[Rejestr] Projekt ustawy lobbyingowej

Paweł Krawczyk pawel.krawczyk w hush.com
Pon, 31 Maj 2010, 10:37:59 EDT


On Mon, 31 May 2010 14:14:52 +0200 "W.Iszkowski" 
<w.iszkowski w piit.org.pl> wrote:

>Załączam projekt nowelizacji ustawy lobbyingowej Pani Min.J.Pitery 
>dostępny
>na: 
>
>http://bip.kprm.gov.pl/kprm/dokumenty/61_3632.html

Kilka interesujących punktów:

1) Obowiązek raportowania i publikowania przez urzędy wszystkich 
kontaktów z lobbystami zawodowymi i niezawodowymi. Dobre z punktu 
widzenia transparentności procesu stanowienia prawa.

2) Lobbysta będzie miał prawo do przystąpienia do prac w dowolnym 
momencie i na każdym etapie prac nad regulacją. Dobre w przypadku 
utrudniania dostępu do projektu ze względu na "wczesny etap".

3) Lobbysta zawodowy i niezawodowy składa wniosek pisemy o udział w 
pracach nad danym projektem - bardzo dobre rozwiązanie, bo utrudnia 
"ciche" zignorowanie. Urząd musi publikować zgłoszone uwagi i 
ustosunkować się do nich. Zawodowi muszą dodatkowo sami raportować 
co w danym roku robili - nie bardzo widzę sens, skoro i tak robią 
to za nich urzędy.

4) BARDZO istotna wzmianka o planach restrukturyzacji procesu 
stanowienia prawa (str. 33 skanu) - inicjator regulacji tylko 
tworzy jej założenia, a projekt ustawy pisze RCL. Chodzi o nowy 
Regulamin pracy Rady Ministrów czyli krytyczny dokument opisujący 
gdzie i jak powstaje prawo (stamtąd m.in. bierze się obowiązek 
pisania OSR).

5) BARDZO istotne uwagi odnośnie obecnego procesu konsultacji 
społecznych, który w ustawie uznano za nieskuteczny ze względu na 
"wybieranie podmiotów z którymi organ konsultuje projek" (skąd my 
to znamy). Rozpoczęcie prac ma być ogłaszane na BIP i każdy ma 
prawo zgłaszać uwagi. I tutaj uwaga - w odróżnieniu od lobbysty 
zawodowego, urząd nie ma obowiązku odnieść się do uwag lobbysty 
niezawodowego. W intencji ustawodawcy ma to skanalizować zgłaszanie 
uwag przez lobbystów zawodowych.

6) Lobbing osobisty ma być niby dopuszczalny tylko w siedzibie 
urzędu. To jest dość słabe założenie, bo nie można przecież 
zabronić urzędnikom jeździć na czteroliterowe konferencje nad 
morzem i tam z rozkoszą poddawać się indoktrynacji, że rozwiązanie 
X jest najlepsze na świecie. 

7) Sama konstrukcja projektu wydaje się być próbą pracy wg nowych 
zasad - zawiera dość przejrzyste założenia opisane językiem 
nieformalnym zamiast kulawego języka prawniczego oraz dość rzetelną 
ocenę skutków regulacji.

-- 
Paweł Krawczyk
http://ipsec.pl



Więcej informacji o liście Rejestr