostępna dla niektórych grup osób niepełnosprawnych.
> Nieprzestrzeganie innych zasad dostępności informacji powoduje, że jest
> ona trudniej dostępna lub w ogóle niedostępna dla szeregu grup
> obywateli czy urządzeń (na przykład mobilnych) itd.
> 	Postulat mógłby wyglądać następująco:
> * wprowadzenie obowiązku, by informacja publiczna była udostępniana
> zgodnie z zasadami dostępności, to znaczy by mogli z niej korzystać
> wszyscy obywatele, w szczególności osoby niepełnosprawne i starsze.
> 
> 	Jednocześnie warto podkreślić to, o co apelował już Paweł
> Krawczyk, czyli "wygodne" przerzucanie spraw do sądownictwa
> powszechnego w przypadku, gdy odmowa dostępu powołuje się na ochronę
> danych osobowych, prawo do prywatności i inne tajemnice (art. 22 ust. 1
> udip). Tym nasza organizacja się nie zajmuje, ale sam się o to
> potknąłem. Przyznam, że nie wiem, co mówią przepisy europejskie w tej
> sprawie; poddaję tylko pod uwagę ekspertom.
> 
> Pozdrawiam,
> Aleksander Waszkielewicz
> 
> ---
> Aleksander Waszkielewicz
> Prezes Zarządu
> Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
> (508) 21-33-22
> www.firr.org.pl
> 
> > -----Original Message-----
> > From: rejestr-bounces w isoc.org.pl [mailto:rejestr-
> bounces w isoc.org.pl]
> > On Behalf Of Jozef Halbersztadt
> > Sent: Tuesday, April 19, 2011 2:01 PM
> > To: rejestr
> > Subject: [Rejestr] Fwd: spotkanie z min. M. Bonim
> >
> > Witam,
> >
> > Spotkanie z 7 kwietnia doszło do skutku w wyniku starań organizacji
> > społecznych, głównie Panoptykonu, które dwukrotnie, w styczniu i
> marcu,
> > zwracały się do Premiera Tuska o kontynuowanie rozmowy o internecie.
> > Zgodnie wcześniejszymi propozycjami KPRM spotkanie z 7 kwietnia miało
> > być spotkaniem z ministrem Bonim i miało dotyczyć bardziej
> szczegółowej
> > problematyki niż faktyczna „wizyta u premiera”. Obecne zaproszenie
> > możną więc rozumieć jako powrót do tamtej koncepcji formatu debaty.
> >
> > Od pół roku Fundacja Panoptykon we współpracy z Internet Society
> Poland
> > realizują program dotyczący zagadnień regulacyjnych internetu.
> Dlatego
> > też już na 7 kwietnia byliśmy w stanie przygotować tezy do
> > poszczególnych 10 pól problemowych jakie zaproponowaliśmy KPRM do
> > debaty. Wśród nich były także dwa pola związane z projektami ustaw
> nad
> > którymi obecnie chce dyskutować KPRM.
> >
> > Przygotowane przez nas tezy przestawiamy jako projekt stanowiska
> strony
> > społecznej. Prosimy o krytykę, uzupełnienia czy proponowanie zmian.
> > Spróbujmy zrobić eksperyment, czy uda się nam ustalić wspólne
> > stanowisko.
> >
> > Pozdrawiam
> > Jozef Halbersztadt
> >
> >
> >
> > Ustawa o Świadczeniu Usług Drogą Elektroniczną
> >
> > * potrzebne jest zaprojektowanie ogólnej definicji (czy kilku
> ogólnych
> > definicji) podmiotów, które zasługują na wyłączenie
> odpowiedzialności,
> > w której mieściłyby się zarówno już istniejące formy aktywności, jak
> i
> > te, które być może dopiero powstaną na skutek postępu w komunikacji
> > elektronicznej.
> >
> > * najbardziej pożądanym rozwiązaniem kwestii dotyczącej
> > odpowiedzialności pośredników, którzy nie maja wpływu na treść byłoby
> > przyjęcie rozwiązań podobnych do uregulowań na gruncie prawa
> > amerykańskiego:
> > - po pierwsze, wprowadzenie ogólnego wyłączenia odpowiedzialności,
> > analogicznego do § 230 Communications Decency Act z 1996 r.,
> > przewidującego, że żaden operator lub użytkownik usług interaktywnych
> > nie może być traktowany jak wydawca lub źródło informacji
> wygenerowanej
> > przez innego dostawcę treści;
> > -  w dalszej kolejności można wprowadzać wertykalne (a nie
> > horyzontalne, jak dotychczas) wyłączenia odpowiedzialności oraz
> > procedurę notice and takedown w odniesieniu do obszarów szczególnie
> > wrażliwych lub istotnych dla ustawodawcy (np. odnośnie określonych
> > przestępstw, czy naruszeń prywatności).
> >
> > * potrzebna jest analiza tego, jak w chwili obecnej działa mechanizm
> > usuwania treści z Internetu i jakie zagrożenia dla wolności słowa on
> > powoduje. Tylko na podstawie takich badań można projektować wyważony
> > system notice and take down.
> >
> > * potrzebne jest zaprojektowanie takiej procedury usuwania z
> Internetu
> > treści naruszających prawa osób trzecich, która jednocześnie
> działałaby
> > sprawnie i gwarantowała poszanowanie prawa do uczciwego procesu
> > (pośrednik internetowy nie powinie być wyłącznym arbitrem!)
> >
> > * jakiekolwiek zmiany na gruncie uśude nie powinny zmierzać w
> kierunku
> > ograniczenia zakresu wyłączeń odpowiedzialności dla usługodawców
> > działających w obszarze społeczeństwa informacyjnego, ani prowadzić
> do
> > nałożenia na nich (w jakiejkolwiek formie i zakresie) obowiązku
> > monitorowania i filtrowania treści przekazywanych lub udostępnianych
> w
> > Internecie.
> >
> >
> >
> > Re-use
> >
> > Uważamy za konieczne wprowadzenie  następujących zmian do systemu
> > udostępniania informacji sektora publicznego do jej ponownego
> > wykorzystania. Zmiany te mają na celu zminimalizowanie oddziaływania
> > istniejących barier.
> >
> > * zrezygnowanie z bezpośredniej definicji informacji sektora
> > publicznego (informacji publicznej), a w zamian odniesienie zakresu
> > prawa do informacji do będących w posiadaniu organów sektora
> > publicznego dokumentów (niezależnie od tego jakie informacje
> > zawierają);
> > * formułowanie wyjątków od prawa do informacji poprzez określanie
> > dokumentów niepodlegających temu prawu w całości lub w części
> (wyjątki
> > te muszą jednak być uzasadnione na gruncie Konstytucji RP i w związku
> z
> > tym nie mogą polegać na prostym przepisaniu wyjątków określonych w
> > Dyrektywie);
> > * harmonizacja przepisów o udostępnianiu informacji sektora
> publicznego
> > ze szczególnymi przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów
> > informacji niejawnej i innych ustawowo chronionych tajemnic tak, aby
> > było jasne, czy przepisy te rozszerzają, czy jedynie uściślają już
> > istniejące wyjątki;
> > * obserwacja praktyki stosowania nowej ustawy o ochronie informacji
> > niejawnych i sformułowanie bardziej konkretnych propozycji;
> > * stosowanie wytycznych sformułowanych przez Trybunał Konstytucyjny w
> > zakresie relacji pomiędzy prawem do informacji a prawem do
> prywatności
> > osób pełniących funkcje publiczne;
> > * zastanowienie się nad wprowadzeniem pewnego minimalnego katalogu
> > informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, których
> > udostępnienia można by żądać w bardziej uproszczonym trybie;
> > * wprowadzenie wyraźnego obowiązku przedsiębiorców do oznaczania
> > przekazywanych organom sektora publicznego informacji jako tajemnicy
> > przedsiębiorcy (jeżeli przedsiębiorca jest w stanie wykazać taki ich
> > status). Nie oznaczone informacje byłyby wprost objęte obowiązkiem
> > udostępniania. Natomiast ujawnienie informacji stanowiących tajemnicę
> > przedsiębiorcy powinno być obowiązkiem organów sektora publicznego,
> > jeżeli leży to w istotnym interesie publicznym.
> > * rozważenie wprowadzenia wyraźnego zakazu powoływania się przez
> organy
> > sektora publicznego na takie prawa;
> > * wprowadzenie spójnej polityki nabywania praw wyłącznych przez
> organy
> > sektora publicznego od podmiotów prywatnych celem ich udostępniania
> do
> > ponownego wykorzystania;
> > * wprowadzenie spójnej polityki w odniesieniu do systemów
> > teleinformatycznych wykorzystywanych przez organy sektora publicznego
> > tak, aby uniknąć możliwości ograniczania prawa do informacji za
> pomocą
> > standardów zamkniętych.
> >
> >
> > Dnia 18 kwietnia 2011 19:09 Przeciechowski Witold
> > <Witold.Przeciechowski w kprm.gov.pl> napisał(a):
> >
> >
> > >
> > > Szanowni Państwo,
> > >
> > > Serdecznie Państwa zapraszam na spotkanie z ministrem Michłem
> Bonim,
> > które odbędzie się w czwartek (21 kwietnia) o godz. 13:00, w sali 202
> > KPRM.
> > >
> > > Spotkanie chcielibyśmy poświęcić dwóm ustawom: Ustawie o dostępie
> do
> > informacji publicznej i Ustawie o świadczeniu usług drogą
> > elektroniczną. Projekty obydwu ustaw pisane będą wkrótce w
> > Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji (obecnie przyjmowane
> > są dopiero ich założenia - znajdziecie je Państwo w załączeniu do
> tego
> > maila). Na spotkaniu w czwartek chcielibyśmy usłyszeć Państwa opinie
> na
> > temat tych nowelizacji. Moglibyśmy wziąć je pod uwagę od początku
> prac
> > nad projektami samych ustaw.
> > >
> > > Oczywiście zgodnie z procedurą, projekty zostaną poddane również
> > standardowym społecznym konsultacjom w późniejszym terminie.
> > >
> > > Z wyrazami szacunku,
> > >
> > > Witold Przeciechowski
> > > asystent ministra
> > >
> > >
> >
> _______________________________________________________________________
> > ________________________________________________________________
> > >
> > > Pomyśl o środowisku. Nie drukuj tej wiadomości jeśli nie musisz.
> > >
> >
> _______________________________________________________________________
> > ________________________________________________________________
> > >
> > > Ta wiadomość jest przeznaczona do wyłącznego użytku jej adresata.
> > Jeśli otrzymali Państwo tę wiadomość przez pomyłkę, prosimy o
> > bezzwłoczne skontaktowanie się z nadawcą oraz jej usunięcie. Jeśli
> nie
> > są Państwo adresatem tej wiadomości, to jej wykorzystanie, w
> > szczególności poprzez rozpowszechnianie, dystrybucję, powielanie,
> > publikację wiadomości lub zawartych w niej informacji i/lub
> dokumentów,
> > jest zabronione.
> > >
> > >
> >
> _______________________________________________________________________
> > ________________________________________________________________
> > >
> > > Think of the environment. Please do not print this e-mail unless
> you
> > really have to.
> > >
> >
> _______________________________________________________________________
> > ________________________________________________________________
> > >
> > >
> > > This message is intended for the sole use of its recipient. If you
> > received this message by mistake, please immediately notify the
> sender
> > and then destroy the message. If you are not the intended recipient,
> > under no circumstances should you use this e-mail in particular by
> > means of disseminating, distributing, copying, publishing the message
> > itself or information / documentation/data contained therein.
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> >
> > _______________________________________________
> > Rejestr mailing list
> > Rejestr w isoc.org.pl
> > http://listy.icm.edu.pl/mailman/listinfo/rejestr
> 
> 
> _______________________________________________
> Rejestr mailing list
> Rejestr w isoc.org.pl
> http://listy.icm.edu.pl/mailman/listinfo/rejestr




Więcej informacji o liście Rejestr