[KINO.LAB] 16-23 lipca: Obywatel Havel - Polski surrealizm filmowy - KINO.LATO - Lars von Trier - Jean Cocteau

KINO.LAB snieg w csw.art.pl
Czw, 16 Lip 2009, 15:32:15 CEST


OBYWATEL HAVEL
16 lipca, czwartek, godz. 18.00

POLSKI SURREALIZM FILMOWY
16-19 lipca, czwartek-niedziela
Ewa chce spać: 16 lipca, czwartek, godz. 20.30
Kalosze szczęścia: 17 lipca, piątek, godz. 18.00
Tysiąc talarów: 18 lipca, sobota, godz. 20.00
Walet pikowy: 19 lipca, niedziela, godz. 20.00
Upał: 19 lipca, niedziela, godz. 22.00 (seans na dziedzińcu CSW)
  
GORĄCE KINO.LATO na dziedzińcu Zamku Ujazdowskiego
17 lipca, piątek: NO MEANS NO - koncert (godz. 20.00)
18 lipca, sobota: Straszne skutki awarii telewizora, reż. Jaroslav Papoušek
19 lipca, niedziela: Upał, reż. Kazimierz Kutz
23 lipca, czwartek: Zawód reporter, reż. Michelangelo Antonioni
początek seansów w lipcu: godz. 22.00 (po zmroku)

LARS VON TRIER: między Królestwem a Antychrystem
Królestwo: 20 lipca, poniedziałek, godz. 18.00
Antychryst: 21 lipca, wtorek, godz. 21.00 
+ 22 lipca, środa, godz. 21.00
Idioci: 23 lipca, czwartek, godz. 19.00
              całość przeglądu filmów von Triera: do 28 lipca

JEAN COCTEAU w ramach Francuskiego Rendez-Vous
21 lipca, wtorek, godz. 19.00: Orfeusz

40 lat po Stonewall: OBYWATEL MILK
22 lipca, środa, godz. 18.00 (wstęp wolny)

--------------------------------------------------------------------------------

KINO.LAB 
CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
tel. (22) 628 12 71-73 w.160, e-mail: prokino w csw.art.pl
www.kinolab.art.pl

--------------------------------------------------------------------------------

OBYWATEL HAVEL, reż. Miroslav Janek, Pavel Koutecky, Czechy 2008, 119'
16 lipca, czwartek, godz. 18.00
Opowieść o człowieku orkiestrze i intymne spojrzenie na prezydenturę Vaclava Havla. Były prezydent Czech pokazany został w świetle reflektorów jako polityk, osoba publiczna, w jakimś sensie gwiazda, a także zwyczajny człowiek, który przekształca swój kraj i uczy ludzi rozumieć demokrację. Dokument pokazuje zmiany jakie zaszły w Czechosłowacji i w Czechach na przestrzeni 13 lat.
W tym czasie Havel spotyka na swojej drodze takie osobowości jak Bill Clinton, Jacques Chirac, Madeleine Albright, Mick Jagger. 

--------------------------------------------------------------------------------

POLSKI SURREALIZM FILMOWY: 16-19 lipca, czwartek-niedziela
Ewa chce spać: 16 lipca, czwartek, godz. 20.30
Kalosze szczęścia: 17 lipca, piątek, godz. 18.00
Tysiąc talarów: 18 lipca, sobota, godz. 20.00
Walet pikowy: 19 lipca, niedziela, godz. 20.00
Upał: 19 lipca, niedziela, godz. 22.00 (seans na dziedzińcu CSW, w ramach festiwalu Gorące KINO.LATO)

Przegląd "POLSKI SURREALIZM FILMOWY" to prezentacja nieznanej i nieco zapomnianej, a bardzo ciekawej mikrotradycji w polskim kinie - na przełomie lat 50. i 60., już po odwilży, powstawało w Polsce kino surrealistycznej, wolnej wyobraźni. Zostało jednak przygniecione nurtem zazwyczaj dominującym w polskiej kulturze, literaturze, sztuce, a potem także i w filmie - tematyką historyczną i martyrologiczną.
W Polsce nie było surrealizmu, bo był katolicyzm - miał stwierdzić Tadeusz Kantor. Surrealizm musiał wydarzyć się we Francji, z jej wspaniale rozwiniętą kulturą wizualną. W ujęciu Bretona i spółki był wymierzonym przeciwko mieszczaństwu impulsem irracjonalności i tajemnicy, podświadomości i ekstrawagancji.
Polegał na przekształcaniu znanych motywów na absurdalną, niepokojącą modłę. Wspaniale objawiło się to w filmie, nie tylko dlatego, że tak wybitni filmowcy, jak Luis Bunuel (do spółki z Salvadorem Dalim), byli surrealistami. 
Polska sztuka rzadko oddawała się porywom nieskrępowanej fantazji, mimo wpływu romantyzmu, ale ślady ekstrawaganckiej wyobraźni odnaleźć można nieoczekiwanie w polskim po-Odwilżowym kinie lat 50. i 60.: wyselekcjonowane na przegląd tytuły, obrazują jakąś niedostrzeganą tradycję - są to bowiem filmy innego pokroju - lekkie i nienawiązujące do historii Polski wprost, ale nie mniej ważkie artystycznie i po latach zaskakujące swoim wysmakowaniem.
Filmy takie jak "Kalosze szczęścia" (1956) Antoniego Bohdziewicza, "Tysiąc talarów" (1957) Stanisława Wohla, "Ewa chce spać" (1957) i "Walet pikowy" (1960) Tadeusza Chmielewskiego czy "Upał" (1964) Kazimierza Kutza - urocza groteska z udziałem Kabaretu Starszych Panów - udowadniają, że polscy twórcy filmowi posiadali wrażliwość bliską surrealizmowi, burlesce, uroczej komedii z elementami fantastyki. Są to często przykłady współpracy ludzi filmu i innych sztuk - scenariusz "Kaloszy szczęścia" współtworzył Stanisław Grochowiak, a dialogi napisał sam Sławomir Mrożek. 

Więcej informacji i pełne opisy filmów: http://www.kinolab.art.pl 

--------------------------------------------------------------------------------

GORĄCE KINO.LATO na dziedzińcu Zamku Ujazdowskiego
17 lipca, piątek: NO MEANS NO - koncert (godz. 20.00)
18 lipca, sobota: Straszne skutki awarii telewizora, reż. Jaroslav Papoušek
19 lipca, niedziela: Upał, reż. Kazimierz Kutz
23 lipca, czwartek: Zawód reporter, reż. Michelangelo Antonioni
początek seansów w lipcu: godz. 22.00 (po zmroku)

17 lipca, piątek: NO MEANS NO - koncert, początek o godz. 20.00, support: Psychocukier
NoMeansNo to legendarna kapela z Kanady ciesząca się wielkim uznaniem w kręgu miłośników muzyki alternatywnej od niepamiętnych lat. Artyści zostali okrzyknięci, lata świetlne temu, mistrzami i legendą stylu hardcore-punk. 
Występ muzyków bez wątpienia będzie prawdziwym zastrzykiem energetycznym. Warto dodać, iż artyści są bezkonkurencyjni w wytwarzaniu pozytywnych relacji z publicznością. Po raz kolejny będą mieli okazję udowodnić, że są w doskonałej formie i potrafią zagrać genialny koncert. 


18 lipca, sobota: Straszne skutki awarii telewizora/ Ecce Homo Homolka, reż. Jaroslav Papoušek, Czechosłowacja 1970
Pierwsza część trylogii o perypetiach legendarnej rodziny Homolków. Okupiony kłótniami rodzinny piknik w lesie, tłumnie odwiedzanym w niedzielne popołudnia przez mieszkańców Pragi, zostaje przerwany niespodziewanym wołaniem o pomoc. W obliczu zagrożenia przerażeni prażanie w popłochu wsiadają do swoich Škod i wracają do domów. Letnie popołudnie nie kończy się jednak rodzinną sielanką przed telewizorem, ponieważ, jak na złość akurat musiał się zepsuć. Homolkowie stają przed poważnym problemem: co tu zrobić z nadmiarem czasu? Jak widać problem uzależnienia od telewizji istniał już w czasach, kiedy do śledzenia mieliśmy tylko dwa kanały. 

19 lipca, niedziela: Upał, reż. Kazimierz Kutz, Polska 1964
Upał, czyli filmowa wersja Kabaretu Starszych Panów, klasyfikowany jest jako komedia i film muzyczny równocześnie. Z powodu tytułowego upału opustoszało miasto. Z polecenia władz o porządek dbają Starsi Panowie (we własnej osobie), a do pomocy przysłana zostaje żeńska Drużyna Przeciwudarowa im. Kupały z piękna Zuzanną na czele (młode aktorki z teatrów studenckich). Liczne perypetie spowodowane mniej bądź bardziej bezpośrednio z temperaturą prowadzą do konfliktu (jak to zwykle bywa): zaniedbany ambasador egzotycznego kraju czuje się znieważony, honor miasta pragnie uratować m. in. Piękna Grzanka - Miss Upału. Na szczęście konflikt zostaje zażegnany, a co ważniejsze... w końcu pada deszcz. 
23 lipca, czwartek: Zawód reporter/Profession: Reporter, reż. 
Michelangelo Antonioni, Francja/ Hiszpania/ USA/ Włochy 1975
Arcydzieło mistrza z genialnym Jackiem Nicholsonem. Dziennikarz sfrustrowany pracą i nieudanym małżeństwem, nie potrafiący znaleźć wspólnego języka z adoptowanym synem, pragnie zacząć życie od nowa. Przypadkiem znajduje ciało martwego mężczyzny i zafascynowany możliwością wcielenia się w kogoś innego, postanawia zmienić swoją tożsamość. Majstersztyk reżyserski i operatorski, w którym środki filmowego wyrazu, roztopione w przygnębiającym upale zostały wykorzystane niemalże do granic.

Gorące KINO.LATO to siódma edycja odbywającego się każdego lata na dziedzińcu Zamku Ujazdowskiego festiwalu KINO.LATO. Program składa się z pokazów filmowych i koncertów, a kolejne odcinki festiwalu mają miejsce w każdy weekend lipca i sierpnia. 
Co roku temat festiwalu koncentrował się wokół poszczególnych gatunków filmowych takich jak: kino fantastyczno-naukowe, western i film drogi. Tym razem jednak tematem przewodnim festiwalu jest nie gatunek, ale motyw upału, gorąca, czyli tego, co z latem i wakacjami kojarzy się najbardziej. Stąd nazwa tegorocznego festiwalu - Gorące KINO.LATO.
W naszej gorącej jak w piekle podróży udamy się zarówno w świat magii, zbrodni i niepohamowanych namiętności, uwikłania w politykę w gorącym klimacie Afryki i Ameryki Południowej, będziemy towarzyszyć bohaterom w ich ucieczce od konwenansów, od społeczeństwa w upał i suszę pustyni. Niejednokrotnie poczujemy smak swobody, radości i wolności towarzyszącej letniej przygodzie. Otulą nas opary absurdu, którymi trudno oddychać w parny, duszny, wakacyjny dzień. Czeka nas lato pełne miłości, podsycające ciekawość i wyobraźnię. Lato, które nie tylko wyzwala seksualne sny i marzenia, ale także prowadzi do konfrontacji z samym sobą - czy to w "zimnej" Austrii czy w tropikalnym klimacie Indii i Indochin.

Pełny repertuar i opisy filmów: http://www.kinolab.art.pl

--------------------------------------------------------------------------------

LARS VON TRIER: między Królestwem a Antychrystem 
Królestwo: 20 lipca, poniedziałek, godz. 18.00
Antychryst: 21 lipca, wtorek, godz. 21.00 
+ 22 lipca, środa, godz. 21.00
Idioci: 23 lipca, czwartek, godz. 19.00

LARS VON TRIER
Filmy zaczął kręcić jeszcze jako nastolatek. Najpierw na amatorskiej kamerze Super 8, potem na taśmie 16mm. W 1974 roku rozpoczął naukę w Duńskiej Szkole Filmowej. Koledzy dodali mu przydomek "von", który dołączył później do nazwiska, sygnując swoje prace jako Lars von Trier. 
W 1992 roku, razem z producentem Peterem Jensenem, von Trier założył firmę produkcyjną Zentropa. Firma stała się szybko jedną z najpotężniejszych wytwórni w krajach skandynawskich. W 1994 wyprodukowała 280-minutowy serial telewizyjny "Królestwo" wyreżyserowany przez von Triera. Serial zaczęto rozpowszechniać w formie kinowej w całej Europie.
Kolejne lata ugruntowały jego pozycję jako reżysera innowacyjnego i kontrowersyjnego jednocześnie. Szczególny rozgłos przyniosło mu stworzenie i opublikowanie, wraz z Thomasem Vinterbergiem, Kristianem Levringiem i Sörenem Kragh-Jacobsenem, manifestu Dogma'95, złożonego z dziesięciu punktów określających zasady "czystości" realizacji filmu. 
Film "Przełamując fale" z 1996 roku powstał zgodnie z wyznacznikami Dogmy. Został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność i krytykę - został nagrodzony m.in. na festiwalach w Cannes, Berlinie, Sarajewie, a Emily Watson została nominowana do Oscara jako najlepsza aktorka pierwszoplanowa. 
Zgodnie z zasadami Dogmy został stworzony także film "Idioci" (1998), wpisany na oficjalną listę filmów zrealizowanych wg zasad manifestu. Kolejnym ważnym zwrotem w twórczości von Triera był niekonwencjonalny musical "Tańcząc w ciemnościach" (2000) z islandzką piosenkarką Björk w roli głównej, który zdobył Grand Prix w Cannes. W 2003 roku powstały "Pięć nieczystych zagrań" i "Dogville", powoli odchodzące od założeń Dogmy.
W swoim najnowszym filmie "Antychryst", nie ma już zbyt wielu śladów Dogmy, a uwagę w filmie zwracają m.in. efekty specjalne stworzone w polskim studiu Platige Imagie (z którym związany jest Tomek Bagiński) oraz zdjęcia Anthony'ego Doda Mantle'a, nagrodzonego Oscarem za zdjęcia do filmu "Slumdog. Milioner z ulicy". 
 
--------------------------------------------------------------------------------

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: JEAN COCTEAU 
21 lipca, wtorek, godz. 19.00: ORFEUSZ/ Orphee, reż. Jean Cocteau, Francja 
Film jest uwspółcześnioną, autorską wersją greckiego mitu, opartą na wcześniejszej sztuce reżysera. Orfeusz jest tu wziętym francuskim poetą, który spotyka na swej drodze Śmierć w postaci wytwornej, tajemniczej Księżniczki. Zafascynowany nią, zaniedbuje swą kochającą i wierną żonę, Eurydykę. Zderzenie współczesnych rekwizytów z mitem o greckim bohaterze nadaje filmowi tajemniczy, poetycki klimat. Orfeusz jest jednym z najlepszych przykładów wykorzystania techniki filmowej do przełożenia na język obrazów świata wyobraźni, jest kolejną wypowiedzią Cocteau na temat osobistych przeżyć i własnego przeznaczenia jako artysty.

JEAN COCTEAU
Cechowała go niezwykła wszechstronność: był poetą, prozaikiem, autorem sztuk teatralnych, librett operowych, baletowych, scenariuszy filmowych, reżyserem, malarzem, rysownikiem, rzeźbiarzem. Czerpał z surrealizmu, kubizmu, psychoanalizy. Do grona jego przyjaciół i współpracowników zaliczali się m.in. Pablo Picasso, Erik Satie, Marcel Proust, Colette, Sergiej Diagilew. Uznawany za jednego z najbardziej wpływowych artystów XX wieku.

--------------------------------------------------------------------------------

40 lat po Stonewall: OBYWATEL MILK/ Milk, reż. Gus Van Sant, USA 2009, 128'
22 lipca, środa, godz. 18.00 (wstęp wolny)
Film oparty na faktach. Opowiada historię Harvey'a Milka (Sean Penn), zamordowanego w 1978 roku, który obecnie jest uważany za jednego z najważniejszych aktywistów amerykańskiego ruchu gejowskiego w Stanach Zjednoczonych. Był on pierwszym działaczem na rzecz równouprawnienia gejów i lesbijek, który zasiadał we władzach miejskich. 
Projekcja filmu "Obywatel Milk" ma przypomnieć o zamieszkach, które wybuchły w czerwcu 1969 roku po najeżdzie policji na nowojorską restaurację Stonewall Inn, wówczas najbardziej znane miejsce spotkań gejów i lesbijek w Ameryce, uważa się za początek ruchu obrony praw tych grup. Film pokazuje historię poprzedzającą zamieszki, wykorzystując materiały archiwalne oraz wywiady. 
Projekcja organizowana przez Ambasadę USA i Kampanię Przeciw Homofobii.

--------------------------------------------------------------------------------

Bilety na filmy w cenie 10-12 zł. 
Koncert No Means No: 40 zł (przedsprzedaż: www.ticketportal.pl, www.shortcut.pl, CSW Zamek Ujazdowski, Traffic Club - bileteria Shortcut), 50 zł w dniu koncertu (kasa CSW).

--------------------------------------------------------------------------------
Festiwal Gorące KINO.LATO zrealizowano dzięki wsparciu Urzędu Miasta St. Warszawy i Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, we współpracy z Fundacją Sztuka i Współczesność, Ambasadą Francji, Czeskim Centrum. 
Sponsor Strategiczny: Aster.
Partnerzy: MediaOne, Citymedia, RedBull. 
Patron techniczny: Webtel.
Patroni medialni: Aktivist, Artinfo, Exclusiv, Elle, Filmweb.pl, Gazeta Wyborcza, Gentleman, Interia.pl, Radio Kampus, KINO, Komputer Świat, Move Out, Pino TV, Sztuka.pl, Świat Obrazu, Warexpo, Warsaw Insider, TVN Warszawa.
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090716/504f0c88/attachment-0001.html 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 33924 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090716/504f0c88/attachment-0007.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 61661 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090716/504f0c88/attachment-0008.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 73914 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090716/504f0c88/attachment-0009.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 51360 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090716/504f0c88/attachment-0010.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 58074 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090716/504f0c88/attachment-0011.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 57624 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090716/504f0c88/attachment-0012.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 58907 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090716/504f0c88/attachment-0013.jpe 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB