[Rejestr] Jest propozycja rzadu

Maciej Szmit maciej.szmit w gmail.com
Sob, 27 Lut 2010, 10:52:35 MET

Witam!

Przepraszam za pospieszny i bałaganiarski styl (nawał prac) ale myślę
sobie że jest kilka kwestii, które jeszcze warto by poruszyć:

1.Byłby idealne gdyby udało się przy okazji wymusić poprawę fatalnych
"opinii dotyczących skutków oceny" (może "z uzasadnieniem
merytorycznym") - pamiętamy historię projektu RSiUNowego - najpierw
koszty miały być małe potem 5 milionów i za żadnym razem nie szło za tym
nic (tak sobie naiwnie myślę, że przy dość dużej administracji
państwowej nie jest czymś specjalnie trudnym zebranie danych i
opracowanie choćby najprostszych danych liczbowych,  modeli
statystycznych czy ekonometrycznych czy odwołań/cytatów do
"implementowanych" aktów prawa międzynarodowego ). Dałoby to
przynajmniej jakieś dane do ewentualnych propozycji alternatywnych bez
przegrzebywania się przez roczniki i statystyki (w końcu nie każde NGO
ma etatowych statystyków, ekonometryków i prawników) albo pomogło
zrozumieć i zaakceptować argumentację rządu.

2. Niegłupie byłby też jak mi się wydaje umieszczenie na takiej
platformie (wiem, że o nie platforma do glosowania ale) oprócz
zwerbalizowanych opinii również "ankiety", miejsca  na opinie
"dyskretne" (tj "skwantowane konkluzje", listy wyboru: "przyjąć bez
zmian", "przyjąć po zmianach", "odrzucić") w rozbiciu na "stronę
społeczną" i "sronę rzadową", dawałoby to szybko jakiś obraz bez
przedzierania się przez liczne papiery (znowu jak pamiętamy w BIPie
MinFina przy okazji RSiuNa nie zamieszczono wszystkich opinii, bo nie
było miejsca/sensu (?)). Wiadomo, że jeśli na przykład przeciwko
jakiemuś projektowi wypowiedziało się 300 organizacji społecznych a za -
dwie i na dodatek zastrzeżenia zgłaszają trzy urzędy centralne i dwa
ministerstwa to należy się nad takim projektem zastanowić. Pomogłoby to
też w przypadku gdy organizacja uznaje czas konsultacji za zbyt krótki
na przygotowanie poważnego i wypracowanego stanowiska: jesteśmy przeciw,
jeśli chcecie wiedzieć dlaczego i co proponujemy w zamian to
potrzebujemy trochę więcej niż dwa dni (znowu wiemy o co chodzi, nie
będę po raz trzeci odwoływał się do doświadczeń "ustawy RSiUNowej").

3. Na marginesie: platforma powinna zapewniać mechanizm
uwierzytelnionych znaczników czasowych dla odnotowywania
"niepodrabialnego" czasu wpłynięcia na nią danego dokumentu (nie będę po
raz czwarty odwoływał się do doświadczeń "ustawy RSiUNowej").

4. Powstaje też pytanie jak powinna wyglądać lista uprawnionych do
pisania na platformę od strony społecznej. Czy powinno to być tak, ze
rząd sobie dobiera każdorazowo partnerów do rozmów ;) czy tak, że mamy
listę "poważnych NGO" (najlepiej tych, które dofinansowywane są z
projektów rozdzielanych przez administrację podległą rządowi ;)) czy
może tak, że może zgłaszać uwagi każda grupa trzech pełnoletnich
spamerów z wyższym wykształceniem.

No i właśnie dlatego najpierw powinno się przedyskutować założenia do
projektu a potem robić projekt a nie odwrotnie. W zasadzie jak widać na
tym przykładzie system jest niezdrowy, o czym już pisałem: rząd
proponuje jakiś projekt w terminie "na wczoraj" a analiza potrzeb i
ustalenie oczekiwanego stanu docelowego są przeprowadzane w ramach
konsultacji. To trochę tak, jakby architekt przyjeżdżał do klienta z
gotowym projektem np latarni morskiej i w trybie konsultacji z całą
rodziną dowiadywał się, ze w zasadzie to chodzi o kurnik. Oczywiście
nawet ze względów czysto psychologicznych nie powinno się tak pracować
(twórca jest przywiązanydo swojej koncepcji i zaczyna jej "bronić") nie
mówiąc już o kwestiach spójności tak potraktowanych projektów (wychodzi
potem z tego kurnik z miejscem na potężne lampy i lustra). W każdym
razie bardzo istotne jest owo miejsce na projekty założeń, o którym już
jest w liście.

MS