[Rejestr] Kapica i media

Paweł Krawczyk pawel.krawczyk w hush.com
Pon, 15 Mar 2010, 09:58:58 MET

On Mon, 15 Mar 2010 06:53:12 +0100 Katarzyna
<katarzynasa w gmail.com> wrote:

>4. W takim układzie te firmy, które mogą legalnie organizować
>hazard w
>internecie mają niewielkie szanse z zagraniczną konkurencją.

I to jest właśnie kluczowy wniosek, którego napisanie wprost
próbowałem wymusić na MinFin wnioskami d.i.p. żeby pokazać
absurdalność tego podejśćia - zamiast poprawić konkurencyjność
polskich firm hazardowych na rynku międzynarodowym, rząd próbował
narzucić wszystkim lokalną niekonkurencyjność.

>7. Podsumowując, na moje oko wygląda na to, że jakieś lobby
>hazardowe
>załatwiło sobie z rządem, że rząd za pieniądze dostawców internetu
>wykosi im
>zagraniczną konkurencją. I Kapica, który osobiście nie wierzy w te
>
>rozwiązania, przepycha je teraz z oślim uporem.

Zwróćcie uwagę na wyliczenia krociowych zysków, jakie spłyną do
budżetu po wprowadzeniu RSiUN, opisane w uzasadnieniu do
poprzedniej wersji ustawy.

Rząd miał więc także dobry motyw "obiektywny" - piszę w
cudzysłowie, bo za rzetelność tych wyliczeń nie dałbym złamanego
grosza. Jednak jedno czego dowiódł to to, że nie rozumie na czym
polega rynek globalny i globalna konkurencyjność.

Hazard to akurat jedna z emanacji tego problemu ale nie jedyna -
wiele towarów kosztuje za granicą (np. UK) taniej z przesyłką do
Polski niż kupiona lokalnie.

Wbrew spiskowym teoriom głoszonym od czasu do czasu np. przez
Komisję Europejską, nie jest to wina chciwości sprzedawców i
wysokich marż, tylko wysokich kosztów działalności w danym kraju -
wynikających z braku reform (np. utrzymywania ostatniego skansenu
PRL jakim jest Poczta Polska i całej masy innych kosztownych spółek
skarbu państwa), fiskalizmu (Francja, Włochy) czy "niskiej jakości
stanowionego prawa" (Polska). Przykład - 10 lat niezdolności do
uruchomienia fakturowania elektronicznego w większości krajów UE.

Znamienne, że pierwszym odruchem większości rządów jest tutaj próba
zamknięcia własnego rynku (RSiUN) lub protekcjonizm (Francja) czyli
konserwacja patologii zamiast ich rozwiązywania.

--
Paweł Krawczyk
http://ipsec.pl