[KINO.LAB] 11-17.06: Dubel - Agnes Varda - Karnarki na krótko - Kinoterapia

KINO.LAB snieg w csw.art.pl
Pią, 11 Cze 2010, 06:15:30 EDT


DUBEL/ Double Take, reż. Johan Grimonprez
11-17 czerwca

KINOTERAPIA: Świetlik/ Junebug, reż. Phil Morrison
po seansie: dyskusja + warsztaty kinoterapeutyczne
12 czerwca, sobota, od godz. 14.00

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: Agnes Varda
12 czerwca, sobota, godz. 18.00: Jedna śpiewa, druga nie
13 czerwca, niedziela, godz. 17.00: Cleo od 5 do 7
15 czerwca, wtorek, godz. 18.00: Bez dachu i praw

EKRAN OTWARTY
otwarte forum filmów niezależnych
14 czerwca, poniedziałek, godz. 20.30

KANARKI NA KRÓTKO
najnowsze filmy krótkometrażowe z Wysp Kanaryjskich
17 czerwca, czwartek, godz. 19.00

--------------------------------------------------------------------------------

KINO.LAB 
CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
tel. (22) 628 12 71-73 w.160, e-mail: prokino w csw.art.pl

Szczegółowy program projekcji, ceny biletów: www.kinolab.art.pl 

--------------------------------------------------------------------------------


DUBEL/ Double Take, reż. Johan Grimonprez  ||  11-17 czerwca, szczegółowy program: http://www.kinolab.art.pl 

Film oparty jest na opowiadaniu Thomasa McCarthy'ego o Alfredzie Hitchcocku i jego sobowtórze. Centralnym wątkiem filmu są "Ptaki" jako modelowe dzieło suspensu oraz metafora swoich czasów - zimnowojennej paranoi oraz buntu zdominowanej przez człowieka natury. Dzieło Grimonpreza wpisuje się w długą tradycję analizy motywu podwójności, sięgającą od Dostojewskiego, przez Nabokova, aż po Kurosawę.

Johan Grimonprez to artysta współpracujący z tak znaczącymi galeriami jak Tate Modern w Londynie. W 2005 roku przygotowywał projekt "Looking for Alfred". Zafascynowany postacią Alfreda Hitchcocka poszukiwał jego sobowtóra, który miał zagrać reżysera w nowej instalacji artysty. Odkrył wówczas, że najbardziej interesuje go sam proces multiplikacji, podwojenia rozumianego jako metafora współczesności. Po ukończeniu swojego projektu rozpoczął pracę nad "Dublem", w którym ważne jest złożenie w jedną całość wielu rozmaitych wątków, połączonych przewrotną zasadą lustrzanego odbicia (Hitchcock i jego sobowtór, USA i ZSSR) oraz lata 60., szczytowy moment trwania zimnej wojny i Złotego Wieku amerykańskiej telewizji. 
Reżyser w zadziwiający sposób miesza ze sobą różne elementy kultury - reklamy, fragmenty dokumentów, reportaży i informacji telewizyjnych, ale także "Ptaków" Hitchcocka i scen nakręconych współcześnie. Stwarza w ten sposób zupełnie nową jakość stosując zasadę found footage, a więc kolażu, zlepiania, zszywania ze sobą fragmentów rozmaitych narracji. Stawia w ten sposób dość gorzką diagnozę dotyczącą kondycji świata opartego na zasadzie "kopiuj - wklej". 

--------------------------------------------------------------------------------

KINOTERAPIA: Świetlik/ Junebug, reż. Phil Morrison ||  po seansie: dyskusja + warsztaty kinoterapeutyczne
12 czerwca, sobota, od godz. 14.00  ||  więcej informacji: http://www.kinoterapia.pl 

Projekt Kinoterapia w marcu zainaugurował drugi cykl, którego motywem przewodnim są związki - znaczące relacje między ludźmi, przede wszystkim miłość.
Program każdego spotkania w ramach cyklu to pokaz filmu, dyskusja z psychologami i terapeutami, ludźmi filmu, wykładowcami SWPS, a także warsztaty rozwoju osobistego.
Celem całości projektu jest intymne spotkanie z filmem, traktowanym jako współczesny mit, w którym można odkryć aspekty własnego losu, zobaczyć podobieństwa z doświadczeniami innych ludzi, zmierzyć się z własnymi stereotypami. "Seanse bez popcornu" mają na celu głębszą refleksję nad kinem w opozycji do pospiesznego i pobieżnego kontaktu z filmem. Dyskusje w interdyscyplinarnym gronie pozwolą na łączenie refleksji kulturoznawczej, filmoznawczej z podejściem psychologicznym, natomiast warsztaty umożliwią zrównoważenie intelektualnej interpretacji opowieści filmowej z emocjonalnym jej przeżywaniem.

Świetliki
Madeline (Embeth Davidt), właścicielka galerii sztuki, wybiera się z Chicago do Północnej Karoliny, gdzie ma podpisać kontrakt z tamtejszym malarzem. Wyjazd ma być także pretekstem do odwiedzin w domu rodzinnym jej nowego męża George'a (Alessandro Nivola). Staje się to okazja do poznania członków jego rodziny: uszczypliwej matki Peg (Celia Weston), małomównego ojca Eugene'a (Scott Wilson), zbuntowanego brata Johnny'ego (Benjamin McKenzie) oraz jego ciężarnej, bardzo dziecinnej żony Ashley (Amy Adams).

--------------------------------------------------------------------------------

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: Agnes Varda
Czerwcowe Francuskie Rendez-Vous poświęcone zostało postaci Agnes Vardy - ikony francuskiej Nowej Fali i francuskiego ruchu feministycznego, której wczesne filmy - takie jak "Cleo od 5 do 7" - stanowią filar nowofalowej estetyki.W ostatnich latach Agnes Varda tworzy niemal wyłącznie dokumenty i zadziwiające instalacje, balansujące na granicy kina dokumentalnego właśnie i stricte plastycznego konceptu. Pokazywane podczas festiwalu w Wenecji w 2008 roku "Plaże Agnes" wyrastają z jej fascynacji zapisywana rzeczywistości. Artystka nieustannie dzieli swoje zainteresowania twórcze pomiędzy film i fotografię.

12 czerwca, sobota, godz. 18.00: Jedna śpiewa, druga nie/ Une chante, l'autre pas, Francja/ Belgia 1976
Stylizowany na dokument film opowiada historię dwóch młodych kobiet: Pomme i Suzanne. Pomme pomaga Suzanne znaleźć pieniądze na usunięcie kolejnej ciąży. Z kolei Pomme, po nieudanych próbach zrobienia kariery artystycznej, wyjeżdża do Iranu z narzeczonym Dariuszem, jednak rozczarowana postawą mężczyzny wkrótce wraca do Francji. Pierwszą osobą, jaką odwiedza jest Suzanne. Stopniowo nawiązuje nowe kontakty i wyrusza w trasę z nowym zespołem.
Film - portretując obie kobiety i ich środowisko - nakreśla także atmosferę ruchu feministycznego we Francji późnych lat 60. i 70.

13 czerwca, niedziela, godz. 17.00: Cleo od 5 do 7/ Cleo de 5 a 7, Francja/ Włochy 1962
Cleo, młoda piosenkarka u szczytu życiowego powodzenia, nagle dowiaduje się że może być chora na raka. Wyniki badań mają być znane w ciągu dwóch godzin. Film ukazuje dwie godziny, w trakcie których Cleo dokonuje przewartościowania swojego dotychczasowego życia.

15 czerwca, wtorek, godz. 18.00: Bez dachu i praw/ Sans toit ni loi, Francja/ Wlk. Brytania 1985
Film obrazuje ostatnie dni bezdomnej młodej dziewczyny, która w samotnej wędrówce bezdrożami Francji widziała istotę swojego buntu przeciw normom społecznym i ekspresję swojej wolności i niezależności. Scenariusz filmu prawie w całości został oparty na faktach, a pierwowzorem bohaterki była bezdomna Setine, pochodząca z Algierii. W roli głównej wystąpiła wschodząca wówczas gwiazda młodego francuskiego pokolenia - Sandrine Bonnaire, która za tę rolę została nagrodzona Cesarem w 1986 roku. 
Z kolei Agnes Varda jako reżyserka była nagradzana m.in. na festiwalu w Wenecji w 1985, gdzie przyznano jej nagrodę krytyków FIPRESCI oraz Złotego Lwa.

--------------------------------------------------------------------------------

EKRAN OTWARTY
14 czerwca, poniedziałek, godz. 20.30 

Projekcje Ekranu Otwartego są efektem obserwacji sytuacji na polskiej scenie filmu niezależnego: wielu twórców pozostaje znanych jedynie niewielkiemu gronu znajomych, ponieważ nie istnieje forum na którym mogliby prezentować swoje dokonania dopóki nie zostaną odkryci np. przez jury festiwalowe.
Ekran Otwarty daje możliwość prezentacji filmu na dużym ekranie i stanowi świetną okazję konfrontacji swojej pracy z widzami, nawiązania nowych kontaktów, wymiany poglądów i dyskusji. Z kolei dla profesjonalistów Ekran jest okazją do odkrycia nieznanych jeszcze zdolnych i ciekawych twórców.
Jeśli zrobiłeś/zrobiłaś film i chcesz skonfrontować wyniki swojej pracy z opiniami widzów, zgłoś się do nas.

W czerwcu zaprezentujemy filmy Anety Kopacz. 
Program i opisy: http://www.kinolab.art.pl/film.php?id=3176 

--------------------------------------------------------------------------------


KANARKI NA KRÓTKO 
17 czerwca, czwartek, godz. 19.00

Zestaw najnowszych filmów krótkometrażowych z Wysp Kanaryjskich. Pełna lista filmów i opisy: http://www.kinolab.art.pl/film.php?id=3178 
Pokaz współorganizowany przez warszawski Instytut Cervantesa.
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100611/f89bfcb8/attachment-0001.html>
-------------- następna część ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 24371 bytes
Desc: nie znany
URL: <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100611/f89bfcb8/attachment-0004.jpe>
-------------- następna część ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 36997 bytes
Desc: nie znany
URL: <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100611/f89bfcb8/attachment-0005.jpe>
-------------- następna część ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 27684 bytes
Desc: nie znany
URL: <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100611/f89bfcb8/attachment-0006.jpe>
-------------- następna część ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 53065 bytes
Desc: nie znany
URL: <http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20100611/f89bfcb8/attachment-0007.jpe>


Więcej informacji o liście KINO.LAB