[Rejestr] Projekt ustawy lobbyingowej
Paweł Krawczyk
pawel.krawczyk w hush.com
Pon, 31 Maj 2010, 10:37:59 EDT
On Mon, 31 May 2010 14:14:52 +0200 "W.Iszkowski"
<w.iszkowski w piit.org.pl> wrote:
>Załączam projekt nowelizacji ustawy lobbyingowej Pani Min.J.Pitery
>dostępny
>na:
>
>http://bip.kprm.gov.pl/kprm/dokumenty/61_3632.html
Kilka interesujących punktów:
1) Obowiązek raportowania i publikowania przez urzędy wszystkich
kontaktów z lobbystami zawodowymi i niezawodowymi. Dobre z punktu
widzenia transparentności procesu stanowienia prawa.
2) Lobbysta będzie miał prawo do przystąpienia do prac w dowolnym
momencie i na każdym etapie prac nad regulacją. Dobre w przypadku
utrudniania dostępu do projektu ze względu na "wczesny etap".
3) Lobbysta zawodowy i niezawodowy składa wniosek pisemy o udział w
pracach nad danym projektem - bardzo dobre rozwiązanie, bo utrudnia
"ciche" zignorowanie. Urząd musi publikować zgłoszone uwagi i
ustosunkować się do nich. Zawodowi muszą dodatkowo sami raportować
co w danym roku robili - nie bardzo widzę sens, skoro i tak robią
to za nich urzędy.
4) BARDZO istotna wzmianka o planach restrukturyzacji procesu
stanowienia prawa (str. 33 skanu) - inicjator regulacji tylko
tworzy jej założenia, a projekt ustawy pisze RCL. Chodzi o nowy
Regulamin pracy Rady Ministrów czyli krytyczny dokument opisujący
gdzie i jak powstaje prawo (stamtąd m.in. bierze się obowiązek
pisania OSR).
5) BARDZO istotne uwagi odnośnie obecnego procesu konsultacji
społecznych, który w ustawie uznano za nieskuteczny ze względu na
"wybieranie podmiotów z którymi organ konsultuje projek" (skąd my
to znamy). Rozpoczęcie prac ma być ogłaszane na BIP i każdy ma
prawo zgłaszać uwagi. I tutaj uwaga - w odróżnieniu od lobbysty
zawodowego, urząd nie ma obowiązku odnieść się do uwag lobbysty
niezawodowego. W intencji ustawodawcy ma to skanalizować zgłaszanie
uwag przez lobbystów zawodowych.
6) Lobbing osobisty ma być niby dopuszczalny tylko w siedzibie
urzędu. To jest dość słabe założenie, bo nie można przecież
zabronić urzędnikom jeździć na czteroliterowe konferencje nad
morzem i tam z rozkoszą poddawać się indoktrynacji, że rozwiązanie
X jest najlepsze na świecie.
7) Sama konstrukcja projektu wydaje się być próbą pracy wg nowych
zasad - zawiera dość przejrzyste założenia opisane językiem
nieformalnym zamiast kulawego języka prawniczego oraz dość rzetelną
ocenę skutków regulacji.
--
Paweł Krawczyk
http://ipsec.pl
Więcej informacji o liście Rejestr