[Rejestr] Fwd: spotkanie z min. M. Bonim

Jozef Halbersztadt jothal w o2.pl
Wto, 19 Kwi 2011, 14:01:29 MEST

Witam,

Spotkanie z 7 kwietnia doszło do skutku w wyniku starań organizacji społecznych, głównie Panoptykonu, które dwukrotnie, w styczniu i marcu, zwracały się do Premiera Tuska o kontynuowanie rozmowy o internecie. Zgodnie wcześniejszymi propozycjami KPRM spotkanie z 7 kwietnia miało być spotkaniem z ministrem Bonim i miało dotyczyć bardziej szczegółowej problematyki niż faktyczna „wizyta u premiera”. Obecne zaproszenie możną więc rozumieć jako powrót do tamtej koncepcji formatu debaty.

Od pół roku Fundacja Panoptykon we współpracy z Internet Society Poland realizują program dotyczący zagadnień regulacyjnych internetu. Dlatego też już na 7 kwietnia byliśmy w stanie przygotować tezy do poszczególnych 10 pól problemowych jakie zaproponowaliśmy KPRM do debaty. Wśród nich były także dwa pola związane z projektami ustaw nad którymi obecnie chce dyskutować KPRM.

Przygotowane przez nas tezy przestawiamy jako projekt stanowiska strony społecznej. Prosimy o krytykę, uzupełnienia czy proponowanie zmian. Spróbujmy zrobić eksperyment, czy uda się nam ustalić wspólne stanowisko.

Pozdrawiam
Jozef Halbersztadt

Ustawa o Świadczeniu Usług Drogą Elektroniczną

* potrzebne jest zaprojektowanie ogólnej definicji (czy kilku ogólnych definicji) podmiotów, które zasługują na wyłączenie odpowiedzialności, w której mieściłyby się zarówno już istniejące formy aktywności, jak i te, które być może dopiero powstaną na skutek postępu w komunikacji elektronicznej.

* najbardziej pożądanym rozwiązaniem kwestii dotyczącej odpowiedzialności pośredników, którzy nie maja wpływu na treść byłoby przyjęcie rozwiązań podobnych do uregulowań na gruncie prawa amerykańskiego:
- po pierwsze, wprowadzenie ogólnego wyłączenia odpowiedzialności, analogicznego do § 230 Communications Decency Act z 1996 r., przewidującego, że żaden operator lub użytkownik usług interaktywnych nie może być traktowany jak wydawca lub źródło informacji wygenerowanej przez innego dostawcę treści;
-  w dalszej kolejności można wprowadzać wertykalne (a nie horyzontalne, jak dotychczas) wyłączenia odpowiedzialności oraz procedurę notice and takedown w odniesieniu do obszarów szczególnie wrażliwych lub istotnych dla ustawodawcy (np. odnośnie określonych przestępstw, czy naruszeń prywatności).

* potrzebna jest analiza tego, jak w chwili obecnej działa mechanizm usuwania treści z Internetu i jakie zagrożenia dla wolności słowa on powoduje. Tylko na podstawie takich badań można projektować wyważony system notice and take down.

* potrzebne jest zaprojektowanie takiej procedury usuwania z Internetu treści naruszających prawa osób trzecich, która jednocześnie działałaby sprawnie i gwarantowała poszanowanie prawa do uczciwego procesu (pośrednik internetowy nie powinie być wyłącznym arbitrem!)

* jakiekolwiek zmiany na gruncie uśude nie powinny zmierzać w kierunku ograniczenia zakresu wyłączeń odpowiedzialności dla usługodawców działających w obszarze społeczeństwa informacyjnego, ani prowadzić do nałożenia na nich (w jakiejkolwiek formie i zakresie) obowiązku monitorowania i filtrowania treści przekazywanych lub udostępnianych w Internecie.

Re-use

Uważamy za konieczne wprowadzenie  następujących zmian do systemu udostępniania informacji sektora publicznego do jej ponownego wykorzystania. Zmiany te mają na celu zminimalizowanie oddziaływania istniejących barier.

* zrezygnowanie z bezpośredniej definicji informacji sektora publicznego (informacji publicznej), a w zamian odniesienie zakresu prawa do informacji do będących w posiadaniu organów sektora publicznego dokumentów (niezależnie od tego jakie informacje zawierają);
* formułowanie wyjątków od prawa do informacji poprzez określanie dokumentów niepodlegających temu prawu w całości lub w części (wyjątki te muszą jednak być uzasadnione na gruncie Konstytucji RP i w związku z tym nie mogą polegać na prostym przepisaniu wyjątków określonych w Dyrektywie);
* harmonizacja przepisów o udostępnianiu informacji sektora publicznego ze szczególnymi przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów informacji niejawnej i innych ustawowo chronionych tajemnic tak, aby było jasne, czy przepisy te rozszerzają, czy jedynie uściślają już istniejące wyjątki;
* obserwacja praktyki stosowania nowej ustawy o ochronie informacji niejawnych i sformułowanie bardziej konkretnych propozycji;
* stosowanie wytycznych sformułowanych przez Trybunał Konstytucyjny w zakresie relacji pomiędzy prawem do informacji a prawem do prywatności osób pełniących funkcje publiczne;
* zastanowienie się nad wprowadzeniem pewnego minimalnego katalogu informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, których udostępnienia można by żądać w bardziej uproszczonym trybie;
* wprowadzenie wyraźnego obowiązku przedsiębiorców do oznaczania przekazywanych organom sektora publicznego informacji jako tajemnicy przedsiębiorcy (jeżeli przedsiębiorca jest w stanie wykazać taki ich status). Nie oznaczone informacje byłyby wprost objęte obowiązkiem udostępniania. Natomiast ujawnienie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorcy powinno być obowiązkiem organów sektora publicznego, jeżeli leży to w istotnym interesie publicznym.
* rozważenie wprowadzenia wyraźnego zakazu powoływania się przez organy sektora publicznego na takie prawa;
* wprowadzenie spójnej polityki nabywania praw wyłącznych przez organy sektora publicznego od podmiotów prywatnych celem ich udostępniania do ponownego wykorzystania;
* wprowadzenie spójnej polityki w odniesieniu do systemów teleinformatycznych wykorzystywanych przez organy sektora publicznego tak, aby uniknąć możliwości ograniczania prawa do informacji za pomocą standardów zamkniętych.