[Rejestr] podsumowanie spotkania

Katarzyna Szymielewicz katarzyna.szymielewicz w panoptykon.org
o, 3 Lut 2010, 20:21:45 MET

Witam ponownie,

zgodnie z wcze艣niejsz膮 zapowiedzi膮, przesy艂am pierwsz膮 propozycj臋
"uszczeg贸艂owienia" naszych postulat贸w oraz par臋 akapit贸w "og贸lnego
wprowadzenia". Dokument w za艂膮czeniu, a zawarto艣膰 (dla czytaj膮cych z
telefon贸w i innych narz臋dzi) dodatkowo przeklejona poni偶ej. Nie formu艂owa艂am
tylko postulatu nr 3 (poza dopiskiem o koordynacji prac rz膮du), bo jak
rozumiem konkretn膮 wizj臋 tego ma ju偶 Jarek Lipszyc.

Je艣li, id膮c za g艂osem pani Agaty, mieliby艣my formu艂owa膰 to w postaci
klasycznego listu, wtedy zapewne rzecz wymaga dalszej obr贸bki redakcyjnej.
Ale mo偶e b臋dzie to ju偶 pewien grunt pod dalsze prace.

Pozdrawiam i licz臋 na komentarze,
Katarzyna

*NASZE STANOWISKO  - WPROWADZENIE*

Na wst臋pie chcemy zapewni膰, 偶e nie sprzeciwiamy si臋 pr贸bom walki z
zagro偶eniami, jaki pojawiaj膮 si臋 we wsp贸艂czesnym spo艂ecze艅stwie, w tym z
nowymi formami przest臋pczo艣ci internetowej, takiej jak e-hazard czy
udost臋pnianie tre艣ci pedofilskich.

Jednak偶e, nie zgadzamy si臋 na realizowanie powy偶szych cel贸w metodami,
kt贸rych koszty spo艂eczne i ekonomiczne zdecydowanie przewy偶szaj膮 mo偶liwe do
osi膮gni臋cia korzy艣ci.  W szczeg贸lno艣ci, nie mo偶emy akceptowa膰 wprowadzania
rozwi膮za艅, kt贸re pozostaj膮 w sprzeczno艣ci z podstawowymi zasadami pa艅stwa
prawnego.

Sygnalizowany tu problem zdecydowanie wykracza poza kontrowersje, jakie
wzbudzi艂a propozycja wprowadzenia Rejestru Stron i Us艂ug Niedozwolonych. W
ci膮gu kilku ostatnich miesi臋cy pojawi艂o si臋 wiele propozycji zmian prawa,
kt贸re budz膮 w膮tpliwo艣ci z punktu widzenia ochrony praw podstawowych. S膮 to,
m.in. propozycje zwi臋kszenia uprawnie艅 s艂u偶b w zakresie dost臋pu do danych na
temat po艂膮cze艅 telekomunikacyjnych oraz zdalnego przeszukiwania komputer贸w
czy  poszerzenie zakresu obowi膮zkowej retencji danych telekomunikacyjnych.

Ponadto, z  niepokojem obserwujemy, jak bardzo istotne zmiany prawne,
dotykaj膮ce kwestii fundamentalnych dla funkcjonowania demokracji, s膮
proponowane lub wprowadzane w spos贸b rozproszony, niejako 鈥瀙rzy okazji鈥
innych nowelizacji , bez odpowiednich analiz i konsultacji spo艂ecznych.

Wreszcie, w debacie publicznej 鈥 szczeg贸lnie w odniesieniu do Internetu 鈥
coraz cz臋艣ciej pojawia si臋 retoryka strachu,  wykorzystywana jako
uzasadnienie dla przyjmowania 鈥瀗adzwyczajnych 艣rodk贸w鈥 nieproporcjonalnie
ograniczaj膮cych prawa i wolno艣ci obywateli.

Uwa偶amy zatem, 偶e nale偶y zamrozi膰 bie偶膮ce inicjatywy w obszarze nowych
technologii, w szczeg贸lno艣ci zasad korzystania z Internetu, oraz g艂臋boko
zastanowi膰 si臋 nad tym, jak ten obszar regulowa膰, aby chroni膮c spo艂ecze艅stwo
przed realnymi zagro偶eniami nie tratowa膰 jednocze艣nie warto艣ci, na jakich
budujemy demokratyczne pa艅stwo prawa.

Zdajamy sonie spraw臋 z trudno艣ci oraz rozmiaru wyzwa艅, z jakimi w tym
obszarze musi si臋 mierzy膰 rz膮d. Dlatego te偶 deklarujemy, jako
przedstawiciele spo艂ecze艅stwa obywatelskiego oraz eksperci z r贸偶nych
dziedzin wiedzy,  gotowo艣膰 do podj臋cia dialogu i d艂ugofalowej wsp贸艂pracy w
celu wypracowania jak najlepszych rozwi膮za艅.

*POSTULATY: *

*1.    **Rezygnacja z projektu nowelizacji ustawy Prawo Telekomunikacyjne w
zakresie, w jakim wprowadza ona instytucj臋 Rejestru Stron i Us艂ug
Niedozwolonych *

Zdaniem ni偶ej podpisanych organizacji, proponowany mechanizm filtrowania
tre艣ci w Internecie oraz blokowania stron i us艂ug nie powinien by膰
wprowadzony z nast臋puj膮cych powod贸w:

- m贸g艂by prowadzi膰 do naruszenia  praw i wolno艣ci zapisanych w Konstytucji
RP, w szczeg贸lno艣ci: wolno艣ci s艂owa, prawa dost臋pu do informacji, prawa do
s膮du, tajemnicy korespondencji  oraz  wolno艣ci prowadzenia dzia艂alno艣ci
gospodarczej;

- z przyczyn technicznych, zrealizowanie cel贸w dla jakich zosta艂 powo艂any
(t.j. skuteczne zablokowanie dost臋pu do niedozwolonych tre艣ci) nie by艂oby
mo偶liwe;

-  koszty spo艂eczne i ekonomiczne zdecydowanie przewy偶sza艂yby mo偶liwe do
uzyskania korzy艣ci, ponadto stwarzaj膮c  ryzyko odwr贸cenia uwagi od
faktycznych problem贸w i zagro偶e艅, 偶 kt贸rymi pr贸bujemy walczy膰, a kt贸rym ten
mechanizm z pewno艣ci膮 nie zaradzi (pedofilia, e-hazard).

*2.    **Stworzenie dobrze funkcjonuj膮cego mechanizmu Oceny Skutk贸w
Regulacji *

* *

W toku prac nad projektem ustawy wprowadzaj膮cej Rejestr Stron i Us艂ug
Niedozwolonych wysz艂y na jaw ra偶膮ce nieprawid艂owo艣ci w zakresie rzetelnego
przeprowadzenia oceny skutk贸w regulacji.  Sam problem braku dobrze
funkcjonuj膮cego mechanizmu w tym zakresie jest, oczywi艣cie, szerszy i wymaga
systemowych rozwi膮za艅.

Reforma istniej膮cych mechanizm贸w prawnych w tym zakresie powinna zmierza膰 do
zapewnienia:

路         realnego udzia艂u czynnika spo艂ecznego w formie rzetelnie
przeprowadzanych konsultacji spo艂ecznych ju偶 na etapie formu艂owania za艂o偶e艅
projekt贸w ustaw (oraz na wszystkich kolejnych etapach prac legislacyjnych)

路          eksperck膮 analiz臋 koszt贸w i korzy艣ci (zar贸wno ekonomicznych jak
spo艂ecznych)  proponowanych rozwi膮za艅 prawnych,

路         uzyskanie informacji na temat tego, jakie stanowiska zg艂aszane w
toku konsultacji i analizy eksperckiej zosta艂y uwzgl臋dnione, a jakie
odrzucone, oraz wyja艣nienia powod贸w.

Kompleksowa analiza problem贸w w tym obszarze i propozycje rozwi膮za艅 zosta艂y
przekazane na r臋ce Pana Premiera w li艣cie organizacji pozarz膮dowych z dnia
31 sierpnia 2009r. Postulujemy zatem powr贸t do tej dyskusji.

*AD 3*  moja propozycja 鈥瀌opisku鈥 nt. koordynowania prac rz膮du, je艣li
p贸jdziemy w kierunku, kt贸ry sugerowa艂a p. Agata (w zasadzie powt贸rzenie
mojego postulatu z niedzieli):

Wobec rozproszenia inicjatyw ustawodawczych wp艂ywaj膮cych na prawa i wolno艣ci
obywateli w sferze nowych technologii, niezb臋dne jest zwi臋kszenie
koordynacji w ramach prac ministerialnych oraz zwi臋kszenie transparentno艣ci
tych prac z punktu wiedzenia obywateli.  Jednym z pomys艂贸w mog艂oby by膰
powo艂anie pe艂nomocnika rz膮du ds. zagro偶e艅 nowych technologii dla praw i
wolno艣ci jednostki, kt贸ry kontrolowa艂by prace poszczeg贸lnych ministerstw pod
tym k膮tem, a tak偶e prowadzi艂by dialog z przedstawicielami spo艂ecze艅stwa
obywatelskiego.

W dniu 3 lutego 2010 16:10 u偶ytkownik Agata Waclawik-Wejman <
agata.waclawik-wejman w inpris.pl> napisa艂:

>  Szanowni Panstwo:
>

> Dziekuje bardzo za notatke ze spotkania wczorajszego oraz ze spotkania z
> min. Bonim, obie bardzo pomocne. Przekazuje uwagi INPRIS, proszac o
> wyrozumia艂o艣膰 z powodu nieobecno艣ci przedstawiciela INPRIS na wczorajszym
> spotkaniu:
>

> 1.       POSTULATY
>
> *1)      **Postulaty 1 i 2: *Proponujemy uzupe艂nienie o nast臋puj膮c膮
> kwesti臋:* *
>
> Prawidlowo przeprowadzone konsultacje spo艂eczne sa ogromnie wazne i zgadzam
> si臋 z postulatami w tym zakresie, tyle ze konsultacje to tylko element
> [...]

Katarzyna Szymielewicz
FUNDACJA PANOPTYKON
ul. Kr贸lewska 2
00-065 Warszawa
www.panoptykon.org

tel. (0) 692 404 096
email: katarzyna.szymielewicz w panoptykon.org