[Rejestr] Zapraszamy do debaty publicznej w sprawach związanych z Internetem

Marcin Cieslak saper w saper.info
Pon, 15 Mar 2010, 14:00:50 MET


Szanowny Panie Premierze,

Bardzo dziękujemy za list z dnia 4 marca z propozycjami kontynuacji
debaty na temat praw podstawowych w sferze nowych technologii.
Z chęcią wesprzemy ten proces naszymi propozycjami, wypracowanymi
wspólnie przez niżej podpisane organizacje społeczne.

W celu przedyskutowania strategii dalszej współpracy pomiędzy rządem
a organizacjami i ekspertami społecznymi, której propozycję w pełnym
zakresie podtrzymujemy, zapraszamy przedstawicieli strony rządowej
do dyskusji "Demokracja w czasach Internetu" moderowanej przez
Internet Society Poland w ramach Kongresu Praw Obywatelskich,
w sobotę 27 marca, o godz. 10. Sądzimy, że spotkanie w takiej formule
ułatwi rządowi stworzenie realistycznych i konstruktywnych scenariuszy
prowadzenia dialogu społecznego oraz otworzy forum do rozmowy dla
wszystkich potencjalnie zainteresowanych osób i instytucji, co, jak
rozumiemy, jest intencją rządu.

Jednocześnie, odnosząc się do tekstu rządowej propozycji, sądzimy
że warto zastanowić się nad następującymi kwestiami:

1. Społeczeństwo informacyjne to po prostu komunikujący się ze sobą
obywatele. Nie sposób wyłonić przedstawicieli społeczeństwa
informacyjnego, by w ten sposób ograniczyć liczbę podmiotów biorących
udział w dyskusji. Istotą dialogu ze społeczeństwem informacyjnym
jest dynamiczny, wielokierunkowy proces komunikacji, w którym każda
strona jest nadawcą i odbiorcą informacji. Istotne jest tu więc
przede wszystkim publikacja dokumentów i faktyczne zaangażowanie
przedstawicieli administracji, którzy będą brali w tym procesie
udział.

Co do zasady proces debaty na temat praw podstawowych wyobrażamy
sobie jako cykl otwartych, publicznych debat, poświęconych poszczególnym
sferom problemowym określonym w naszym piśmie przekazanym Panu
Premierowi podczas spotkania 5 lutego 2010. Dyskusja może i powinna
toczyć się także w przestrzeni komunikacji elektronicznej.
Jej efektem winny być adekwatne do jej wyników propozycje legislacyjne
i budżetowe rządu podlegające normalnemu procesowi konsultacji
społecznych.

2. Jesteśmy przekonani, że rozmowa na ten temat nie może toczyć się
w oderwaniu od rozmowy o inicjatywach infrastrukturalnych i prawnych
w zakresie udostępniania informacji publicznej, w szczególności
związanej z procesem legislacyjnym, jak również bez przedyskutowania
podstawowych zasad prowadzenia konsultacji społecznych.

W zawiązku z powyższym, rząd powinien przygotować koncepcję systemowego
rozwiązania problemu udostępniania informacji publicznej oraz
wspomagania procesu konsultacji społecznych, a następnie przeprowadzić
otwarte konsultacje tej propozycji, w tym sposobów jej skutecznego
wdrożenia na poziomie legislacyjnym i infrastrukturalnym.

Sądzimy, że np. konsultacje na temat platformy publikacyjnej
projektowanej przez Rządowe Centrum Legislacyjne powinny zostać
poprzedzone kompleksową całościową analizą dotyczącą planowanych
działań infrastrukturalnych w zakresie udostępniania informacji
publicznej uwzględniającą:

     * cele tych działań i efekty, jakie zamierzamy przy ich pomocy
     osiągnąć;

     * stan obecny inicjatyw infrastrukturalnych w zakresie udostępniania
     informacji publicznej, integracji publicznych baz danych oraz
     wspomagania procesów konsultacji społecznych, realizowanych
     przez Rządowe Centrum Legislacyjne, MSWiA, Ministerstwo Gospodarki
     oraz (być może) inne podmioty administracji;

     * postawy (ramy) prawne udostępniania informacji publicznej
     oraz prowadzenia  konsultacji społecznych;

     * możliwość współpracy między różnymi organami władzy publicznej,
     w tym między Rządem, Sejmem i Senatem, Prezydentem  oraz wymiarem
     sprawiedliwości, w szczególności Trybunałem Konstytucyjnym;

     * konieczność wprowadzenia takich zmian w prawodawstwie polskim,
     które dopuszczą ponowne wykorzystanie informacji z sektora
     publicznego przez różne podmioty spoza administracji publicznej;

     * dotychczasowe i szacowane koszty wdrażania oraz utrzymywania
     istniejących/projektowanych rozwiązań w tym zakresie

3. Chcielibyśmy przypomnieć nasze podstawowe oczekiwania, zmierzające
do wypracowania optymalnych rozwiązań w zakresie udostępniania
informacji publicznej oraz reformy procesu konsultacji społecznych:

     * Rząd nie powinien utrudniać realizacji oddolnych, społecznych
     inicjatyw zmierzających do stworzenia funkcjonalnych rozwiązań
     w zakresie udostępniania informacji publicznej, monitorowania
     procesu legislacyjnego oraz usprawniania procesu konsultacji
     społecznych, takich jak np. powstający właśnie serwis
     http://www.gov20.pl/

     * Rząd powinien podjąć wszelkie możliwe działania, aby wypracować
     adekwatny, zgodny z zasadą pełnej otwartości, kształt uregulowań
     prawnych związanych z powtórnym wykorzystaniem informacji
     publicznej.

     * Państwo powinno zagwarantować otwarte udostępnianie dokumentów,
     w postaci plików semantycznie ustrukturalizowanych.

     * Państwo powinno zagwarantować mechanizmy i narzędzia dla
     prowadzenia konsultacji społecznych w otwartym trybie oraz
     skoordynowania systemów konsultacji społecznych obsługujących
     wszystkie przewidziane konstytucją kanały inicjatyw ustawodawczych.

     * Wszystkie propozycje kierowane do obywateli przez rząd powinny
     być sygnowane nazwiskami osób odpowiedzialnych za ich treść i
     realizację.

     * Rząd powinien również przyjrzeć się, jak problem obiegu
     informacji w ramach administracji publicznej oraz pomiędzy
     administracją i obywatelami jest rozwiązany w innych krajach.
     Na przykład w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii powołano
     specjalne urzędy obdarzone realnymi kompetencjami i z precyzyjnie
     określonym zakresem odpowiedzialności. Efektem tych działań
     jest istnienie serwisów http://data.gov/ i http://data.gov.uk/,
     które mogą posłużyć za inspirację we wdrażaniu naszych własnych
     rozwiązań.

Do czasu rozwiązania powyższych kwestii sądzimy, że konsultacje
społeczne można i należy prowadzić przy użyciu już dziś istniejących
narzędzi i rozwiązań prawnych, w pełni przestrzegając zasady otwartej
publikacji wszystkich dokumentów (w sposób pozwalający na zapoznanie
się z treścią takich dokumentów również przez osoby obarczone
niepełnosprawnością, co wyklucza np. publikowanie zeskanowanych
dokumentów tekstowych zapisanych w formacie map bitowych, zamiast
plików z możliwym do zautomatyzowanego odczytania tekstem), otwartego
procesu konsultacji (a nie ograniczonego do zaproszonych podmiotów),
zaplanowania odpowiedniej ilości czasu na przygotowanie uwag,
przygotowania rzetelnych ocen skutków regulacji oraz przeprowadzania
konsultacji na wszystkich etapach procesu legislacyjnego, a więc
także np. na poziomie konstruowania założeń do ustawy.

Rząd podczas spotkania 5 lutego zobowiązał się do stworzenia listy
inicjatyw legislacyjnych wchodzących w zakres rozwoju społeczeństwa
informacyjnego. Wzywamy do upublicznienia tej listy.

W sprawie udziału w panelu w ramach Kongresu Praw Obywatelskich
prosimy o kontaktowanie się  z Marcinem Cieślakiem, prezesem zarządu
Internet Society Poland, email: saper at saper.info.

Zapraszamy też przedstawicieli rządu na otwartą listę dyskusyjną
dostępną pod adresem http://listy.icm.edu.pl/mailman/listinfo/rejestr
na której można bezpośrednio rozmawiać z organizacjami pozarządowymi
i ekspertami zajmującymi się kwestiami dialogu społecznego w sferze
rozwoju społeczeństwa informacyjnego.

Z wyrazami szacunku,

Marcin Cieślak

Internet Society Poland
Prezes Zarządu
email: saper at saper.info

Powyższe stanowisko zostało wypracowane przez następujące organizacje:

Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Fundacja Kidprotect.pl
Fundacja Nowoczesna Polska
Fundacja Panoptykon
Fundacja Projekt Polska
Helsińska Fundacja Praw Człowieka
Instytut Prawa i Społeczeństwa
Stowarzyszenie Internet Society Poland
Stowarzyszenie Lewicowa Alternatywa
Stowarzyszenie Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich
Związek Pracodawców Branży Internetowej Interactive Advertising Bureau

Do wiadomości:
     * Minister Michał Boni (smb at kprm.gov.pl)
     * Minister Maciej Berek (mberek at rcl.gov.pl)
     * Minister Magdalena Gaj (mgaj at mi.gov.pl)
     * Piotr Gryska (pgryska at rcl.gov.pl)
     * Grzegorz Szymański (grzegorz.szymanski at kprm.gov.pl)
     * Tomasz Wajda (Tomasz.Wajda at kprm.gov.pl)
     * Witold Drożdż (Witold.Drozdz at poczta.mswia.gov.pl)

http://www.isoc.org.pl/201003/zaproszenie


Więcej informacji o liście dyskusyjnej Rejestr