[Rejestr] Troche z inna ale jakze wazna sprawa!

Pracownia Humanistyki biuro w pracowniahumanistyki.pl
Wto, 2 Mar 2010, 16:15:30 MET

Szanowny Panie Wacławie,

problem rzeczywiście jest poważny i Pracownia Humanistyki jest
zainteresowana tym obszarem. Uważamy jednak, że w Polsce nie ma
wystarczających zabezpieczeń prawnych i instytucjonalnych przed przemocą w
rodzinie. Sytuację znacząco utrudnia fakt, że ofiary takiej przemocy
pozostają w silnych relacjach emocjonalnych ze sprawcami. Szczególnie
bulwersujące są częste przykłady tragedii z udziałem dzieci. Z tego względu
rozumiemy potrzebę działań, które mają na celu zapobieganie powstawaniu
sytuacji patologicznych (które niestety są częste). Poziom akceptacji
społecznej dla przemocy rodzinnej jest w Polsce zatrważająco wysoki. Ponadto
ofiary często nie zgłaszają takich przestępstw (wiemy też jak niedoskonały
jest system sądowniczy). Nic (nawet prawo rodziny do autonomii i
prywatności) nie może być usprawiedliwieniem dla tolerowania takiego
problemu społecznego. Do przemocy w polskich domach dochodzi w chwili
obecnej każdego dnia i uważamy, że zjawisko to jest bardzo niebezpieczne.
Sprzeciw wobec powstającej ustawy (nie poparty propozycją alternatywną) musi
wiązać się z wzięciem odpowiedzialności za tolerowanie obecnego stanu rzeczy
i za krzywdę, która się wydarza. Jeśli Państwa sprzeciw związany jest z
alternatywnym sposobem zapobiegania przemocy będę wdzięczny za jakieś
informacje na ten temat. Mamy nadzieję, że nie negują Państwo samego faktu,
że niedopuszczalne jest wyrażanie zgody na przemoc (zarówno psychiczną i
fizyczną). Punktem wyjścia dla naszego stanowiska jest konstatacja, że każdy
człowiek ma prawo do życia wolnego od strachu i poniżenia, a państwo powinno
mu to zapewnić. Patologiczna rodzina nie umożliwia poszanowania
podmiotowości człowieka i stanowi realny problem społeczny w Polsce. Z kolei
ochrona abstrakcyjnej instytucji rodziny, kiedy w grę wchodzi realna krzywda
jest dla nas problematyczna.

Z poważaniem,

Tomasz Ugryn

Pracownia Humanistyki