[Rejestr] Strukturalizacja danych (było: Re: wersja 28 luty wieczór)

Piotr VaGla Waglowski vagla w vagla.pl
Pon, 1 Mar 2010, 17:20:55 MET


Opis funkcjonowania "serwisu internetowego", który miałby stać się
"platformą konsultacji społecznej" uważam za sprawę drugorzędną. W
pierwszej kolejności należałoby wymusić na administracji publicznej
publikowanie strukturalizowanych informacji o procesie legislacyjnym, a
takie podejście pozwoliłoby łatwiej wykorzystywać (ponownie
wykorzystywać, tj. w znaczeniu Re-use) informacje z sektora publicznego
zarówno przez stronę społeczną, jak i przez organy władzy publicznej
(np. w celu przesłania przyjętego projektu ustawy do Sejmu).

W moim odczuciu kluczowe jest podkreślenie roli danych
ustrukturalizowanych, dla których mniejsze znaczenie ma sposób ich
prezentowania. Struktury danych powinny być przemyślane, a format
prezentacji danych winien być tak ustalony, by zapewnić dostępność
(rozumianą m.in. jako web-accessibility) również dla osób obarczonych
niepełnosprawnością (np. wzroku). Nie oznacza to jednak konieczności
tworzenia odrębnych "serwisów" dla osób widzących i niewidzących. Chodzi
o to, by dane były prezentowane w taki sposób, by zarówno jedne, jak i
drugie mogły wykorzystać te dane z tego samego źródła (jeśli coś będzie
dostępne dla osób niewidomych, to będzie również dostępne dla osób
widzących). Strukturalizacja danych i prezentowanie ich w "otwartych
formatach" oznacza również, że architektura prezentacji może być zmienna
w czasie. Projektowanie sztywnej architektury prezentacji informacji (a
do tego sprowadza się znaczna część wypracowanych do tej pory uwag) nie
jest tym, co chciałbym wspierać, gdyż w prosty sposób prowadzi do
kolejnego przetargu na kolejny wielki, sztywny "serwis internetowy".

Zdaję sobie sprawę, że dyskusja nt. stanowiska wypracowywanego na tej
liście jest już dość zaawansowane, jednak uznałem, że warto napisać
jeszcze te parę zdań. Czytając efekt dyskusji widzę tendencję do
odnoszenia się do architektury informacyjnej projektowanego serwisu.
Piszemy o "folderach", "katalogach", całe szczęście nie piszemy o
"zakładkach". Ważniejsze jest jednak to, by dane były już na początku
tworzenia informacji tworzone w sposób strukturalizowany, bo wówczas
każdy posiadający pewną wiedzę na temat użycia parsera będzie mógł tak
udostępnione dane przetwarzać w dowolnej architekturze danych. Będzie
sobie mógł stworzyć tyle dodatkowych "folderów", ile będzie miał ochotę,
podobnie z "katalogami".

RCL ma już doświadczenia związane z "rozważaniem strukturalizacji"
informacji, co musiałoby również oznaczać strukturalizację informacji
każdej projektowanej jednostki redakcyjnej (artykuły, ustępy, punkty
projektowanych przepisów). W trakcie prac nad rozporządzeniem do ustawy
o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych w
pewnym momencie RCL podobno sprzeciwiło się stosowania struktur danych,
co - jak uważam - cofnęło nas na drodze rozwoju nowoczesnej administracji:

http://prawo.vagla.pl/node/8855 - tu również linki na końcu tekstu,
które prowadzą do kolejnych odsłon tego procesu.

Stanęło na PDF-ach (a wcześniej na skandalu związanym z opublikowaniem w
Dzienniku Ustaw struktury danych przygotowanej przez podmiot prywatny).
To w znaczny sposób ogranicza możliwości, jakie daje nam dziś
współczesna technologia publikacji i przetwarzania informacji.

Ważne jest dla mnie również to, że obawiam się zamknięcia projektowanego
"serwisu", co miałoby polegać na konieczności "logowania się" do niego,
aby zapoznać się z udostępnionego w jego ramach zasobu informacji. Tego
typu pomysł w moim odczuciu nie zasługuje na akceptację.

-- 
_______________________________________________________
 Piotr 'VaGla' Waglowski     vagla [at] vagla [dot] pl
 VaGla.pl Prawo i Internet   http://www.vagla.pl
 Internet Society Poland     http://www.isoc.org.pl



Więcej informacji o liście dyskusyjnej Rejestr