[Rejestr] Dzisiejsze spotkanie

Agata Waclawik-Wejman agata.waclawik-wejman w inpris.pl
Wto, 16 Lut 2010, 10:43:43 MET


Witam, 

 

Niestety nie mam możliwości spotkać się dzisiaj (wracam do Warszawy na
początku marca). Chcialam jednak wyjasnic, w których zakresach widzimy swoje
zaangażowanie oraz przedstawic kilka pomysłów. 

 

W INPRIS chodzi nam o reformy regulacji i procesu legislacyjnego. Interesuja
nas również prawne aspekty funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego, a
przede wszystkim możliwości, jakie Internet stwarza dla poprawy
transparencji rządu i partycypacji społecznej. 

 

Co do pojawiających się na forum propozycji, mysle ze pomysl internetowej
bazy projektow prawodawczych/etapow powstawania projektow itd. (i to nie
tylko w zakresie Spoleczenstwa informatycznego, tylko w ogole) jest bardzo
wartościowy i warto go wyegzekwowac od rzadu. W czasie prac eksperckich
mialam okazje porównać strony internetowe roznych rządów europejskich i
amerykańskiego - i zwykle jest tak ze w Internecie to lider panstwa (czy to
premier/kanclerz, czy prezydent), skupiaja całość procesu regulacyjnego i
informuja obywateli o jego przebiegu.

 

Pozwalam sobie przy tej okazji przesłać wyciag z materialu przekazanego w
styczniu premierowi Tuskowi i ministrowi Boniemu, dotyczy on usprawnienia
organizacji procesu legislacyjnego w Polsce poprzez centralizacje funkcji
prawotwórczej w rzadzie. W mojej ocenie tylko dobra organizacja i
konsolidacja funkcji prawotwórczej w rzadzie może doprowadzic do
urzeczywistnienia prawidłowo funkcjonujących konsultacji społecznych -
dopóki to nie nastapi, dopoty dzialania regulacyjne będą mialy charakter ad
hoc i będą się cechowaly przypadkowoscia:

 

-------------

Propozycja utworzenia Urzędu Naczelnego Legislatora przy Prezesie Rady
Ministrów. Większość ustaw i rozporządzeń projektowanych jest przez rząd.
Pomimo podejmowanych cząstkowych prób reform procesu prawodawczego na
poziomie rządu, proces projektowania aktów normatywnych pozostaje
sfragmentaryzowany. Brakuje w ramach struktur rządowych instytucji o funkcji
"głównego prawnika" Prezesa Rady Ministrów, który, wraz ze swoim zespołem,
odpowiedzialny byłby za całość prac legislacyjnych nad rządowymi projektami
aktów normatywnych - w szczególności za jakość projektów, za sprawność i
spójność przebiegu tych prac.

Proponuję utworzenie Urzędu Naczelnego Legislatora podlegającego
bezpośrednio Prezesowi Rady Ministrów. Naczelny Legislator odpowiadałby za
jakość prac legislacyjnych bezpośrednio wobec Prezesa Rady Ministrów.
Stanowisko takie powinna objąć osoba o wysokich kwalifikacjach,
doświadczeniu i autorytecie prawniczym. Zadaniem Naczelnego Legislatora
byłoby sprawowanie pieczy nad prawidłowością procesu projektowania oraz
spójnością rządowych aktów prawnych. Ze względu na rangę urzędu,
wprowadzenie instytucji Naczelnego Legislatora powinien mieć rangę
postanowienia Konstytucyjnego.

Naczelny Legislator powinien między innymi sprawować pieczę nad prawidłową i
terminową implementacją prawa europejskiego, jak również włącznie z objęciem
pieczy nad projektowaniem aktów prawnych na poziomie Unii Europejskiej tak,
aby wzmocnić udział Polski w procesie stanowienia prawa Unii Europejskiej. Z
mojego ponad pięcioletniego doświadczenia jako w roli eksperta Komisji
Europejskiej biorącego udział w projektach legislacyjnych z zakresu Rynku
Wewnętrznego (w szczególności, z zakresu Usług Finansowych) wynika, że
koordynacja udziału polskich przedstawicieli w pracach legislacyjnych na
poziomie Unii Europejskiej wymaga istotnego wzmocnienia, aby skutecznie móc
realizować założenia polskiej polityki na poziomie Unii Europejskiej.

W obrębie Urzędu Naczelnego Legislatora powinna znaleźć się też nowe
scentralizowane funkcje monitorowania spójności i zgodności projektowanych
regulacji z założeniami polityki rządu oraz międzyresortowej koordynacji
oceny skutków regulacji dokonywanej na etapie projektowania oraz dokonującej
przeglądu oraz oceny obowiązujących aktów prawnych pod kątem potrzeby
ewentualnych zmian ustawodawczych (np. w celu redukcji obciążeń
administracyjnych dla przedsiębiorców).

Podpis Naczelnego Legislatora dawałby Premierowi gwarancję co do jakości
aktu prawnego przedkładanego przez rząd Sejmowi do dalszych prac
legislacyjnych. Naczelny Legislator powinien posiadać pewien zakres
niezależności wobec rządu. Nie powinien on być członkiem Rady Ministrów i
ponosić odpowiedzialności politycznej; powinien być mianowany na określony
czas, np. na 4-letnią kadencję.

W celu realizacji powyższych zadań, istotne wydaje się utworzenie urzędu
Naczelnego Legislatora poprzez scalenie funkcjonalne oraz instytucjonalne
następujących ośrodków tworzenia prawa, które rozmieszone są w różnych
miejscach wewnątrz i obok struktur rządowych. W szczególności chodzi o
centralizacje następujących ciał i jednostek:

- Rada Legislacyjna

- Rządowe Centrum Legislacyjne

- Departament Reform Regulacji - w zakresie know-how w zakresie Oceny
Skutków Regulacji (aktualnie w Ministerstwie Gospodarki)

- Struktury odpowiedzialne z proces legislacyjny i prace Komisji
Kodyfikacyjnej (Departament Legislacyjno-Prawny w Ministerstwie
Sprawiedliwości)

- Departament Prawa Europejskiego (aktualnie w UKIE)

- Stałe Przedstawicielstwo Rządu RP w Brukseli (obecnie prace nad
poszczególnymi działami prawa europejskiego koordynowane są w
zdecentralizowany sposób przez poszczególne resorty)

Powstanie centralnej instytucji mającej realną pieczę nad całokształtem prac
regulacyjnych Rządu, istotne wpłynęłoby na jakość polskiego prawa i
wzmocniłoby obecność Polski na arenie legislacyjnej Unii Europejskiej.
Podobne instytucje powstają w państwach o rozwiniętej kulturze regulacyjnej:
w USA, Niemczech czy Wielkiej Brytanii. Utworzenie Urzędu Naczelnego
Legislatora, odpowiedzialnego za proces prawodawczy z ramienia rządu,
służyłoby również monitorowaniu przez ten urząd procesu tworzenia regulacji
w obrębie rządu i inspirowania reform i usprawnień tego procesu.

----------

Gdyby któraś z powyższych kwestii spotkala się z Panstwa zainteresowaniem,
jestem do dyspozycji od początku marca.

 

Pozdrawiam, 

 

Agata Waclawik-Wejman

Prezes

Instytut Prawa i Spoleczenstwa

ul. Szpitalna 5/5

00-031 Warszawa

www.inpris.pl

 

inpris logo pol ekran male

 

-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/rejestr/attachments/20100216/37572813/attachment.html 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 3194 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/rejestr/attachments/20100216/37572813/attachment.jpe 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej Rejestr