[KINO.LAB] Styczen: No Such Thing As Society - Marcel Carne - Future Shorts - Ulrike Ottinger - Rozstaje Europy

Ulka Sniegowska snieg w csw.art.pl
Pon, 22 Gru 2008, 11:27:11 MET


FILMY TOWARZYSZĄCE WYSTAWIE "NO SUCH THING AS SOCIETY"
Sex Pistols: Wściekłość i brud + Joe Strummer: Niepisana przyszłość + Krwawa niedziela + Control
1-10 stycznia (wystawa, Galeria 1 CSW, do 11 stycznia)

FILMY MARCELA CARNE: WIECZORNI GOŚCIE + BRZASK
Z cyklu: Francuskie Rendez-Vous
Wtorki: 6 i 20 stycznia, godz. 18.00 (Wieczorni goście) + 13 i 27 stycznia, godz. 19.00 (Brzask)

FUTURE SHORTS_EXTRA 01
Krótkie filmy i teledyski z całego świata
9 stycznia (piątek), godz. 19.00

ULRIKE OTTINGER
Retrospektywa filmowa (KINO.LAB): 11-25 stycznia
Wystawa (Galeria Piwnice CSW): do 15 lutego 2009

ROZSTAJE EUROPY
Replika 9. Międzynarodowych Dni Filmu Dokumentalnego
29-31 stycznia (czwartek-sobota)

KINO.LAB 
CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
tel. (22) 628 12 71-73 w.160, e-mail: prokino w csw.art.pl, www.kinolab.art.pl

--------------------------------------------------------------------------------

BRYTYJSKIE FILMY TOWARZYSZĄCE WYSTAWIE "NO SUCH THING AS SOCIETY"
1-10 stycznia (wystawa, Galeria 1 CSW, do 11 stycznia)
Wystawa "No Such Thing As Society" (Nie ma czegoś takiego jak społeczeństwo) zaprojektowana została jako dokument poświęcony fotografii brytyjskiej z okresu od późnych lat 60. do późnych lat 80.
Daje świadectwo tym czasom poprzez zestawienie 137 prac autorstwa trzydziestu trzech wybitnych fotografów dokumentalistów. Tytuł wystawy zainspirowany jest słynnym stwierdzeniem Margaret Thatcher: "...społeczeństwo? Nie ma czegoś takiego. Są tylko indywidualni mężczyźni i kobiety, są też rodziny".
Przegląd rozpoczyna się u schyłku lat 60., kiedy Pop art ugruntował miejsce fotografii we współczesnej kulturze. Wystawa ułożona jest chronologicznie według sześciu tematów odzwierciedlających kontrastujące ze sobą aspekty społeczeństwa brytyjskiego tamtego okresu (karnawał społeczny; portret i miejsce; etniczność, społeczność i ulica; obrazowanie kryzysu obywatelskiego; ziemie jałowe; społeczeństwo w kolorze).

W KINO.LABie między 1 a 10 stycznia odbędą się pokazy filmów nawiązujących tematycznie do wydarzeń społeczno-kulturalnych w Wielkiej Brytanii w okresie, który obejmuje swoim zasięgiem wystawa: 
* 1.01., czwartek, godz. 20.30: Sex Pistols: Wściekłość i brud Wściekłość i brud/ The Filth and the Fury, reż. Juliem Temple, Wielka Brytania 2000, 108'
* 3.01., sobota, godz. 18.00: Sex Pistols: Wściekłość i brud Wściekłość i brud/ The Filth and the Fury, reż. Juliem Temple, Wielka Brytania 2000, 108'
* 3.01., sobota, godz. 20.00: Joe Strummer: Niepisana przyszłość/ Joe Strummer: The Future is Unwritten, reż. Julien Temple, Wielka Brytania 2007, 123'
* 4.01., niedziela, godz. 18.00: Krwawa niedziela/ Bloody Sunday, reż. Peter Greengrass, Wielka Brytania 2002, 107'
* 4.01., niedziela, godz. 20.00: Control, reż. Anton Corbijn, Wielka Brytania, 2007, 121'
* 5.01., ponidziałek, godz. 19.00: Krwawa niedziela/ Bloody Sunday, reż. Peter Greengrass, Wielka Brytania 2002, 107'
* 6.01, wtorek, godz. 20.30: Control, reż. Anton Corbijn, Wielka Brytania 2007, 121'
* 10.01., sobota, godz. 18.00: Control, reż. Anton Corbijn, Wielka Brytania, 2007, 121'
* 10.01., sobota, godz. 20.30: Joe Strummer: Niepisana przyszłość/ Joe Strummer: The Future is Unwritten, reż. Julien Temple, Wielka Brytania 2007, 123' 

FILMY MARCELA CARNE: WIECZORNI GOŚCIE + BRZASK / Z cyklu: Francuskie Rendez-Vous
Wtorki: 6 i 20 stycznia, godz. 18.00 (Wieczorni goście) + 13 i 27 stycznia, godz. 19.00 (Brzask)
Marcel Carné uznawany jest za jednego z wielkich klasyków kina światowego. Rozpoczął karierę jako krytyk filmowy w przeglądach "Hebdo-Film", "Cinémonde" i "Film-Sonore". Po wyprodukowaniu kilku reklam, w 1929 wraz z Michelem Sanvoisinem, wyreżyserował swój pierwszy film dokumentalny zatytułowany "Nogent, Eldorado du dimanche" (Nogent, niedzielne Eldorado).
W historii kina znany jest jako twórca szczególnego gatunku filmowego określanego "realizmem poetyckim". Gatunek ten był efektem współpracy z poetą Jacques'iem Prévertem, który na potrzeby filmu - zajął się pisaniem scenariuszy i dialogów. Marcel Carné i Jacques Prévert pracowali wspólnie przez 10 lat, w trakcie których zbudowali filmowy świat, gdzie do perfekcji doprowadzona została czarna poetyka mokrych trotuarów, ludzi żyjących na marginesie, zamglonych świtów i miłości bez nadziei na spełnienie. "Brzask" był ich drugim wspólnie zrealizowanym filmem. 
** BRZASK (Le Jour se leve, Francja 1939, 93'): Uchodzi za arcydzieło realizmu poetyckiego. Wykorzystuje konsekwentnie techniczne możliwości przenikań i montażu w dramatycznym przebiegu akcji w oblężonym pokoju. Robotnik François (Jean Gabin) rywalizuje z aktorem Valentinem (Jules Berry) o serce pięknej kwiaciarki Françoise (Jacqueline Laurent). Konflikt komplikuje się dodatkowo w skutek tego, że kochanka Valentina, Clara (Arletty), kocha się w François.
Dochodzi do rozlewu krwi: François zabija Valentina i barykaduje się w swym pokoju. 

** WIECZORNI GOŚCIE (Les Visiteurs de soir, Francja 1942, 120')
Film został zrealizowany w 1942 roku, podczas okupacji niemieckiej. W chwili powstania odbierany był jako metaforyczna wizja oporu przeciw hitlerowskiej okupacji. W wymiarze uniwersalnym jest poematem o potędze ludzkich uczuć i nieprzemijających wartościach przesłania zwycięstwa dobra nad złem.
Film wiernie zachowuje założenia realizmu poetyckiego, którego przedstawicielem był Marcel Carné, a w stylistyce odwołuje się do realiów średniowiecznej ballady, opowiadając historię pary, która przybywa do zamku barona Huguesa podając się za wędrownych bardów. Film zyskał uznanie krytyki również mistrzowską kreacją postaci diabła stworzoną przez Julesa Berry'ego.

FUTURE SHORTS_EXTRA 01 - krótkie filmy i teledyski z całego świata 
9 stycznia (piątek), godz. 19.00)
Po trwającej niemal dwa lata serii comiesięcznych pokazów, Future Shorts inauguruje nową formułę - Future Shorts_Extra, których pierwsza edycja dostarczy nam mnóstwo wrażeń. Na początek będzie trochę zimowo i zimnawo - zobaczymy nastrojowy, nieco mroczny film amerykańskiej reżyser Cindy Stillwell "High Plains Winter" o mieszkańcach Montany, dla których zima to poważne wyzwanie. Natomiast dla Finów z "The Ice Tribe" - dokumentu Heidi Vilkman, zima to sama przyjemność, dobra zabawa i lodowe szaleństwo przede wszystkim.
A na rozgrzewkę - trochę emocji - trzymający w napięciu dziesięciominutowy czarno-biały thriller "The Bloody Olive", w którym zwroty akcji są naprawdę częste.
Belgijski reżyser Vincent Ball zadbał, abyśmy się nie nudzili. Specjalnym, "extra", dodatkiem będzie wybór animacji, zrealizowanych przez artystów związanych z ASP w Poznaniu. Na zakończenie dla tych, którzy od zimy wolą jednak cieplejsze pory roku - rumuński film "Waves" Adriana Sitaru. Słońce, morze, plaża. 

ULRIKE OTTINGER - retrospektywa filmowa towarzysząca wystawie (m.in. "Freak Orlando", "Joanna D'Arc of Mongolia", "Prater", "Dorian Gray w zwierciadle prasy brukowej")
Wystawa (fotografie, kolaże, kostiumy, elementy scenografii, do 15 lutego)
Ulrike Ottinger to jedna z najoryginalniejszych niemieckich niezależnych reżyserek światowej rangi. Wystawa jej prac w Centrum Sztuki Współczesnej składa się z około 100 eksponatów ściśle związanych z twórczością filmową artystki: fotografii, kolaży, kostiumów, elementów scenografii, scenariuszy filmowych, projekcji filmowych. Wszystkim eksponatom towarzyszą teksty wyjaśniające ich pochodzenie i odnoszące się do filmów, które pokazywane będą w retrospektywnym przeglądzie w KINO.LABie w trakcie trwania wystawy. 
Sławę zdobyła filmem "Madame X - absolutna władczyni", który otworzył surrealistyczny etap w jej twórczości, w którym światy mitologiczny i realistyczny przenikają się w prowokacyjny sposób, a przełamywanie barier kulturowych i konwencji staje się jednym z ważniejszych tematów, stąd filmy te bywają interpretowane jako feministyczne. Twórczość późniejsza, od filmu "Joanna D'Arc of Mongolia" (1989) wykazuje głębokie zainteresowanie kulturami wschodu i stawia pytanie o możliwość przekładu starożytnych tradycji na język współczesnej kultury. Pojawiaja się ekspresjonistyczne traktowanie kostiumu, kompozycji i wyszukiwanie niezwykłych lokalizacji.
Program retrospektywy:
* 11.01., godz. 18.00: Prater, reż. Ulrike Ottinger, Austria/Niemcy 2007, 104'
* 11.01., godz. 20.00: Laokoon i synowie. Dzieje przemian Esmeraldy del Rio, reż. Ulrike Ottinger, Niemcy 1972, 73' + Ester, reż. Urlike Ottinger, Niemcy 2002, 32'
* 16.01., godz. 18.00: Madame X - absolutna władczyni, reż. Ulrike Ottinger, Niemcy 1977, 141'
* 16.01., godz. 20.30: Portret pijaczki, reż. Ulrike Ottinger, Niemcy 1979, 107'
* 17.01., godz. 16.00: Chiny. Sztuka - codzienność, reż. Urlike Ottinger, Niemcy 1985, 270'
* 17.01., godz. 21.00: Mongolska Joanna d'Arc, reż. Ulrike Ottinger, Niemcy 1986, 165'
* 18.01., godz. 19.00: Exil Shanghai, reż. Ulrike Ottinger, Niemcy/Izrael 1991, 275'
* 23.01., godz. 18.00: Wykład Agaty Pyzik o twórczości Ulrike Ottiner
* 23.01., godz. 20.00: Uwiedzenie niebieskich marynarzy, reż. Ulrike Ottinger, Niemcy 1975, 50' + Berlińska gorączka. Wolf Vostell, Dokumentacja happeningowa dla Ady 1, reż. Urlike Ottinger, Niemcy 1973, 12' + Pycha Superbia, reż. Ulrike Ottinger, Niemcy 1986, 15' + Usinimage, reż. Urlike Ottinger, Niemcy 1987, 10'
* 24.01., godz. 18.00: Freak Orlando, Niemcy 1981, 126'
* 24.01., godz. 20.30: Dorian Gray w zwierciadle prasy brukowej, reż. Ulrike Ottinger, Niemcy 1983/84, 150'
* 25.01., godz. 18.00: Dwanaście krzeseł, reż. Ulrike Ottinger, Niemcy 2004, 198' 

ROZSTAJE EUROPY - replika 9. Międzynarodowych Dni Filmu Dokumentalnego
29-31 stycznia (czwartek-sobota)
"Rozstaje Europy" to festiwal prezentujący najlepsze dokonania światowego dokumentu dotyczące problematyki wielokulturowości i pogranicza. W programie repliki, która odbędzie się w styczniu 2009 r. w KINO.LABie, znajdzie się siedem dokumentów uznanych z najlepsze filmy 9. edycji "Rozstajów Europy": "Obcina", "Inne światy", "Opis wspomnienia", "Kocham i całuję", "Pierwszy dzień", "Na trzeciej planecie od Słońca" oraz "Sonia i jej rodzina". 
Filmy te charakteryzuje wysoki poziom artystyczny oraz rzetelność w przekazywaniu faktów i ich tła historyczno-kulturowego. Dzięki temu obalają stereotypy i uprzedzenia zachęcając do dialogu i dyskusji. 
Program repliki:
* 29.01., czwartek, godz. 20.30: Obcina/ Obcina, Reż. Björn Reinhardt, Rumunia 2007, 75'
* 30.01., piątek, godz. 18.30: Inne światy/ Inne Svety, reż. Marko Skop, Czechy, Słowacja 2006, 78'
* 30.01., piątek, godz. 18.30: Opis wspomnienia/ Description of a Memory, reż. Dan Geva, Izrael 2006, 80'
* 31.01., sobota, godz. 18.30: Kocham i całuję/ Krepko celuju i lublu, reż. Anastasia Cherkassova, Rosja 2006, 60'
* 31.01., sobota, godz. 20.00: Pierwszy dzień, reż. Marcin Sauter, Polska 2007, 20' + Na trzeciej planecie od Słońca/ Na tretej planete ot Slonca, Rosja 2006, 32' + Sonia i jej rodzina/ O Soni i jej rodinie, reż. Daniela Rusnoková, Słowacja 2006, 37' 



--------------------------------------------------------------------------------

PONADTO:
14 stycznia, środa, godz. 20.00: EKRAN OTWARTY: Przecież miał wszystko + MotoSyberia
Kolejna edycja nieustającego forum filmu autorskiego, artystycznego, nieprofesjonalnego, eksperymentalnego. Projekcje Ekranu Otwartego są efektem obserwacji sytuacji na polskiej scenie filmu nieprofesjonalnego: wielu twórców pozostaje znanych jedynie niewielkiemu gronu znajomych, ponieważ nie istnieje forum na którym mogliby prezentować swoje dokonania dopóki nie zostaną odkryci np. przez jury festiwalowe.
Ekran Otwarty daje możliwość prezentacji filmu na dużym ekranie i stanowi świetną okazję konfrontacji swojej pracy z widzami, nawiązania nowych kontaktów, wymiany poglądów i dyskusji. Z kolei dla profesjonalistów Ekran jest okazją do odkrycia nieznanych jeszcze zdolnych i ciekawych twórców. 

W styczniu pokażemy dwa filmy: Przecież miał wszystko, reż. Elżbieta Burakowska / Amatorski Zespół Filmowy 'torioB'  (25') oraz MotoSyberia, reż. Maciej Swinarski (64')

26 stycznia, poniedziałek, godz. 19.00: TEMPS d'IMAGES: Rekonstrukcja zdarzeń; Reż. Marcin Liber; 2007; 50'

--------------------------------------------------------------------------------

ZAPRASZAMY!
-------------- następna część ---------
Załącznik HTML został usunięty...
URL:  http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20081222/08ba3e18/attachment-0001.html 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 132317 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20081222/08ba3e18/attachment-0006.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 61964 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20081222/08ba3e18/attachment-0007.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 22133 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20081222/08ba3e18/attachment-0008.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 85914 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20081222/08ba3e18/attachment-0009.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 79315 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20081222/08ba3e18/attachment-0010.jpe 
-------------- następna część ---------
Załącznik, który nie był tekstem został usunięty...
Name: nie znany
Type: image/jpeg
Size: 74358 bytes
Desc: nie znany
Url : http://listy.icm.edu.pl/pipermail/kino.lab/attachments/20081222/08ba3e18/attachment-0011.jpe 


Więcej informacji o liście dyskusyjnej KINO.LAB