[KINO.LAB] 3-9 lipca: Lars von Trier - Gorace KINO.LATO - Jean Cocteau

KINO.LAB snieg w csw.art.pl
Czw, 2 Lip 2009, 14:01:02 CEST


LARS VON TRIER: między Królestwem a Antychrystem
Idioci: 3 lipca, piątek, 19.00
Królestwo: 5 lipca, niedziela, godz. 16.00
Dogville: 6 lipca, poniedziałek, godz. 19.00
Antychryst: 6 lipca, poniedziałek, godz. 21.00 
+ 7 lipca, wtorek, godz. 21.00 + 8 lipca, środa, godz. 21:00
+ 9 lipca, czwartek, godz. 21:00
Pięć nieczystych zagrań: 8 lipca, środa, godz. 18:00
Przełamując fale: 9 lipca, czwartek, godz. 18:00

GORĄCE KINO.LATO - od 3 lipca na dziedzińcu CSW
3 lipca, piątek: Upały, reż. Ulrich Seidl
4 lipca, sobota: Harry Angel, reż. Alan Parker
5 lipca, niedziela: Barton Fink, reż. Ethan i Joel Coen
początek seansów w lipcu: godz. 22.00 (po zmroku)

JEAN COCTEAU w ramach Francuskiego Rendez-Vous
7 lipca, wtorek, 19.00: Orfeusz

--------------------------------------------------------------------------------

KINO.LAB 
CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
tel. (22) 628 12 71-73 w.160, e-mail: prokino w csw.art.pl
www.kinolab.art.pl

--------------------------------------------------------------------------------

LARS VON TRIER: między Królestwem a Antychrystem
Idioci: 3 lipca, piątek, 19.00
Królestwo: 5 lipca, niedziela, godz. 16.00
Dogville: 6 lipca, poniedziałek, godz. 19.00
Antychryst: 6 lipca, poniedziałek, godz. 21.00 + 7 lipca, wtorek, godz. 21.00 + 8 lipca, środa, godz. 21:00 + 9 lipca, czwartek, godz. 21:00
Pięć nieczystych zagrań: 8 lipca, środa, godz. 18:00
Przełamując fale: 9 lipca, czwartek, godz. 18:00

LARS VON TRIER
Filmy zaczął kręcić jeszcze jako nastolatek. Najpierw na amatorskiej kamerze Super 8, potem na taśmie 16mm. W 1974 roku rozpoczął naukę w Duńskiej Szkole Filmowej. Koledzy dodali mu przydomek "von", który dołączył później do nazwiska, sygnując swoje prace jako Lars von Trier. 
W 1992 roku, razem z producentem Peterem Jensenem, von Trier założył firmę produkcyjną Zentropa. Firma stała się szybko jedną z najpotężniejszych wytwórni w krajach skandynawskich. W 1994 wyprodukowała 280-minutowy serial telewizyjny "Królestwo" wyreżyserowany przez von Triera. Serial zaczęto rozpowszechniać w formie kinowej w całej Europie.
Kolejne lata ugruntowały jego pozycję jako reżysera innowacyjnego i kontrowersyjnego jednocześnie. Szczególny rozgłos przyniosło mu stworzenie i opublikowanie, wraz z Thomasem Vinterbergiem, Kristianem Levringiem i Sörenem Kragh-Jacobsenem, manifestu Dogma'95, złożonego z dziesięciu punktów określających zasady "czystości" realizacji filmu. 
Film "Przełamując fale" z 1996 roku powstał zgodnie z wyznacznikami Dogmy. Został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność i krytykę - został nagrodzony m.in. na festiwalach w Cannes, Berlinie, Sarajewie, a Emily Watson została nominowana do Oscara jako najlepsza aktorka pierwszoplanowa. 
Zgodnie z zasadami Dogmy został stworzony także film "Idioci" (1998), wpisany na oficjalną listę filmów zrealizowanych wg zasad manifestu. Kolejnym ważnym zwrotem w twórczości von Triera był niekonwencjonalny musical "Tańcząc w ciemnościach" (2000) z islandzką piosenkarką Björk w roli głównej, który zdobył Grand Prix w Cannes. W 2003 roku powstały "Pięć nieczystych zagrań" i "Dogville", powoli odchodzące od założeń Dogmy.
W swoim najnowszym filmie "Antychryst", nie ma już zbyt wielu śladów Dogmy, a uwagę w filmie zwracają m.in. efekty specjalne stworzone w polskim studiu Platige Imagie (z którym związany jest Tomek Bagiński) oraz zdjęcia Anthony'ego Doda Mantle'a, nagrodzonego Oscarem za zdjęcia do filmu "Slumdog. Milioner z ulicy". 

--------------------------------------------------------------------------------

PIERWSZY WEEKEND GORĄCEGO KINO.LATA: GORĄCO JAK W PIEKLE
3 lipca, piątek, godz. 22.00: Upały/ Hundstage, reż. Ulrich Seidl, Austria 2003
Gdzieś pomiędzy wylotowymi drogami Wiednia, na niekończącym się rozlewisku identycznych niemalże domków, toczy się prawdziwe życie, które niewiele ma wspólnego z lukrowanymi obrazkami telenowel.
Kino Seidla jest mocne, bezkompromisowe i czasem nawet zbyt realistyczne. Dlatego bohaterom daleko do urody prezenterek telewizyjnych i radości uśmiechniętych pań z reklam proszków do prania. Nawet lokalny supermarket jest koszmarem i w końcu miejscem tragedii. W obliczu nieubłaganego upału wzrastające napięcie, wyzwalające w ludziach najbardziej prymitywne emocje wydaje się równie prawdziwe i uzasadnione, co pot obficie spływający po twarzach bohaterów. 

4 lipca, sobota, godz. 22.00: Harry Angel/ Angel Heart, reż. Alan Parker, Kanada/ USA/ Wielka Brytania 1987
Film utrzymany w konwencji w czarnego kryminału, połączonego z mrocznym horrorem. Napięcie oraz wyjątkowo duszna atmosfera sprawiają, że widzowi ciężko złapać oddech. Dzieło Allana Parkera to doskonałe połączenie Chandlera z "Dzieckiem Rosemary", albo inaczej - "China Town" z "Egzorcystą". Rok 1955. Prywatny detektyw Harry Angel zostaje wynajęty przez niejakiego Louisa Cyphera, żeby wyśledził zaginionego muzyka jazzowego, który nie wywiązał się z podpisanego z Cypherem kontraktu...
Warto także ze względu świetnego Roberta de Niro oraz Mickey'ego Rourke'a w szczytowej formie. 

5 lipca, niedziela, godz. 22.00: Barton Fink, reż. Ethan i Joel Coen, USA/ Wielka Brytania 1991
Jakie mogą być skutki kryzysu twórczego? Młody zdolny nowojorski dramaturg, po sukcesie swojej sztuki wyjeżdża do Hollywood, by napisać scenariusz filmowy. Tam, w obskurnym pokoju hotelowym, dopada go 'writer's block'. Przyjaźń z tajemniczym sąsiadem (genialny John Goodman) tylko potęguje stopniowe popadanie w obłęd. Ten groteskowy popis reżyserskiego geniuszu braci Coen można też czytać jako satyrę na amerykański przemysł filmowy. 


Gorące KINO.LATO to siódma edycja odbywającego się każdego lata na dziedzińcu Zamku Ujazdowskiego festiwalu KINO.LATO. Program składa się z pokazów filmowych i koncertów, a kolejne odcinki festiwalu mają miejsce w każdy weekend lipca i sierpnia. 
Co roku temat festiwalu koncentrował się wokół poszczególnych gatunków filmowych takich jak: kino fantastyczno-naukowe, western i film drogi. Tym razem jednak tematem przewodnim festiwalu jest nie gatunek, ale motyw upału, gorąca, czyli tego, co z latem i wakacjami kojarzy się najbardziej. Stąd nazwa tegorocznego festiwalu - Gorące KINO.LATO.

W naszej gorącej jak w piekle podróży udamy się zarówno w świat magii, zbrodni i niepohamowanych namiętności, uwikłania w politykę w gorącym klimacie Afryki i Ameryki Południowej, będziemy towarzyszyć bohaterom w ich ucieczce od konwenansów, od społeczeństwa w upał i suszę pustyni. Niejednokrotnie poczujemy smak swobody, radości i wolności towarzyszącej letniej przygodzie. Otulą nas opary absurdu, którymi trudno oddychać w parny, duszny, wakacyjny dzień. Czeka nas lato pełne miłości, podsycające ciekawość i wyobraźnię. Lato, które nie tylko wyzwala seksualne sny i marzenia, ale także prowadzi do konfrontacji z samym sobą - czy to w "zimnej" Austrii czy w tropikalnym klimacie Indii i Indochin.

Pełny repertuar i opisy filmów: http://www.kinolab.art.pl

--------------------------------------------------------------------------------

FRANCUSKIE RENDEZ-VOUS: JEAN COCTEAU 

7 lipca, wtorek, godz. 19.00: ORFEUSZ/ Orphee, reż. Jean Cocteau, Francja 1950, 112'
Film jest uwspółcześnioną, autorską wersją greckiego mitu, opartą na wcześniejszej sztuce reżysera. Orfeusz jest tu wziętym francuskim poetą, który spotyka na swej drodze Śmierć w postaci wytwornej, tajemniczej Księżniczki. Zafascynowany nią, zaniedbuje swą kochającą i wierną żonę, Eurydykę. Zderzenie współczesnych rekwizytów z mitem o greckim bohaterze nadaje filmowi tajemniczy, poetycki klimat. Orfeusz jest jednym z najlepszych przykładów wykorzystania techniki filmowej do przełożenia na język obrazów świata wyobraźni, jest kolejną wypowiedzią Cocteau na temat osobistych przeżyć i własnego przeznaczenia jako artysty.  

JEAN COCTEAU
Cechowała go niezwykła wszechstronność: był poetą, prozaikiem, autorem sztuk teatralnych, librett operowych, baletowych, scenariuszy filmowych, reżyserem, malarzem, rysownikiem, rzeźbiarzem. Czerpał z surrealizmu, kubizmu, psychoanalizy. Do grona jego przyjaciół i współpracowników zaliczali się m.in. Pablo Picasso, Erik Satie, Marcel Proust, Colette, Sergiej Diagilew. Uznawany za jednego z najbardziej wpływowych artystów XX wieku.

--------------------------------------------------------------------------------

Bilety w cenie 10-12 zł. 
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090702/5806c9c5/attachment-0001.html 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 33924 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090702/5806c9c5/attachment-0005.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 79701 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090702/5806c9c5/attachment-0006.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 69390 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090702/5806c9c5/attachment-0007.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 62466 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090702/5806c9c5/attachment-0008.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 80715 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20090702/5806c9c5/attachment-0009.jpe 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB