[Rejestr] Troche z inna ale jakze wazna sprawa!

Pawel Krawczyk pawel.krawczyk w hush.com
Wto, 2 Mar 2010, 21:10:40 MET

On 2010-03-02 16:15, Pracownia Humanistyki wrote:

> [...]
> przemocy będę wdzięczny za jakieś informacje na ten temat. Mamy
> nadzieję, że nie negują Państwo samego faktu, że niedopuszczalne jest
> wyrażanie zgody na przemoc (zarówno psychiczną i fizyczną). Punktem
> wyjścia dla naszego stanowiska jest konstatacja, że każdy człowiek ma
> prawo do życia wolnego od strachu i poniżenia, a państwo powinno mu to
> zapewnić. Patologiczna rodzina nie umożliwia poszanowania podmiotowości
> człowieka i stanowi realny problem społeczny w Polsce. Z kolei ochrona
> abstrakcyjnej instytucji rodziny, kiedy w grę wchodzi realna krzywda

Panie Tomaszu,

Proszę zwrócić uwagę, że sprzeciw pana Wacława wzbudza rozziew pomiędzy
teorią a praktyką ochrony rodziny przed rzekomą przemocą przejawiający
się na przykład w rozszerzaniu definicji "przemocy" poza jej słownikowe
znaczenie:

>     "Poradnik pracownika socjalnego" z 2009 r. (do pobrania) precyzuje, że
>     przemocą jest: dawanie klapsów, "zawstydzanie", "krytykowanie" np.
>     "krytykowanie zachowań seksualnych" - co powoduje, że każdy rodzic
>     podejmujący normalne działania wychowawcze, może być oskarżony o
>     przemoc.

Ze swojej strony mogę się podzielić odnotowaną w ubiegłym roku
kuriozalną wypowiedzią urzędniczki MPiPS, która powiedziała ni mniej ni
więcej:

> Karana będzie także „przemoc ekonomiczna rodzica wobec dziecka”, czyli – jak tłumaczy „Przekrojowi” z pełną powagą Bożena Diaby, rzeczniczka Ministerstwa Pracy – na przykład taka sytuacja, gdy odbierzemy dziecku łakocie podarowane mu przez babcię. ("Polityka przeciwrodzinna", wp.pl)

http://krawczyk.salon24.pl/12479,przemoc-ekonomiczna-rodzica-wobec-dziecka-wtf

Więc jeśli definiujemy "przemoc" jako powstrzymanie dziecka przed
zjedzeniem piątego w ciągu dnia Snickersa i w obronie tego "prawa"
stawiamy majestat urzędniczy, to ustawodawca moim zdaniem mocno się
zapędził.

Ja tak definiowaną "przemoc ekonomiczną" stosuję wobec swoich dzieci
permanentnie ponieważ nie potrafią same kontrolować ilości zjadanych
słodyczy. O słuszności tej kontroli przekonuje mnie przypadek  córki
znajomych, wychowywanej bezstresowo, która mając 4 lata chodzi
regularnie do dentysty leczyć dziurawe zęby.

Pomijam już skrajny scenariusz, kiedy "prawo dziecka do słodyczy" może
spowodować jego zgon jeśli jest np. silnie uczulone na orzechy włoskie.
W tej sytuacji bezmyślne wypowiedzi lub decyzje urzędników mogą mieć
realne i tragiczne konsekwencje.

Co więcej, jeśli ustawodawca mówi o przemocy występującej w połowie
polskich rodzin to znowu odczuwam silny dysonans poznawczy, bo jest to
na tyle duży odsetek, że mogę tę liczbę łatwo zweryfikować jako fałszywą
na podstawie setek rodzin, które znam.

Dzieci w nich wychowywane rozwijają się prawidłowo, są szczęśliwe i
otoczone miłością. Są także prawidłowo wychowywane, w tym z użyciem
przymusu, który nie jest tożsamy z "przemocą" i jest niezbędny, jeśli
dziecko - jak to dzieci - ma akurat kaprys zrobić sobie krzywdę.

Mam świadomość, że w niektórych kręgach pedagogicznych rozpowszechnione
jest zaklęcie "tłumaczyć i rozmawiać" jako uniwersalna recepta na
bezstresowe wychowanie. Niestety, kiedy dziecko chce wskoczyć pod
samochód to zanim się zacznie "tłumaczyć i rozmawiać" to najpierw trzeba
zastosować przymus fizyczny, żeby było jeszcze komu tłumaczyć.

Z tego samego powodu mój sprzeciw budzą wysuwane niedawno postulaty
rozszerzania k.k. o penalizację mowy nienawiści w sytuacji, gdy Kampania
Przeciwko Homofobii jako "homofobiczną mowę nienawiści" klasyfikuje
opinię Jarosława Gowina o tym, że zabieg in vitro powinien być
refundowany tylko małżeństwom.

http://krawczyk.salon24.pl/105253,ale-co-to-jest-ta-mowa-nienawisci

--
Paweł Krawczyk