[KINO.LAB] 9-16 lipca: Obywatel Havel - Lars von Trier - Gorace KINO.LATO - Jean Cocteau - Polski surrealizm filmowy

KINO.LAB snieg w csw.art.pl
Śro, 8 Lip 2009, 16:25:33 CEST


OBYWATEL HAVEL
10-16 lipca, piątek-czwartek
10, 11, 12, 13, 15 lipca, godz. 19.00
16 lipca, godz. 18.00

LARS VON TRIER: między Królestwem a Antychrystem
Antychryst: 13 lipca, poniedziałek, godz. 21.00 
+ 15 lipca, środa, godz. 21.00
              całość przeglądu filmów von Triera: do 28 lipca

GORĄCE KINO.LATO - odcinek 2: Gorące laski
10 lipca, piątek: Lato miłości, reż. Paweł Pawlikowski
11 lipca, sobota: Stokrotki, reż. Vera Chytilova
12 lipca, niedziela: Basen, reż. Francais Ozon
początek seansów w lipcu: godz. 22.00 (po zmroku)

JEAN COCTEAU w ramach Francuskiego Rendez-Vous
14 lipca, wtorek, 19.00: Piękna i bestia

POLSKI SURREALIZM FILMOWY
Ewa chce spać, reż. Tadeusz Chmielewski
16 lipca, czwartek, godz. 20.30

--------------------------------------------------------------------------------

KINO.LAB 
CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
tel. (22) 628 12 71-73 w.160, e-mail: prokino w csw.art.pl
www.kinolab.art.pl

--------------------------------------------------------------------------------

OBYWATEL HAVEL, reż. Miroslav Janek, Pavel Koutecky, Czechy 2008, 119'
10, 11, 12, 13, 15 lipca, godz. 19.00 oraz 16 lipca, godz. 18.00
Opowieść o człowieku orkiestrze i intymne spojrzenie na prezydenturę Vaclava Havla. Były prezydent Czech pokazany został w świetle reflektorów jako polityk, osoba publiczna, w jakimś sensie gwiazda, a także zwyczajny człowiek, który przekształca swój kraj i uczy ludzi rozumieć demokrację. Dokument pokazuje zmiany jakie zaszły w Czechosłowacji i w Czechach na przestrzeni 13 lat.
W tym czasie Havel spotyka na swojej drodze takie osobowości jak Bill Clinton, Jacques Chirac, Madeleine Albright, Mick Jagger. 

--------------------------------------------------------------------------------

LARS VON TRIER: między Królestwem a Antychrystem
Antychryst, Dania/ Francja/ Niemcy 2009, 100'
13 lipca, poniedziałek, godz. 21.00 + 15 lipca, środa, godz. 21.00

Znany lekarz i jego młoda żona, badająca historie czarownic, wyjeżdżają do domu na odludziu. Odkryją tam przerażającą moc sięgającą początków świata. By przeżyć będą musieli stawić czoła swoim największym lękom. 
LARS VON TRIER
Filmy zaczął kręcić jeszcze jako nastolatek. Najpierw na amatorskiej kamerze Super 8, potem na taśmie 16mm. W 1974 roku rozpoczął naukę w Duńskiej Szkole Filmowej. Koledzy dodali mu przydomek "von", który dołączył później do nazwiska, sygnując swoje prace jako Lars von Trier. 
W 1992 roku, razem z producentem Peterem Jensenem, von Trier założył firmę produkcyjną Zentropa. Firma stała się szybko jedną z najpotężniejszych wytwórni w krajach skandynawskich. W 1994 wyprodukowała 280-minutowy serial telewizyjny "Królestwo" wyreżyserowany przez von Triera. Serial zaczęto rozpowszechniać w formie kinowej w całej Europie.
Kolejne lata ugruntowały jego pozycję jako reżysera innowacyjnego i kontrowersyjnego jednocześnie. Szczególny rozgłos przyniosło mu stworzenie i opublikowanie, wraz z Thomasem Vinterbergiem, Kristianem Levringiem i Sörenem Kragh-Jacobsenem, manifestu Dogma'95, złożonego z dziesięciu punktów określających zasady "czystości" realizacji filmu. 
Film "Przełamując fale" z 1996 roku powstał zgodnie z wyznacznikami Dogmy. Został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność i krytykę - został nagrodzony m.in. na festiwalach w Cannes, Berlinie, Sarajewie, a Emily Watson została nominowana do Oscara jako najlepsza aktorka pierwszoplanowa. 
Zgodnie z zasadami Dogmy został stworzony także film "Idioci" (1998), wpisany na oficjalną listę filmów zrealizowanych wg zasad manifestu. Kolejnym ważnym zwrotem w twórczości von Triera był niekonwencjonalny musical "Tańcząc w ciemnościach" (2000) z islandzką piosenkarką Björk w roli głównej, który zdobył Grand Prix w Cannes. W 2003 roku powstały "Pięć nieczystych zagrań" i "Dogville", powoli odchodzące od założeń Dogmy.
W swoim najnowszym filmie "Antychryst", nie ma już zbyt wielu śladów Dogmy, a uwagę w filmie zwracają m.in. efekty specjalne stworzone w polskim studiu Platige Imagie (z którym związany jest Tomek Bagiński) oraz zdjęcia Anthony'ego Doda Mantle'a, nagrodzonego Oscarem za zdjęcia do filmu "Slumdog. Milioner z ulicy". 

--------------------------------------------------------------------------------

DRUGI WEEKEND GORĄCEGO KINO.LATA: GORĄCE LASKI
Seanse na dziedzińcu Zamku Ujazdowskiego; początek po zmroku - o godz. 22.00

10 lipca, piątek: Lato miłości, reż. Paweł Pawlikowski
Mona - dziewczyna z małej miejscowości i bez perspektyw, za to z dużym bagażem doświadczeń i niezbyt mądrymi pomysłami - spotyka Tamsin - rozpieszczoną córeczkę bogatych rodziców, skłonną do dramatyzowania marzycielkę.
Tamsin jest zachwycona swoja nową koleżanką, której adoracja rzecz jasna podoba się bardzo. Relacja dziewcząt zaczyna przekraczać granice zwykłej przyjaźni. Sytuację komplikuje Phil, świeżo nawrócony brat Tamsin, który jak przystało na nuworysza, usiłuje bezskutecznie nawrócić na słuszną drogę wszystkich w promieniu kilometra. Z marnym skutkiem. 

11 lipca, sobota: Stokrotki, reż. Vera Chytilova
Dwie młode, atrakcyjne i nie chcące dorosnąć dziewczyny swoim demoralizującym zachowaniem starają się bezskutecznie zwrócić na siebie uwagę otoczenia. Ich demoralizacja polega na wykorzystywaniu mężczyzn: od tych, co się da wyciągają pieniądze, z innymi prowadzą jakieś niejasne dla rozmówców gry, nie prowadzące do pożądanego przez nich skutku. Pobudzająca do refleksji komedia, sztandarowy przykład czechosłowackiej Nowej Fali.

12 lipca, niedziela: Basen, reż. Francais Ozon
Film klasyfikowany jako thriller erotyczny autorstwa nieco kontrowersyjnego reżysera.Sfrustrowana niezaspokojonymi aspiracjami artystycznymi autorka kryminałów spędza samotnie lato, w pocie czoła pracując nad kolejną książką. Jej spokój zakłóca pojawienie się dziewczyny, podającej się za córkę właściciela domu. Mało powiedzieć, że przybysz zachowuje się bezpretensjonalnie - Julie wiedzie życie wyzwolonej z wszelkich ograniczeń, młodej i bezwzględnie atrakcyjnej dziewczyny. Obserwacja początkowo irytujących ekscesów staje się dla bohaterki wciągająca i w końcu inspirująca.

Gorące KINO.LATO to siódma edycja odbywającego się każdego lata na dziedzińcu Zamku Ujazdowskiego festiwalu KINO.LATO. Program składa się z pokazów filmowych i koncertów, a kolejne odcinki festiwalu mają miejsce w każdy weekend lipca i sierpnia. 
Co roku temat festiwalu koncentrował się wokół poszczególnych gatunków filmowych takich jak: kino fantastyczno-naukowe, western i film drogi. Tym razem jednak tematem przewodnim festiwalu jest nie gatunek, ale motyw upału, gorąca, czyli tego, co z latem i wakacjami kojarzy się najbardziej. Stąd nazwa tegorocznego festiwalu - Gorące KINO.LATO.
W naszej gorącej jak w piekle podróży udamy się zarówno w świat magii, zbrodni i niepohamowanych namiętności, uwikłania w politykę w gorącym klimacie Afryki i Ameryki Południowej, będziemy towarzyszyć bohaterom w ich ucieczce od konwenansów, od społeczeństwa w upał i suszę pustyni. Niejednokrotnie poczujemy smak swobody, radości i wolności towarzyszącej letniej przygodzie. Otulą nas opary absurdu, którymi trudno oddychać w parny, duszny, wakacyjny dzień. Czeka nas lato pełne miłości, podsycające ciekawość i wyobraźnię. Lato, które nie tylko wyzwala seksualne sny i marzenia, ale także prowadzi do konfrontacji z samym sobą - czy to w "zimnej" Austrii czy w tropikalnym klimacie Indii i Indochin.

Pełny repertuar i opisy filmów: http://www.kinolab.art.pl

--------------------------------------------------------------------------------

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: JEAN COCTEAU 
14 lipca, wtorek, godz. 19.00: PIĘKNA I BESTIA/ , reż. Jean Cocteau, Francja 1949, 96'
Zubożały magnat mieszka w swojej wiejskiej posiadłości z synem Ludovicem i trzema córkami - Félicią, Adélaidą i Bellą. Félicia i Adélaida poniżają najmłodszą Bellę, wykorzystując ją jako swoją służącą. Pewnego dnia wracając z podróży ojciec gubi się w lesie i dociera do dziwnego zamku. Kiedy zrywa różę dla Belli, pojawia się właściciel - pół-człowiek pół-bestia - posiadający magiczną moc. Obiecuje darować mu życie pod warunkiem podarowania mu jednej z jego córek. Bella poświęca się dla ojca i przybywa do zamku, odkrywając że wbrew pozorom Bestia nie jest dzikim zwierzęciem pozbawionych ludzkich uczuć.

JEAN COCTEAU
Cechowała go niezwykła wszechstronność: był poetą, prozaikiem, autorem sztuk teatralnych, librett operowych, baletowych, scenariuszy filmowych, reżyserem, malarzem, rysownikiem, rzeźbiarzem. Czerpał z surrealizmu, kubizmu, psychoanalizy. Do grona jego przyjaciół i współpracowników zaliczali się m.in. Pablo Picasso, Erik Satie, Marcel Proust, Colette, Sergiej Diagilew. Uznawany za jednego z najbardziej wpływowych artystów XX wieku.

--------------------------------------------------------------------------------

POLSKI SURREALIZM FILMOWY
Ewa chce spać, reż. Tadeusz Chmielewski, Polska 1957, 94' / 16 lipca, czwartek, godz. 20.30

Przegląd "POLSKI SURREALIZM FILMOWY" to prezentacja nieznanej i nieco zapomnianej, a bardzo ciekawej mikrotradycji w polskim kinie - na przełomie lat 50. i 60., już po odwilży, powstawało w Polsce kino surrealistycznej, wolnej wyobraźni. Zostało jednak przygniecione nurtem zazwyczaj dominującym w polskiej kulturze, literaturze, sztuce, a potem także i w filmie - tematyką historyczną i martyrologiczną.
Lata 50. i 60. są nieodmiennie kojarzone z tzw. szkołą polską, a zapomina się, że w tym samym czasie powstawały filmy innego pokroju - lekkie i nienawiązujące do historii Polski wprost, ale nie mniej ważkie artystycznie i po latach zaskakujące swoim wysmakowaniem.
Filmy takie jak "Kalosze szczęścia" (1956) Antoniego Bohdziewicza, "Tysiąc talarów" (1957) Stanisława Wohla, "Ewa chce spać" (1957) i "Walet pikowy" (1960) Tadeusza Chmielewskiego czy "Upał" (1964) Kazimierza Kutza - urocza groteska z udziałem Kabaretu Starszych Panów - udowadniają, że polscy twórcy filmowi posiadali wrażliwość bliską surrealizmowi, burlesce, uroczej komedii z elementami fantastyki. Są to często przykłady współpracy ludzi filmu i innych sztuk - scenariusz "Kaloszy szczęścia" współtworzył Stanisław Grochowiak, a dialogi napisał sam Sławomir Mrożek. 

-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090708/72fd460d/attachment-0001.html 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 33924 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090708/72fd460d/attachment-0006.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 57624 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090708/72fd460d/attachment-0007.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 59045 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090708/72fd460d/attachment-0008.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 67458 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090708/72fd460d/attachment-0009.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 58907 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090708/72fd460d/attachment-0010.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 59876 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090708/72fd460d/attachment-0011.jpe 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB