[Rejestr] Elektroniczna publikacja aktów prawnych

Jarek Deminet jarekdem w gazeta.pl
Nie, 28 Lis 2010, 21:28:44 MET

Sprawa jest dużo bardziej skomplikowana.
Tekst jednolity określa, jak brzmiała ustawa (lub inny akt) w danym dniu, po naniesieniu
wszystkich poprawek i usunięciu tych przepisów, po których już nie ma śladu (tzn. przestały
obowiązywać całkowicie).
Ale w tekście jednolitym nadal są zapisy, które wejdą w życie np. za 2 lata, albo takie, które
częściowo zostały uchylone (np. w stosunku do części osób, których dotyczą). W związku z
tym teksty jednolite nadal nie są narzędziem dla obywatela (a nawet przeciętnego urzędnika),
lecz dla prawnika. Obywatelowi potrzebny jest raczej system, który pozwoli sprawdzić, jakie
przepisy dotyczące konkretnej sprawy obowiązują (lub obowiązywały) w konkretnym dniu - to
nie wynika bezpośrednio nawet z tekstów ujednoliconych. Już lepszy jest system typu Lexa,
ale - jak pokazuje przykład o którym pisano tu ostatnio - nawet z niego nie wynika jasno, co
się dzieje w przypadku, gdy następuje spiętrzenie aktów prawnych.
Kodeks cywilny pochodzi z lat sześćdziesiątych, swego czasu zastępował przedwojenny
kodeks handlowy (w części), potem był tak nowelizowany, że teraz sami prawnicy nie są
zgodni co do jego faktycznego brzmienia :-)
Pozdrawiam