[KINO.LAB] STYCZEN: Lisandro Alonso - Luis Bunuel - Michael Haneke - William E. Jones -Claudia Llosa

KINO.LAB snieg w csw.art.pl
Wto, 29 Gru 2009, 14:32:57 CET


Najciekawszych przeżyć nie tylko filmowych w całym 2010 roku, życzą
ludzie KINO.LABu.

Emilia, Ulka, Michał

W 2010 roku zapraszamy do nas już od 2 stycznia!

--------------------------------------------------------------------------------


WOLNOŚĆ PO ARGENTYŃSKU: Lisandro Alonso 
3-10 stycznia: La Libertad, Liverpool, Los Muertos

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: Luis Bunuel
wtorki 5, 12, 19 i 26 stycznia
Mroczny obiekt pożądania, Piękność dnia

MORALNA PROWOKACJA: Michael Haneke
10-28 stycznia: Pianistka, Ukryte, Biała wstążka

OFENSYWA FRANCUSKIEJ ANIMACJI
14-17 stycznia, czwartek-niedziela
od klasyki do lat ostatnich

RETROSPEKTYWA Williama E. Jonesa
22-23 stycznia, piątek-sobota

MAGICZNY REALIZM: Claudia Llosa
29-31 stycznia, piątek-niedziela: Madeinusa, Gorzkie mleko

Ponadto:
Priscilla, królowa pustyni, reż. Stephen Elliott: 2 stycznia, godz. 18.00
FUTURE SHORTS Extra 06: 18 stycznia, poniedziałek, godz. 19.00
Ekran Otwarty, forum filmu niezależnego: 29 stycznia, piątek, godz. 19.00

--------------------------------------------------------------------------------


KINO.LAB 
CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
tel. (22) 628 12 71-73 w.160, e-mail: prokino w csw.art.pl

Szczegółowy program projekcji i opisy filmów: www.kinolab.art.pl

--------------------------------------------------------------------------------

WOLNOŚĆ PO ARGENTYŃSKU: Lisandro Alonso

Lisandro Alonso 
Objawienie ostatnich lat, radykalny minimalista, wyznawca naturalizmu poetyckiego, który stworzył osobisty, rozpoznawalny styl filmowy. Styl kontemplacyjny i hipnotyczny, zwany również "estetyką tropienia" lub "epiką samotności".
"La libertad" z 2001 roku to jego długometrażowy debiut, film niepoddający się żadnym trendom, nawet "nowego kina argentyńskiego", z którym reżyser jest kojarzony. Alonso pozostaje na uboczu - dosłownie i w przenośni, podobnie jak bohaterowie jego wszystkich filmów, na których wybiera ludzi żyjących w odosobnieniu, zgodnie z prawami natury. 

Między 3 a 10 stycznia pokażemy trzy jego filmy: "Liverpool", "La libertad" oraz "Los Muertos".
 
--------------------------------------------------------------------------------

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: Luis Bunuel
Mroczny przedmiot pożądania (wtorki 5 i 19 stycznia, godz. 19:00)
Piękność dnia (wtorki 12 i 26 stycznia, godz. 19:00)

Luis Bunuel
Był człowiekiem wszechstronnie wykształconym. Oprócz reżyserii, studiował również religioznawstwo, zoologię, historię i rolnictwo. Podczas studiów na uniwersytecie w Madrycie poznał Salvadora Dalego, z którym blisko się zaprzyjaźnił. W 1925 wyjechał do Paryża, gdzie rozpoczął naukę na słynnej Academie du Cinema.
W 1928 r., dzięki pomocy finansowej swojej matki, reżyser zrealizował wspólnie z Salvadorem Dalim swój pierwszy film - "Pies andaluzyjski", który był jednocześnie manifestem kina surrealistycznego. Film wywołał wielkie emocje w całym kraju i tym samym zrealizował cel, jaki postawili przed sobą jego twórcy - zaszokował. 
W 1946 r. po zakończeniu wojny domowej przeniósł się do Meksyku, gdzie mieszkał do końca życia. W 1950 r. zrealizował tam głośny film "Los Olvidados", który ponownie przyniósł mu międzynarodową popularność. W ciągu kilku kolejnych lat Bunuel realizował filmy tylko w Meksyku i zdobywał coraz większą sławę.
W 1961 r. został zaproszony do Hiszpanii, gdzie nakręcił "Viridianę" - obraz będący krytyką hiszpańskiego katolicyzmu i faszyzmu. Film wywołał w ojczyźnie artysty olbrzymi skandal, ale przyniósł mu również Złota Palmę na festiwalu filmowym w Cannes. Od "Viridiany" zaczyna się hiszpańsko-francuski okres twórczości reżysera. Wtedy to powstają jego głośne obrazy takie jak "Anioł zagłady", "Dyskretny urok burżuazji", "Mroczny przedmiot pożądania", "Piękność dnia".

--------------------------------------------------------------------------------

MORALNA PROWOKACJA: Michael Haneke

Między 10 a 28 stycznia zaprezentujemy trzy filmy z bogatego dorobku jednego z najbardziej kontrowersyjnych europejskich reżyserów: "Pianistkę" (2001), "Ukryte" (2005) oraz najnowszy - "Białą wstążkę" (2009).
Twórczość kinowa Michaela Haneke rozpoczęła się w 1989 roku filmem "Siódmy kontynent" z 1989 roku. Jest autorem scenariuszy do wszystkich swoich filmów. Rzadko opiera się na pomysłach innych artystów, ekranizacja książki Elfriede Jelinek "Pianistka" stanowi wyjątek.
Jego kolejne filmy były wielokrotnie nagradzane - m.in. Główną Nagrodą Jury na festiwalu w Cannes za film "Pianistka", nagrodą dla najlepszego reżysera oraz nagrodą FIPRESCI w Cannes w 2005 roku za film "Ukryte". 
Ze względu na tematykę, jaką podejmuje w swoich filmach krytycy określają go mianem "mistrza moralnej prowokacji". 
 
--------------------------------------------------------------------------------

OFENSYWA FRANCUSKIEJ ANIMACJI
14-17 stycznia, czwartek-niedziela

Sześć zestawów francuskich filmów animowanych, prezentowanych na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy i wielokrotnie nagradzanych na festiwalach na całym świecie.
Pierwszy blok "Krótko-długi/ Du cort au long" to spojrzenie na historię francuskiej animacji - zawiera wybór filmów stworzonych w latach 1944 -1990 (w tym "TSF jak leci?", którego jednym z reżyserów jest Sylvain Chomet - twórca "Tria z Belleville").
Pięć pozostałych to filmy powstałe w ciągu ostatnich kilku lat, a wśród nich znalazły się dzieła tak cenionych twórców jak Grégoire Sivan, Étienne Chaillou, Pierre-Luc Granjon, Geoffroy Barbel-Massin, Samantha Duris.

--------------------------------------------------------------------------------

RETROSPEKTYWA Williama E. Jonesa
22-23 stycznia, piątek-sobota

Jest autorem dwóch pełnometrażowych filmów eksperymentalnych: "Massillon" (1991) oraz "Finished" (1997), dokumentu o The Smiths "Is It Really So Strange?" (2004) oraz licznych krótkometrażowych wideo, a we wszystkich swoich filmach podejmuje tekamtykę gejowską. 
Jego prace pokazywano na 53. Biennale w Wenecji, w londyńskim Tate Modern, paryskim Cinématheque Française oraz Luwrze, amsterdamskim Stedelijk, rotterdamskim Witte de With Center for Contemporary Art, nowojorskim Whitney Museum of American Art oraz Museum of Modern Art.

Między  KINO.LABie pokażemy m.in. jedną z jego najbardziej cenionych prac "The Fall of Communism as Seen in Gay Pornography" (Upadek komunizmu oczami gejowskiej pornografii, 1998), która naświetla problem strategii amerykańskich wytwórni filmów pornograficznych, które we wczesnych latach 90. eksploatowały mężczyzn, często bezrobotnych, z Europy Środkowo-Wschodniej. 
Ponadto "Tearoom" (1962/2007), który stanowi przemontowaną oryginalną dokumentację śledztwa prowadzonego przez policję stanu Ohio w latach 60. Polegało ono na zarejestrowaniu kontaktów seksualnych mężczyzn w publicznej toalecie. Materiał został wykorzystany do aresztowana i skazania około 60 osób na podstawie ówczesnego prawa o sodomii. "Tearoom" został wybrany jako jedna z głównych prac wystawianych na weneckim Biennale w 2008

--------------------------------------------------------------------------------

MAGICZNY REALIZM: Claudia Llosa

Claudia Llosa studiowała w Limie medioznawstwo, a pod koniec lat 90. przeniosła się do Madrytu. W latach 1998-2001 studiowała filmoznawstwo na madryckiej uczelni filmowej Escuela TAI, gdzie zdobyła dyplom ze scenariusza. Pod koniec studiów rozpoczęła pracę nad scenariuszem do filmu "Madeinusa", który zdobył nagrodę w kategorii "Najlepszy scenariusz niepublikowany" na festiwalu filmowym w Hawanie w 2003, a sam film powstał w roku 2006. 

W KINO.LABie między 29-31 stycznia pokażemy dwa jej dotychczas zrealizowane filmy: "Madeinusa" (2006) oraz "Gorzkie mleko" (2009), w których fabuła oparta jest m.in. na lokalnych pieśniach, legendach i wierzeniach peruwiańskich Indian, a estatyka filmów czerpie z realizmu magicznego, do którego czołowych przedstawicieli w literaturze zaliczany jest jej wuj - Mario Vargas Llosa.
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20091229/c348a249/attachment-0001.html 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 58444 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20091229/c348a249/attachment-0006.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 46761 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20091229/c348a249/attachment-0007.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 10645 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20091229/c348a249/attachment-0008.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 15887 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20091229/c348a249/attachment-0009.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 43891 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20091229/c348a249/attachment-0010.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 64539 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20091229/c348a249/attachment-0011.jpe 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB