[Rejestr] [Fwd: Re: Jest propozycja rzadu]
Grażyna Kopińska
gkopinska w batory.org.pl
Pon, 1 Mar 2010, 11:40:08 MET
W związku z wyrażona poniżej opinią:
Witam
W odpowiedzi na pytanie "czy tego rodzaju proces powinien obejmować
tylko inicjatywy rządowe czy parlamentarne?" pozwalam sobie na
przypomnienie, że inicjatywy rządowe musimy konsultować na obu etapach
procedowania, zarówno podczas przygotowań rządowych jak i
parlamentarnych. Do tego drugiego jeszcze nikt nas nie zaprosił.
pozdrawiam
Rafał
- pragnę poinformować, że jedyne "konsultacje" jakim podlegają
projekty rządowe na poziomie parlamentarnym to - wysłuchania publiczne.
Organizuje się je na podstawie zapisów tzw. ustawy lobbingowej i mają co
najmniej 3 wady:
1. Organizowane są po wpłynięciu projektu ustawy do Sejmu, a więc już po
zakończeniu prac rządowych. Na tym etapie rząd broni projektu jak
niepodległości i są bardzo małe szanse na zmiany.
2. Zarządzić wysłuchanie może wyłącznie właściwa Komisja sejmowa na
wniosek jej członka. Czyli jak większość sejmowa nie ma ochoty na
wysłuchanie, to go nie będzie.
3. Przedstawiciele sejmu nie mają obowiązku jakiegokolwiek odniesienia
się do zgłoszonych podczas wysłuchania postulatów.
Grażyna Kopińska
----- Original Message -----
*From:* Maciej Szmit <mailto:maciej.szmit w gmail.com>
*To:* Jozef Halbersztadt <mailto:jothal w o2.pl>
*Cc:* rejestr w isoc.org.pl <mailto:rejestr w isoc.org.pl>
*Sent:* Saturday, February 27, 2010 3:15 PM
*Subject:* Re: [Rejestr] Jest propozycja rzadu
Witam!
W dniu 27 lutego 2010 13:11 użytkownik Jozef Halbersztadt
<jothal w o2.pl <mailto:jothal w o2.pl>> napisał:
Witam,
Rozumiem, że dzięki prośbie min. Boniego mamy jeszcze trochę czasu.
Parę słów odnośnie pkt.1 i 2. Z deklaracja składanych przez
ministra i jego współpracowników zarówno w trakcie spotkań
związanych z RSiUN jak i przy okazji spotkania z Antykorupcyjną
Grupą Roboczą Fundacji Batorego
http://www.batory.org.pl/doc/Notatka_ze_spotkania_w_KPRM_20091103.pdf
wynika, że w KPRM istnieje pełna świadomość złej jakości
materiałów wyjściowych na podstawie, których powstają projekty
ustaw. Rozumiem też że prowadzone są prace mające prowadzić do
poprawy tej sytuacji i będziemy mogli się w te prace włączyć.
Cóż można powiedzieć, poza tym, że argumenty "ponieważ poszczególne
ministerstwa są przyzwyczajone" ewentualnie "na poziomie idei nie ma
rozbieżności pomiędzy postulatami a (...) sposobem myślenia o
pożądanym kierunku" brzmią albo humorystycznie albo.... no
pozostańmy przy tym, że humorystycznie.
Jednakże w chwili obecnej nasze uwagi mają dotyczyć Systemu
informacji zaproponowanego przez RCL.
No tak, tyle, że problem w tym, że zawsze w obecnym trybie prac,
uwagi będą mogły dotyczyć poszczególnych projektów, a - jak mówi
klasyk, wampir jest pogrzebany - nie w poszczególnych projektach ale
samym systemie. Rozumiem, że nie dyskutujemy o tym, czy głównym
zadaniem rządu powinna być działalność legislacyjna (co zdaje się
ktoś już na tej liście proponował, a co mnie osobiście wydaje się
niebezpiecznym mieszaniem zadań legislatury i egzekutywy) ale wydaje
mi się, że przy okazji tego projektu można by wspomnieć o ogólnych
uwagach do całego procesu opracowywania projektów aktów prawnych w
ramach przysługującej rządowi inicjatywy ustawodawczej (takie
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam) bo jak i gdzie o tym
wspomnieć inaczej? Poza tym informatyzowanie rozwiązania, co do
którego ma się poważne zastrzeżenia jest bardzo złą praktyką.
Najpierw się naprawia proces a potem go technicyzuje, bo
technicyzacja (a więc operacja prowadząca przecież do zwiększenia
wydajności i skuteczności) bałaganu da w efekcie bałagan większy i
bardziej denerwujący, nie mówiąc już o tym że jakieś pieniadze (i to
znając tryb działani administracji państwowej - niemałe) pójdą na
zbudowanie czegoś, co za chwilę trzeba będzie poprawiać i naprawiać.
Ja mam propozycję związaną z pkt.2, choć znacznie dalej idącą.
Uważam, że należy wprowadzić "fiszki rejestracyjne". Chodzi o
to, że każdemu projektowi odpowiadałby strona na której
agregowane były najważniejsze informacje i na której byłyby
linki do dokumentów źródłowych.
To jest dobry pomysł, jakkolwiek ja w punkcie 2 pisałem o
umieszczeniu na platformie "ankiety" rozumianej jako
1. Możliwość szybkiego zaopinowania projektu ważna szczególnie w
sytuacji gdy z jakichś względów czas na wydanie opinii jest bardzo
krótki w stosunku do zasobów jakimi organizacja dysponuje
2. Narzędzie dla rządu dla szybkiego sporządzenia sprawozdania z
dotychczasowego przebiegu procesu konsultacji społecznych nad jakimś
projektem.
Swoją drogą, na marginesie możnaby się poważnie zastanowić czy tego
rodzaju proces powinien obejmować tylko inicjatywy rzadowe (czemu
niby NGO nie mogłyby się wypowiadać o projektach poselskich,
senackich, prezydenckich czy spolęcznych) i czy lepszym miejscem
działania "platformy" nie byłby w związku z tym parlament?
Pozdrawiam
MS
--
Grażyna Kopińska
Dyrektor Programu przeciw Korupcji
GKopinska w batory.org.pl
tel: ++48 22 536 02 58
fax: ++48 22 536 02 20
ul Sapieżyńska 10 a
00-215 Warszawa
Daj dzieciom równe szanse!
Przekaż 1% podatku za 2009 rok
na program Równe Szanse Fundacji Batorego
Nasz numer KRS: 0000 101194
Więcej: www.1procent.batory.org.pl
-------------- następna część ---------
Błędnie zakodowany tekst został usunięty...
Plik: Część załączonej wiadomości
Url: http://listy.icm.edu.pl/pipermail/rejestr/attachments/20100301/862fb85c/attachment.cc
Więcej informacji o liście dyskusyjnej Rejestr